Juli 13 2025 09:51:50
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Var handlar du bildelar?

Biltema
Biltema
0% [0 Röster]

Mekonomen
Mekonomen
14% [1 Rösta]

AD Bildelar
AD Bildelar
14% [1 Rösta]

Skruvat
Skruvat
0% [0 Röster]

Autodoc
Autodoc
0% [0 Röster]

Mekster
Mekster
14% [1 Rösta]

Annat / blandat
Annat / blandat
57% [4 Röster]

Röster: 7
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 21.04.25

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 9
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Felkoder Volvo 740 3
· Kopplingsscheman och... 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
· Besök Volvoswedens ... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 14249
· Felkoder Volvo 740 13647
· Luftmassemätare 8143
· Komplett felsökning... 7889
· Rengöring av spjäl... 7567
· Volvo 740 armatur sa... 7005
· Felsökning av gener... 6832
· Byte av mittenbälte... 6319
· Volvo v70 instruktio... 6123
· Byta vattenpump Volv... 6077
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 53831
· Alla Ã¥tdragningsmom... 25055
· Nollställa service ... 23401
· NY GUIDE Omklädsel ... 20837
· SÃ¥ här byter du va... 17788
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 16906
· Besök Volvoswedens ... 16613
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 16181
· Volvo 740 och 940 by... 14798
· Besök Bettan Volvo ... 14604
Autonoma bilar från Volvo får vänta till 2021
Autonoma bilar från Volvo får vänta till 2021Pionjärprojektet skjuts upp av Transportstyrelsen

Volvo presenterade 2013 sitt pilotprojekt Drive Me, ett projekt vars huvudmål är att ta fram så kallade självkörande bilar för privatpersoner. Projektets initiala ambition var att man år 2017 skulle låta 100 familjer i Göteborgsområdet köra delvis autonoma bilar, och under testfasen samla in data om användarupplevelse, körstil, trafikflöden m.m. Bilarna var tänkta att kunna köra på den fjärde autonomitetsnivån av sex möjliga, men ingenjörerna på Volvo erkände så sent som i december 2017 att de behöver mer tid på sig för att utveckla systemet.
Autonomitetsnivå fyra innebär att en bil kör helt av sig själv på vissa körsträckor, och även om tekniken finns tillgänglig, så satte Transportstyrelsen stopp för den del av projektet som innebar att 100 utvalda familjer skulle få provköra bilarna till vardags. Anledningen bakom detta, menar Transportstyrelsen, är att det rent juridiskt inte går att bedöma vem som är ansvarig om en olycka skulle ske. De anser att familjerna inte kan ansvara för eventuella tekniska problem som skulle kunna ligga bakom en olycka och utifall en olycka uppstår skulle det öppna dörrarna för juridiska tvister.



Projektambitionerna modifieras
Förseningarna i projektet har dock inte sinkat Volvos ambitioner. I nuläget har två familjer i Göteborgsområdet fått varsin Volvo XC90. Dessa bilar finns redan tillgängliga för allmänheten, men skillnaden är att just dessa två bilar innehåller mätinstrument som delar flera terabit data med Volvo kring hur bilisterna använder bilarnas körassisterande instrument. Funktionerna som inkluderas i Volvo XC90 är Pilot Assist 2, adaptiv farthållning och körfältsassistans. Sådana funktioner hamnar på nivå 2 på SEA:s autonomitetsskala. Bilindustrin genomgår monumentala förändringar, både kring bränsleanvändning och autonomiteten.
Volvo har modifierat sin vision och siktar i nuläget på att 100 familjer ska ha ingått i testprojektet fram tills 2021. Målet är även att man ska ha en självkörande bil som uppnår nivå 4 ute på marknaden år 2021, och man säger även att man siktar på att varannan såld bil ska vara eldriven vid samma år. Ambitionen är långt ifrån orimlig och faller väl i linje med den utveckling bilindustrin går emot generellt – liksom samhället i stort. I rasande takt blir mer och mer automatiserat, och fokusering på gröna lösningar efterfrågas från alla marknadsdelar. Om man lyckas hålla sina mål den här gången återstår att se, men en positiv faktor är att Transportstyrelsen knappast kommer ställa sig i vägen för fler elbilar.

Testerna rullar på som vanligt

Transportstyrelsen har hittills inte satt ytterligare stopp för testerna. De självkörande bilarna får fortfarande köras av anställda på Volvo. Fördröjningen kan alltså uppfattas som minimala. Med tanke på vad ingenjörerna på Volvo själva sade i slutet på 2017 kan frågan ställas om det är rätt i tiden att låta vem som helst provköra de avancerade bilarna.
Nivå 4 innebär att bilen själv ska kunna navigera, styra och bromsa under körning utan assistans från personen bakom ratten. På den sexsiffriga SEA-skalan är detta steget innan total automation. Nivå 5 innebär att bilen helt och hållet ska kunna köra utan förare. Teoretiskt betyder det att en sådan bil varken skulle behöva ratt eller pedaler.
Andra företag håller för närvarande på att utveckla sådana fordon. Ett av dessa är Google. Deras Waymo-projekt fick ett stort bakslag för två månader sedan då ett av deras fordon kraschade under en testkörning. Föraren, som fanns i bilen av säkerhetsskäl, fick bara lindriga skador. En månad tidigare stod självkörande bilar återigen i allmänhetens blickfång då en bil från Ubers testprojekt körde på en fotgängare så allvarligt att denne dog. Det höjer självfallet frågan om säkerhetsaspekten i totalt autonoma bilar och det bekräftar även att vi inte är där ännu. Därför kan beslutet från Transportstyrelsen ses som något positivt som kommer ge Volvo mer tid att fullända sitt system.
Det är en spännande tid som väntar för bilindustrin och att en av pionjärerna är Volvo är ingen slump. Svenska företag har alltid legat i framkanten när det gäller teknologiska innovationer. Med det sagt så återstår det att se om Volvo kan axla bördan som medföljer när man åtar sig att leda motorister in i nästa teknologiska fas.

Research links:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-forsok-med-sjalvkorande-bilar-i-goteborg-stoppas-6919623
https://www.thesun.co.uk/motors/5163726/volvo-delays-drive-me-driverless-trials-until-2021-over-safety-fears/
https://www.theverge.com/2017/12/14/16776466/volvo-drive-me-self-driving-car-sweden-delay
https://www.wired.com/story/waymo-crash-self-driving-google-arizona/"

Dela den här nyheten
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:



Translate panel
Profilbilder
259 Användare (3.55%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

10-07-2025 10:30
Nu kanske sommaren börjat då inledningen regnat bort. Smile

07-07-2025 23:11
Bild BOMB i Nya SVARTEN tråden då..

20-06-2025 21:27
Trevlig MIDSOMMAR Volvosweden..

19-06-2025 19:14
SEMESTER

18-06-2025 20:08
IÃ¥r blir vi hemma vid..

18-06-2025 11:21
Blir det nått åkande mot mitt håll i sommar ? thinking

17-06-2025 18:39
2 dagar till 4v semster nu då..

Inloggade användare
· Besökare: 14

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 7,336
· Senast registrerade användare: Boston
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo 740
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
Senaste Video Kommentar
· Nu ska dem nog fungera ige...
· Bilderna funkar inte här..
· Det är ju inte instrument...
· :thumpup
· Bra visat, MEN kom ihÃ¥g a...
82,116,979 unika besök