Jag är van att gamla Volvos har värme som nästan inbjuder till bastu - oavsett yttertemperatur. Min 945:a är dock inte en av dem.
Är det -15 eller kallare ute blir det bara fisljummen luft som kommer ut oavsett hur långt man kör.
Temperaturen är stabil, nålen i mitten och tiden innan den hamnar där är normal. Jag bytte ju värmekran i höst så jag vet att såväl den som spjället som styr luften därinne fungerar. I samband med detta byttes också kylarvätskan. Vet inte om kylaren är bytt någon gång men den ser ut att vara OK. Finns absolut ingen luft i systemet och nivån i expansionskärlet är normal och det bubblar heller inte där. Inga läckage finns idag. Den har inte AC.
Jag förbannar mig själv att jag inte spolade igenom värmepaketet när jag ändå höll på där och det skulle ju kunna vara där felet ligger? Hade som sagt ett läckage i värmekranen och det kan mycket väl vara så att tidigare ägare - som sa att han inte kände till detta trots att det låg fullt med vatten på golvet och i klädseln på förarsidan - har hällt i en massa kylarcement för att försöka få stopp på detta. Sen är då frågan om det räcker med att spola ur det - bakvägen och kanske också med hjälp av några kemikalier - för att få fart på det igen eller om det får permanenta skador av kylarcement och ett byte krävs. Ska visst inte vara någon rolig operation. Har sett en tråd om detta här gällande en 740 men slapp jag detta byte vore jag nöjd.
Jag gissar att det är värmepaketet du ska spola rent så kan du nog få lite mer värme. För att lösa hårdare avlagringar, använd en blandning av hett vatten och maskindiskmedel/tablett, och pumpa runt detta i värmepaketet innan du sköljer med rent vatten.
Kylarcement är inte så kul för kylarkanalerna i motorn / toppen blir igensatta. Har själv fått byta topplock ett par gånger för föregående ägare använt sig av kylarcement. Vissa kanaler blir helt stopp i och motorn tappar kylningseffekt.
God Jul på er alla. Har skruvat bil idag, kan inte komma ihåg vart fästet med förgreningen till värmarkabeln satt på baksidan motorn. Känns som jag får grubbla till nyår. Det är volvos original bile