Hur man byter kamrem och vattenpump Volvo S60 S80 V70 XC70 XC90 mm 2000 till 2007
Det är den här Volvo V70n årsmodell 2006 som vi använder oss av för att göra denna kamrems guide. Sist denna Volvo bytte kamremmen var år 2014 och då stod mätaren på 14.000 mil.
Nu är det år 2025 och Volvon har nu gått nära 34.000 mil. Det är alltså då runt 20.000 mil sedan och 11 år sedan som denna V70 fick ny kamrem.
Det är egentligen varje 15.000 till 18.000 mil och vart 10:e år som bytes intervallen ska göras på kamremmen. Ni kommer att se i guiden att kamremmen är väldigt sliten och att den nu har fullt med små sprickor. Denna guide på kamremsbyte är verkligen på tiden att göra.
Den här Volvo V70n från 2006 har en vanlig 140hk motor. Vi har köpt en kamrems sats innehållande förutom kamremmen också vattenpump, spännare och en ny löprulle. Vi kommer att tipsa om olika bra saker att skaffa innan du byter kamremmen.
Ska du också byta vattenpump så behöver vi tömma kylarvätskan. Vattenpumpen rekommenderas att bytas varannan gång som du byter kamremmen. Ta fram ett kärl på minst 8 till 10 liter som du kan tömma all kylarvätska i.
Med Volvon framför oss nu så ska vi tömma kylarvätskan under bilen på högra sidan. I hålet du ser på bilden har du en insexskruv 6mm, denna ska du lossa på litegrann. Du behöver inte skruva ur hela skruven. Ha det tomma kärlet till hands att fånga upp all vätska i.
Om du skruvar av locket på kylarvätskebehållaren så går det fortare att tömma kylarvätskan.
När vi nu skruvat av locket på kylarvätskans behållare så rinner det på lite fortare.
För säkerhetsskäl så kopplar vi från minuspolen på batteriet.
För att få det bästa möjliga utrymmet för detta jobb så tar vi bort motorns tvärbalk. Dessa sitter med 2 x 13 mm bultar vid varje fjärdertorn. Tvärbalken sitter även med 2 x 18 mm i mitten.
Tvärbalken är bort monterad och nu får vi mer plats att utföra kamrems bytet.
Nu ska vi ta bort drivremmen eller som den också kallas multiremmen. Ursäkta om jag inte har någon bild på detta men det är alltför trångt och mörkt för att få en bild på denna. Istället har jag ritat en bild på hur drivremmen (multiremmen är monterad. Denna rem driver servopumpen, generatorn och AC kompressorn. Du kan lätt ta bort remmen genom att släppa på remspänningen. Jag har markerat hjul 2 på bilden som är spännhjulet till multiremmen. På min Volvo V70N från 2004 så var det en 17 mm bult som satt på spännhjulet. I denna Volvo V70N facelift år 2006 är det en Torx 50. Du drar spännhjulet medsols för att lossa och ta bort remmen. Här kan det vara mycket till hjälp om du har en kompis i närheten som hjälper att lossa remmen från dem olika hjulen. Det kan också vara till fördel att komma åt att lossa multiremmen genom hjulhuset.
Vi ska ta bort multiremmen eller drivremmen som den också kallas. För detta så tar vi bort passagerarsidans innerskärm under hjulhuset. Innerskärmen har ett tillverkat spår för att lättare bara kunna vikas undan.
Lossa dem 2 plastmuttrar 10 mm som håller innerskärmen. Vik sedan undan den del av innerskärmen som är spårad. Sätt fast den undanvikta innerskärmen så den inte är i vägen.
Bakom den vikta Innerskärmen hade jag ett till plastskydd som satt med 2 clips.
Nu har vi lyckats vika undan Innerskärmen och kan lätt ta bort multiremmen eller drivremmen som den kallas. Denna rem driver generator, servostyrningen och kompressorn till air-condition.
Här har vi då fått ut multiremmen. Kontrollera om den har sprickor och byt ut denna samtidigt. Om olyckan är framme så kan denna multirem gå av och linda in sig i kamremmen så den i sin tur också genererar motor haveri. Vanligtvis finns det ett plastskydd runt vevaxeln som skyddar om detta skulle inträffa men vissa bilar saknar detta skydd som försvunnit genom tiden gång. Så var noga med att kontrollera så denna multirem är i ok skick.
Nu ska vi ta bort både servovätskabehållaren och kylarvätskebehållaren. Behållaren till servostyrningen låser vi fast med ett rep.
Kylarvätskans behållare tänkte jag rengöra så denna tar jag bort helt och hållet MEN först måste man koppla ur kontakten för nivågivaren till behållaren.
Då är även expansionskärlet eller ska vi kalla den för behållaren till kylarvätskan bortmonterad.
