På denna Volvo S80 generation 1 så har vi plötsligt fått kraftiga misständningar. Med kraftiga ryckningar och skakningar samt oviljan att accelerera vid gaspådrag och så tändes motorlampan i instrumentpanelen. Att denna motorlampa visas tillsammans med texten KÖR SAKTA, SERVICE OMGÅENDE i instrument displayen betyder att en felkod har genererats i styrboxen. Med hjälp av felkodsavläsaren Icarsoft version 2 så kan vi enkelt läsa ut felkoderna.
Vid utläsning av felkoderna från denna Volvo så visar den P0300 som betyder Slumpmässig multipelcylinderfel. Denna felkod betyder att flera cylindrar i motorn inte fungerar eller inte fungerar optimalt. Felkodsavläsaren kan även specificera och visa denna kods systrar som är P0301, P0302, P0303, P0304 och P0305. Dessa OBD2 felkoder som P0301 säger att cylinder nummer 1 felar eller misständer. P0302 specificerar att cylinder 2 är det som felar och misständer osv.
Det finns en rad olika anledningar varför denna felkod genereras. I denna guide så ligger problemet i tändstiften eller rättare sagt tändspolarna. Som vi berättat tidigare så har vi 5 cylindrar på denna Volvo S80 från årsmodell 2001. Det gäller även modeller som Volvo V70, S60, C70 mm från årsmodell 1998 till 2007.
Vi ska i denna guide inspektera och kontrollera så att alla tändstift får gnista. Vi börjar med tändspole och tändstift på cylinder 1 och sen går vi vidare med Cylinder 2 osv. Passa på även att rengöra kontakter och kontaktstycken när du ändå är här. Oxid clean från Biltema är ett exempel som är bra att använda på dessa.
För att kontrollera gnistan på tändstiften så finns olika alternativ och hjälpmedel. Det sättet vi kontrollera på är det klassiska och behövs inga hjälpmedel. Detta kan du göra på plats med hjälp av en kompis.
För att kontrollera gnista på tändstiften på Volvo S80 V70 S60 C70 XC70 XC90 V40 S40 mm gör du så här
1. Ta ur kontakten från tändspolen på cylinder 1.
2. Ta bort tändspolen till cylinder 1. Denna sitter fast med 1 x 10 mm bult.
3. Skruva ur tändstiftet från cylinder 1.
4. Koppla åter in kontakten till tändspolen
5. Sätt nu in tändstiften i tändspolen och låt tändstiftkroppen ligga jordad på nått nära ställe på karossen.
6. Låt en kompis titta om tändstiften får gnista medans du försöker starta bilen.
Du ser ganska snabbt om tändstiften får gnista. Om du inte ser nån gnista på tändstiften så har du möjligen hittat felet. Fortsätt ändå att kontrollera och gör om samma procedur som ovan, men med cylinder 2 till 5.
Lösningen på felkod P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305
Kontrollera först kablarna och kontakterna till tändspolarna. Det kan finns skador på kablarna som är svåra att se. I vårat fall så fanns en skada på kabeln till cylinder 3.
Nästa steg är att byta ut tändstiften och den tändspole som inte ger gnista. Helst ska du byta ut dessa delar till varje cylinder men det kommer kosta en slant. I detta fall så hade vi en skada på kabeln till cylinder 3. Vi hade även en hel del fukt liggandes i tändstifthålet i cylinder 2. Denna fukt blåste vi ut och torkade med luft från kompressorn. Dessutom hade vi ingen gnista alls på cylinder 1 som vi löste med hjälp av att byta ut tändspolen till den cylindern.
Om du löst dem problem du har med tändstiften, kontakterna, kablarna och tändspolarna så kan du starta bilen. Genast ska tomgång och acceleration kännas bättre. Felkoderna försvinner av sig själv efter en stunds körning då styrboxen inte känner av felen längre.