Om du har en Volvo som är tillverkad 1997 eller senare så har du tillgång till att själv göra en felkodskontroll med själv av en OBD2 sensor. Här finns en guide hur du gör. Klicka på LÄS MER för att komma till guiden. Eller om du är inloggad kan du besöka guiden här http://volvosweden.se/articles.php?article_id=215
Idag finns det möjlighet att ansluta en OBD2 felkodsavläsare i alla bilar från år 1997 och framåt. En OBDIIfelkodsavläsare är idag ganska billiga och den jag använder i denna guide hittade jag för 199.-. Denna modell som kallas ELM327 ansluts genom bluetooth till din mobiltelefon. I denna guide använder vi en Volvo V70 från 1998.
På min Volvo 740 fick jag kraftig vitrök. Detta blir då motorn får förbränna vatten. Och så här såg det ut då jag tittade på oljestickan och samt när jag lyfte på oljelocket till oljepåfyllningen. Det är kylarvatten i hela oljetråget. Var bara att riva ut toppen. Men i mitt fall räckte det inte med bara en topplocks packning fick skaffa en annan topp på skroten. Hittade en fin och billig på skroten.
I den här guiden får du reda på olika motor beteenden när du behöver byta topplocks packning eller om toppen blivit skev. Vill du veta åtdragningsmoment på topplocksbultar klickar du på LÄS MER här nedan. Logga in och klicka dig till guiden härhttp://volvosweden.se/articles.php?article_id=44
Det kan börja med olika konstiga fel. *Vitröker
*Överhettning
*Fylla på kylarvatten ofta
*DÃ¥lig acceleration
Här kommer en liten introduktion om portning och vad för utrustning man behöver. varför man portar!
Anledningen är för att motorn skall kunna få sig mera syre (logiskt) ju mera syre du kan få in i motorn ju mera bränsle kan du förbränna som då leder till ett högre effekt urtag. Men andra ord så är man ute att höja cylindrarnasfyllnadsgrad (volymetriska effekten). Portning handlar inte om att gröpa ur kanalerna så mycket man kan, utan man måste ta hänsyn till gas hastigheten i kanalen.
På denna länk finns guiden Grunderna i topplocks portning: http://volvosweden.se/articles.php?article_id=36
I forumets guide och manual bibliotek har vi fullt med steg för steginstruktioner och anvisningar hur du byter, renoverar och håller dina bromsar på din Volvo i fint och trafiksäkert skick. Ska du byta bromsok, bromsskivor, bromsbelägg, bromsbackar, bromsslangar eller bromsrör m.m hittar du lätta och lättförklarliga guider och instruktioner med bilder och text samt video i manual biblioteket.
Måste du byta dina bromsar innan bilprovningen eller har fått nedslag på att nån sida av bromsarna tar dåligt. Logga in på Volvosweden och klicka in dig till guiderna så kan du fixa dina bromsproblem själv utan att behöva lämna in bilen på en dyr bilverkstad.
Välkommen till forumets Broms guider på den här länken http://volvosweden.se/articles.php?cat_id=13
Har du elfel på din Volvo 850 eller ska du koppla om några kablar eller relä och behöver läsa el och kopplingsschema för din Volvo 850. På denna länk hittar du kopplingsschema och elschema för Volvo 850 årsmodeller 1995 1996 1997.
Logga in på Volvoswedens volvoforum och klicka in dig till Volvo 850el och kopplingsschema på denna länk http://volvosweden.se/articles.php?article_id=156. På forumet finns det guider och manualer till alla årsmodeller av Volvo, nya som gamla.
Välkommen till Volvo forumet
Komplett felsöknings guider Volvo 240 årsmodell 87 och framåt
Den här guiden har hjälpt mig ofta när det dykt upp problem. Här kan du absolut hitta tips och lösningar till ditt Volvo 240 problem. Dessa dokument har Volvosweden fått av företaget SU-Service. I denna kompletta guide får du tips och förslag vad du ska söka felen nånstans. Även om din Volvo 240 har fått utslag för någon felkod kan det vara problem att sikta in sig säkert på var felet egentligen är. Med denna guide får du förslag och tips på lösningar på dina felkoder.
Logga in med ditt användarkonto på forumet och besök guidenKomplett felsöknings guider Volvo 240 årsmodell 87 och framåthttp://volvosweden.se/articles.php?article_id=3