Nu kan du också ta bort den övre kamremskåpan. Den sitter med 2 x T25 samt att den hålls fast med 2 clips. Pilarna visar var kamremskåpan sitter fast med låsningsclipsen. Denna övre kamremskåpa är viktig även när vi ska placera kamaxlarna i 0-läge. VIKTIGT men som vi kommer till senare är att på undersidan av denna övre kamremskåpa finns markeringar som ska stå i linje med kamaxlarnas markeringar.
Nedan är en bild på den övre kamremskåpan. Den som inte syns på denna bild är markeringarna som finns på kåpans undersida.
Ta bort den yttre kamremskåpan som sitter med en 10 mm bult.
Den yttre kamremskåpan sätts fast med dessa clips som pilarna visar på bilden.
Nu kan vi se delarna vi ska byta. Vattenpumpen, spännrullen, löphjulet och kamremmen. Gå vi extra nära med kameran har vi inga problem att se hur dåligt skick våran kamrem är. Fullt med synliga sprickor överallt och verkligen på tiden att byta denna.
Vi har nu kommit till en viktig del i denna guide. Vi ska ställa motorn i 0-läge. Dessa 2 kamaxlar vi ser på bilden ska placeras i 0-läget. På dem bägge kamaxlarna finns det små markeringar i form av ett tunna streck (vi ska visa dessa streck i närbild strax). Dessa tunna små streck ska stå i linje med den övre kamremskåpans markeringar. Här är det viktigt att vi får motorn i 0-läge innan vi tar av kamremmen.
Sätt den övre kamremskåpan på plats igen. På bilden nedan kan du se den vänstra kamaxelns drev med sitt tunna streck som markering. Ni ser också på bilden att kamaxelns markering INTE står i linje med kamremskåpans markering. Vi måste nu få bägge kamaxel dreven att passa in med kamremskåpans markeringar och för att göra det måste vi dra runt motorn med vevaxeln.
Här under hjulhuset kommer vi åt vevaxeln och kan dra runt motorn med 30 mm hylsa på vevaxelns mutter.
Dra runt motorn medsols med en 30 mm hylsa. Stanna när du fått kamaxlarnas markeringar i linje med den övre kamremskåpans markeringar.
N ha vi fått kamaxlarnas markeringar i linje med kamremskåpans markeringar. Samtidigt har vi också fått den tredje markeringen rätt på oljepumpens drev (denna markering är svår att få bild på, men vi kommer till den markeringen strax). Vi låser nu fast båda kamaxlarna med detta lås verktyg från TEMU med artikelnummer GW38903. Detta verktyg är framförallt bra att ha när den nya kamremmen ska träs på.
Så här ser artikel bilden ut på Temu. Detta verktyg låser fast kamaxlarnas drev, kugghjul så dem inte flyttar sig när motorn står i 0 läge.
Den tredje markeringen är svår att få på bild. Men bilden nedan är så nära vi kan komma. På den ritade lappen ska punkten på flänsen ligga mitt i markeringeringen på oljepumpsdrevet.
När du väl har dessa markeringar på plats så har vi 0-ställt motorn.
Nu har vi 2 alternativ på fortsättning på denna guide. Antingen tar vi bort vevaxeln remhjul och därmed får mer plats och utrymme att jobba på eller så struntar vi i att ta av remhjulet och därmed får lite mindre utrymme att dels skrapa bort gammal packningsrester från vattenpumpen. Remhjulet kan sitta hårt fast och kan rubba inställningarna på kamaxlarna om vi inte lyckas. Det är också svårt när remhjulet ska återmonteras igen, då det ska dras åt med moment som är svårt att få mothåll för att lyckas med. Vi fortsätter härmed arbetet och guiden med att INTE ta av detta remhjul på vevaxeln.
Efterhand så ångrade jag mig och önskade att detta remhjul var bortmonterad. Det är ett elände att skrapa av gamla packningsrester från vattenpumpen med remhjulet i vägen.
Om du nu väjer att ta bort remhjulet kan du lossa muttern med en 30 mm hylsa och en mutterdragare.
Om du väjer att ta bort vevaxelns remhjul så finns detta verktyg på Biltema med artikelnummer 71-187. Länken till verktyget är denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/mothall/mothall-kamaxeldrev-2000047689
Det är ett mothåll för att lyckas dra åt vevaxelns remhjul med rätt moment. Du har också möjligheter att få ett mothåll för att dra loss mitten muttern.
