Mars 29 2024 00:24:56
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42846
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15769
· SÃ¥ här byter du va... 12565
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12506
· Besök Volvoswedens ... 9913
· Guide pÃ¥ hur man po... 9808
· Vill du starta en pr... 9397
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8903
Tråd skapare: olden
Tråd ID: 1106
Tråd Info
Det är 10 svar i den här tråden, och den har visats 19452 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Felkod tändning 1-3-1 240 -90
olden
Go morron,

Lambdalampan har börjat lysa på min pärla. Den går fint i övrigt, så inget jag märker av. Läste runt lite här och kollade av morsekoderna och dom gav 1-3-1 på tändningen
(Fanns väl 2 st "områden" den läste vad jag förstod)

Nu vet inte jag om felkoder kanske låg där innan lambdan tändes, men det kanske någon här har något bra input kring?

Ska kolla tändstiften i helgen, men annars är jag lite villrådig kring var och hur jag ska börja felsöka, så väldigt tacksam för förslag Smile

//Johan W
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Bra att du startade denna tråd om ämnet felkod 1-3-1. Vad gäller för felkod 1-3-1 är Varvtalssignal saknas. Det har med tändboxens 2 signaler att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande. Det är mest en varning förstår jag. 1 av signalerna fungerar inte till tändboxen. Är det så att även den 2a signalen blir defekt, ja då startar inte bilen alls.

Det är nog så att denna kod gör så att lambda lampan eller motorlampan i instrumentpanelen lyser. Det gör den för att det finns en felkod i systemet. japp.
Lösningen då. Jo det finns ett antal sätt att få bort denna felkod. Misstanken först är att vevaxelgivaren eller som den kallas impulsgivaren bör bytas. En ny sådan ligger på idag cirka 400:- till 240 modellen.

Innan du byter impulsgivaren går det att ohm mäta din gamla givare. Mellan 170-240 ohm ska det vara mellan stift 1 och 2. Det finns 3 stift på kontakten men dem ska vara märkta ( tror jag ). Hur du byter impulsgivaren så har inte forumet någon egen guide på detta. Men den här videoguiden är rätt bra och visar tydligt hur du gör och var den sitter Smile
https://www.youtube.com/watch?v=wgojs...gojsj5qHZg

Väldigt vanligt när denna felkod dyker upp så är det brott på en kabel eller oxid på kontakter. Man kan testa rengöra kontakten till impulsgivaren och kontrollera att kabeln till denna är verkligen hel. Ja detta tycker jag är ett spännande ämne som blir kul om du lyckas lösa japp. Men nu har inte du start svårigheter och andra störningar vilket brukar vara vanligt när impulsgivaren krånglar. Så jag tippar på att det är nått smuts nånstans.
Redigerat av Sladdaren den 12-10-2018 11:20
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
olden
Sladdaren skrev:

Bra att du startade denna tråd om ämnet felkod 1-3-1. Vad gäller för felkod 1-3-1 är Varvtalssignal saknas. Det har med tändboxens 2 signaler att göra. Det ska inte ha att göra med att bilen drar mer bränsle eller dålig tomgång utan mer att en av dessa 2 signaler får ingen kontakt. Brott i en kabel, oxid på en kontakt eller liknande. Det är mest en varning förstår jag. 1 av signalerna fungerar inte till tändboxen. Är det så att även den 2a signalen blir defekt, ja då startar inte bilen alls.

Det är nog så att denna kod gör så att lambda lampan eller motorlampan i instrumentpanelen lyser. Det gör den för att det finns en felkod i systemet. japp.
Lösningen då. Jo det finns ett antal sätt att få bort denna felkod. Misstanken först är att vevaxelgivaren eller som den kallas impulsgivaren bör bytas. En ny sådan ligger på idag cirka 400:- till 240 modellen.

Innan du byter impulsgivaren går det att ohm mäta din gamla givare. Mellan 170-240 ohm ska det vara mellan stift 1 och 2. Det finns 3 stift på kontakten men dem ska vara märkta ( tror jag ). Hur du byter impulsgivaren så har inte forumet någon egen guide på detta. Men den här videoguiden är rätt bra och visar tydligt hur du gör och var den sitter Smile
https://www.youtube.com/watch?v=wgojs...gojsj5qHZg

Väldigt vanligt när denna felkod dyker upp så är det brott på en kabel eller oxid på kontakter. Man kan testa rengöra kontakten till impulsgivaren och kontrollera att kabeln till denna är verkligen hel. Ja detta tycker jag är ett spännande ämne som blir kul om du lyckas lösa japp. Men nu har inte du start svårigheter och andra störningar vilket brukar vara vanligt när impulsgivaren krånglar. Så jag tippar på att det är nått smuts nånstans.


Hoho, det tog dryga året att få tummen ur för en uppdatering. Men jag skruvade bort givare och undersökte den.
Kabel hel och ren, mätt motstånd som landar inom toleransnivå.
Det jag inte gjorde innan var att nolla felkoderna.
Det har jag nu gjort, så vi får se om samma återkommer.
Mina andra problem, att instrumentbrädan slocknade mm, verkar ha självläkt Smile
Jäkla fint med torslandatraktor Music
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hur länge sedan var det att du nollade felkoderna ?. Motorlampan eller (lambdalampan) brukar tändas ganska snart om felet är kvar unsure
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
olden
Gjorde det igår kväll, så inte åkt så länge med det hittills. En kort repa igår och en vända på i jobbet på 7mil hittills idag. 7mil till innan kvällen blir det.
Dela den här posten:
Facebook
 
olden
Vet inte om jag törs ropa hej, men ca 20mil och 10 starter senare så lyser det inte än i a f Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
olden skrev:

Vet inte om jag törs ropa hej, men ca 20mil och 10 starter senare så lyser det inte än i a f Smile

Lampan borde ha börjat lysa igen om felet fanns kvar tycker man. Vet hur det är, man tittar hela tiden för att se så lampan är släckt Smile. Vi håller tråden öppen ett tag till och hoppas att den håller sig släckt nu thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
olden
Sladdaren skrev:

olden skrev:

Vet inte om jag törs ropa hej, men ca 20mil och 10 starter senare så lyser det inte än i a f Smile

Lampan borde ha börjat lysa igen om felet fanns kvar tycker man. Vet hur det är, man tittar hela tiden för att se så lampan är släckt Smile. Vi håller tråden öppen ett tag till och hoppas att den håller sig släckt nu thumpsup


Haha, ja man är på helspänn ett bra tag innan men andas ut Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
olden
Kan tillägga att det jag gjorde var bara att
koppla ur båda ändar av kablen, blåste på lite kontaktspray och satte tillbaka den.
Såg så pass fräsch ut att jag lurar på om den varit bytt innan.
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Kanon att det verkar ha löst sig! Tyvärr är jag dålig på el, så jag har inte kunnat vara till hjälp här tyvärr.
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
Volvo S70 felkod Felkod P1671 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 13 15-03-2024 10:20
Volvo V70N 2004 Vill inte starta, Felkod CEM-6C48 - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 1 05-03-2023 17:34
Volvo V50 1.6 D felkod P0069 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 5 15-01-2022 23:23
Felkod P0300 Slumpmässig / multipelcylinderfel - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 4 06-07-2021 22:49
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 10

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,107,798 unika besök