Jag har en v70 2010 2,4 d
nu har jag har jag bytt allt detta: exp kärl, slangar, tror det heter ergokylaren inkl termostat, kylaren och kondensorn och nu skall jag byta vattenpumpen i och med kamremsbytet17000mil. Finns det något mer man kan byta förutom att köpa ny bil? jag har provtryckt allt på 2st olika bilverkstäder bla bilia nacka och man hittar inget fel. Är nästa steg topplocks packningen?? Har kollat allt som ni skrivit om tidigare bla vitrök, partiklar i avgaserna etc. att toppen har gått är föga troligt enligt bilia och 2st andra bilmeckar. Vad göra???
mvh lilltommy
Detta verkar vara ett mysterium var allt kylarvätska tar vägen. Du har inte märkt att det är blött på golvet under bilen innan du åker iväg på morgonen om den stått ett tag? Hur ser oljan ut?. Den kylarvätskan som är kvar i behållaren den ser inte oljig ut eller luktar avgaser ?
Eftersom du bytt så mycket grejer utan att det blivit ordning på detta så är det vattenpumpen som är boven kan man tycka. Hur långt har denna Volvo gått ?
Bilen har gått 17000 mil och nu på måndag byter jag kamrem och vatten pumpen så får jag hoppas att det slutar att läcka kylarvatten. efter det är det bara toppen kvar och det är inte billigt det heller. Tack för svaret och funderingarna.
Bilen har gått 17000 mil och nu på måndag byter jag kamrem och vatten pumpen så får jag hoppas att det slutar att läcka kylarvatten. efter det är det bara toppen kvar och det är inte billigt det heller. Tack för svaret och funderingarna.
Tänkte på hur mycket läckage du har ?. Får du fylla på varje dag eller veckovis?. Om det läcker mycket så borde man kunna se det ganska lätt vart det kommer ifrån, om det nu inte åker in i förbränningen. Men det brukar märkas rätt ordentligt om man får in vatten på fel ställe i motorn..
Jag har en v70 2010 2,4 d
nu har jag har jag bytt allt detta: exp kärl, slangar, tror det heter ergokylaren inkl termostat, kylaren och kondensorn och nu skall jag byta vattenpumpen i och med kamremsbytet17000mil. Finns det något mer man kan byta förutom att köpa ny bil? jag har provtryckt allt på 2st olika bilverkstäder bla bilia nacka och man hittar inget fel. Är nästa steg topplocks packningen?? Har kollat allt som ni skrivit om tidigare bla vitrök, partiklar i avgaserna etc. att toppen har gått är föga troligt enligt bilia och 2st andra bilmeckar. Vad göra???
mvh lilltommy
HEJ !
Jag hade ett likadant problem på min V70 vid ca samma mil. Sökte med ljus o lykta och lät Bilia Nacka vid flera tillfällen provtrycka systemet utan att de hittade något. De fick mig dock att byta exp-kärlet för dyra pengar till ingen nytta. Fyllde på vartefter det försvann. Lång tid, >1 år därefter när jag tog ut gummimattan, tyckte jag att det var blött inunder den, något jag inte sett tidigare. Rev upp filtmattan och fann att det stod en sjö av vatten under och såg att det kom från värmepaketet. Bytte detta och kunde se på det, att det troligen under låååång tid läckt både från elementet i sig på flera ställen och troligen också från anslutningarna ut mot motorrummet.
Av detta kan jag konstatera att värmepaketet är tillverkat på samma usla sätt som både kylaren och AC:ns kylare, där det efter en tid börjar läcka vid sidorna, samt att det förefaller som om läckagen till viss del verkar läka sig själva tills det uppstår på nytt igen och att Bilias mätmetod är alldeles för dålig att upptäcka denna form av läckage.
Att utrymmet mellan golvmattan och durken har ett flertal utrymmen där vatten kan samlas innan det blöter igenom golvmattan och om läckaget är måttligt, så hinner vatten avdunsta/rinna ut innan man förstår att det står vatten inunder.
Lycka till !
Tattig v50 införskaffad. Ska man göra den mattsvart med flakes eller låta den vara lökig??? Givetvis också röktona bakljus, gula lyktor och dechrome