Vi väjer att INTE ta av vevaxelns remhjul. Istället ska vi ta av den gamla kamremmen och på med den nya kamremmen genom att fiska ur och i den runt vevaxelns remhjul. För att detta ska vara möjligt måste vi ta bort det plastskydd som sitter nere vid vevaxelns remhjul. Detta skydd berättade jag om ovan att det skyddar om drivremmen skulle gå av och motverka så den lindar in sig i kamremmen. Detta skydd sitter med 2 x 10 mm bultar och är omöjligt att få en bild på när det sitter på plats.
För att lokalisera detta plastskydd fick man ligga på rygg och titta upp mot oljepumpsdrevet, vevaxelns remhjul. Efter att detta skydd är avmonterat kan vi ganska enkelt nu få ur och i den nya kamremmen.
Vi ska nu lossa på kamrems spännarens mittenbult som är en 10 mm. Vi tar inte bort bulten helt utan bara lossar denna så vi kan släppa på spänningen.
Nu ska vi lossa på kamrems spännaren. Det finns olika spännare på olika modeller. (Fyll gärna på med info här). Vissa spännrullar ska dras motsols och vissa ska låsas med en sprint, beroende på motornummer.
I denna guide och på denna motor så drar vi spännaren motsols till klockan 10.00. Använd en 6 mm insexnyckel. Nu kan vi ta av den gamla kamremmen.
Nu kan vi ta av den gamla slitna kamremmen.
Vi valde att klippa av den gamla kamremmen på mitten för att lättare och snabbare ta ut den. Ni kan se på bilden hur pass dåligt skick denna kamrem var.
Nu ska den gamla vattenpumpen av. Om du nu INTE ska byta vattenpumpen så behöver du INTE följa dessa steg. Den sitter med 8 till 10 bultar. Ha gärna en hink eller trasor under när du lossar på denna.
När vi fått bort den gamla vattenpumpen så måste vi förbereda ytan för en ny packning. Skrapa och rengör ytan försiktigt med ett rakblad. Ni ser på bilden nedan hur mycket packnings rester det satt fast. Var noga med att verkligen skrapa bort allt gammalt packningsmaterial. Om du slarvat här kommer du få en läckande vattenpump.
Efter ett par timmars försiktigt skrapande och rengörande så har vi äntligen fått en ren och slät yta. Nu sätter vi på den nya packningen och vattenpumpen. Vi fick även med nya bultar.
Nya vattenpumpen på plats. Bultarna till vattenpumpen ska korsdras samt dras åt med moment 17nm. Alla åtdragningsmoment tar vi i slutet av denna guide.
Byt även spännrullen nu. Kamremsspännarens bult ska dras åt i 20nm, men dra EJ fast denna ännu.
Byt nu även löprullen. Denna ska dras i 25nm.
Nu kan vi trä igenom den nya kamremmen och sätta den på plats. Om du inte tagit av det stora remhjulet så lirkar du in remmen där pilen visar.
Nu ska den nya kamremmen på. Börja att fästa remmen nere vid vevaxeln (oljepumpsdrevet). Håll remmen spänd på kuggarna och gå rulle för rulle på högra sidan av motorn.
Jag avslutade med att trä remmen över spännrullen. Var noga så du inte ändrar kamaxlarnas positioner. Här var det röda Temu verktyget till mycket stor nytta. Jag provade att trä kamremmen utan verktyget och då flyttades den vänstra kamaxeln något men var lätt att flytta tillbaka. Med Temu verktyget rörde sig inte kamaxlarna alls.
När kamremmen är på plats kan du dra runt motorn 2-3 varv med vevaxelns remhjul. Kontrollera så allt ser okey ut. Nu ska vi spänna kamremsspännaren.
Dra med hjälp av 6 mm insex spännaren medsols tills spännarens arm står i mitten (som på bilden nedan). Här är det viktigt att ställa in spännarens arm beroende på motorns temperatur. Har motorn som vårat fall och guide stått ute i rumstemperatur hela dagen så ska spännarens arm ställas in i mitten som på bilden. När armen står i rätt läge beroende på vad din temperatur är så låser vi kamremsspännaren genom mittenbulten dras åt i 20nm.
Nu har vi bytt kamrem, vattenpump, kamremmens spännare och löphjul. Nu ska allt återmonteras. Tillhörande åtdragnings moment kan du ta del av nedan.
Komplettera och kommentera guiden gärna nere i kommentars fältet.
Lycka till
Åtdragnings moment byte av kamrem Volvo S60 S80 V70 XC70 XC90 mm årsmodeller mellan 2000 till 2007.
Motorns tvärbalk vid fjädertorn 50nm
Motorns tvärbalk vid motorn 50nm
Den övre kamremskåpan med torx 8nm
Yttre kamremskåpan 12nm
Vevaxeldrevets mittenbult 180nm
Kamremmens löphjul 25nm
kamrems spännarens bult 20nm
Vattenpumpens bultar 17nm (kryssdras)