Juni 19 2021 01:31:41
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Hur många kronor lägger du på reparationer, reservdelar och underhåll av din Volvo / år ?

Mellan 0 till 1000:-
Mellan 0 till 1000:-
0% [0 Röster]

Mellan 1000 till 5000:-
Mellan 1000 till 5000:-
50% [4 Röster]

Mellan 5000 till 10.000:-
Mellan 5000 till 10.000:-
38% [3 Röster]

Mellan 10.000 till 30.000:-
Mellan 10.000 till 30.000:-
13% [1 Rösta]

Över 30.000:-
Över 30.000:-
0% [0 Röster]

Röster: 8
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 18.03.21

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 9
· Byte av hallgivare i... 5
· Kopplingsscheman och... 5
· Byta vattenpump Volv... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Koppla och ansluta e... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Videoguide Blå instr... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Lösning på lysande A... 1
· Stort tack till 1000... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 11652
· Luftmassemätare 6324
· koppling och elschem... 5835
· Komplett felsöknings... 5370
· Rengöring av spjällhus 5334
· Felsökning av generator 4753
· Byte av mittenbälte ... 4590
· Volvo 740 armatur sa... 4569
· Byta vattenpump Volv... 4244
· Volvo v70 instruktio... 4108
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 39020
· Alla åtdragningsmome... 11294
· NY GUIDE Omklädsel o... 10101
· Byta kamrem på volvo... 8198
· Hur man byter varvrä... 7203
· Vill du starta en pr... 6770
· Guide på hur man gör... 6027
· Spola rent kylsystem... 5954
· Besök Volvoswedens g... 5844
· Vinyltaks utseende p... 5073
Guider/Manualer rangordning
Guider/Manualer huvudsida » Övrigt » Felsökning av generator
Felsökning av generator
Generatorer för nybörjare
Bil- och båtelektriska är inte alltid det enklaste så här tänkte vi klargöra några begrepp som vi hoppas kunna hjälpa dig förstå ditt elektriska problem.

En generators syfte är att förse fordonet med elektricitet samt att ladda batteriet. Vanligaste generatorn till bil och båt är 12V och till större fordon 24V. Det finns även 6V och 32V men dessa är betydligt mindre vanliga.

En 12V generator ger 14-14,9V.

Generator
För att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.

Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! (detta gäller speciellt Ford eur, mazda mm).

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut..

Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna).OBS alla generatorer som vi säljer har samma turn on speed som original.

Används bachovärmare krävs i regel ett kraftigare batteri (fler Ah). Många extraljus mm kräver kraftigare generatorer (ex. från 55A till 70A eller mer). Om generator med högre ampertal monteras krävs ibland kraftigare kablar!

För hög laddningsspänning på batteriet (>14,6V/20grader C) förstör batteriet och överhettar generatorn. Detta är inte heller bra.

Glappande lösa batteripoler förstör generator efter generator tills du åtgärdar felet/felen

Vi felsökning av generatorn ska motorn vara avstängd och växellådan vara i neutralläge.

Felsökning av generator


Asiatiska bilar

Eftersom bilar från Asien är byggda med flera anslutningspunkter och smältlänkar (huvudsäkringar) uppstår spänningsfall mellan generator och batteri. När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol. Detta är viktigt! Om du inte gör det kommer den nya generatorn att haverera.

Även äldre japanska bilar har detta problem! (Laddsystem med separat laddningsregulator). Dålig kontakt mellan generatorns N-uttag (stators mittuttag) ökat till 30-40 Volt och bränner sönder laddningsregulatorn (+ eventuell säkring "charge"). Resultatet är att generatorn och laddningsregulator i regel går sönder och kostanderna ökar (för dig!). Att plocka bort hastighetsmätaren för att byta laddningslampa (4W) är inte roligt!

Laddningslampa
Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen. Tips!

Om laddningslampan inte lyser med påslagen tändning, låt tändningen vara på, jorda med en kabel generatorns D+ uttag (L uttag på Japanska och USA).Lyser laddningslampan då, kontrollera följande felorsaker.

1. Har generatorn chassijord?
2. Fel i generator (avbrott i laddningsregulator, kolen slut, diodtrio avbrott, rotor avbrott).
3. japan bilar: kontrollera säkringar (charge, engine) med testmejsel, tändningen skall vara påslagen.


Överladdning på äldre japan bilar och Fiat vid separat laddningsregulator. Beror oftast på spänningsfall från tändningslåset till laddningsregulatorn. (anslutning B, S = direkt plus batteri). (anslutning R, IGN = tändningsplus).

Ford eur har ibland problem med dålig motorjordning, inverkar både på laddning och startmotor.

Källa: http://www.startmotor.se




Dela den här artikeln
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
209 Användare (3.98%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

30-05-2021 11:29
Wow Är det 13 år sen. jag kommer mycket väl ihåg den dekalen Tummen upp. Blev Forumets typsnitt efter det.

29-05-2021 08:50
Idag är de 13 år sen jag monterade den allra första bakrutedekalen på min gamle SVARTEN.. och iom de första STORA Bakrutedekalen i Swedens historia Grin

09-05-2021 09:47
Lite roligt i min tråd o LIKET nu..

17-04-2021 14:31
Nytt avsnitt av vloggen på Youtube idag. Vi stylar lite med blåa lysdioder thumpsup

26-03-2021 17:51
Ny Volvosweden video eller trailer att se på denna länk https://fb.watch/4
tOyCkmYJq/

18-03-2021 08:57
Ny omröstning på första sidan thumpsup

09-03-2021 08:27
Ja verkar som det strulade ett tag, men ser ut att fungera fint nu unsure

Inloggade användare
· Besökare: 8

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 5,252
· Senast registrerade användare: Alexander_Ahlsen
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
LIKET S80-00
Senaste downloads
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr samt tidning om...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 årsm...
· Broschyr Volvo XC90 V8 å...
Senaste videoklipp
36,966,435 unika besök