Oktober 18 2018 10:14:28
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Vilken besiktningsstation åker du till

Svensk bilprovning
Svensk bilprovning
32% [7 Röster]

Opus bilprovning
Opus bilprovning
14% [3 Röster]

Carspect
Carspect
9% [2 Röster]

Besikta Bilprovning
Besikta Bilprovning
41% [9 Röster]

ClearCar
ClearCar
0% [0 Röster]

Annan
Annan
5% [1 Rösta]

Röster: 22
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 02.08.18

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Laga rosthål i tröskel 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
· Spänna handbromsen V... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10545
· Luftmassemätare 5003
· Komplett felsöknings... 4020
· Rengöring av spjällhus 3836
· Felsökning av generator 3771
· Byte av mittenbälte ... 3617
· Volvo 740 armatur sa... 3150
· Byta vattenpump Volv... 3097
· koppling och elschem... 2908
· Volvo v70 instruktio... 2758
Nyheter
· Alla åtdragningsmome... 3735
· Byta kamrem på volvo... 3646
· NY GUIDE Omklädsel o... 3433
· Guide på hur man gör... 2713
· Hur man byter varvrä... 2607
· Besök Volvoswedens g... 2445
· Vill du starta en pr... 2387
· Spola rent kylsystem... 2162
· Vinyltaks utseende p... 2152
· Trådar, poster, Volv... 2103
Autonoma bilar från Volvo får vänta till 2021
Autonoma bilar från Volvo får vänta till 2021Pionjärprojektet skjuts upp av Transportstyrelsen

Volvo presenterade 2013 sitt pilotprojekt Drive Me, ett projekt vars huvudmål är att ta fram så kallade självkörande bilar för privatpersoner. Projektets initiala ambition var att man år 2017 skulle låta 100 familjer i Göteborgsområdet köra delvis autonoma bilar, och under testfasen samla in data om användarupplevelse, körstil, trafikflöden m.m. Bilarna var tänkta att kunna köra på den fjärde autonomitetsnivån av sex möjliga, men ingenjörerna på Volvo erkände så sent som i december 2017 att de behöver mer tid på sig för att utveckla systemet.
Autonomitetsnivå fyra innebär att en bil kör helt av sig själv på vissa körsträckor, och även om tekniken finns tillgänglig, så satte Transportstyrelsen stopp för den del av projektet som innebar att 100 utvalda familjer skulle få provköra bilarna till vardags. Anledningen bakom detta, menar Transportstyrelsen, är att det rent juridiskt inte går att bedöma vem som är ansvarig om en olycka skulle ske. De anser att familjerna inte kan ansvara för eventuella tekniska problem som skulle kunna ligga bakom en olycka och utifall en olycka uppstår skulle det öppna dörrarna för juridiska tvister.



Projektambitionerna modifieras
Förseningarna i projektet har dock inte sinkat Volvos ambitioner. I nuläget har två familjer i Göteborgsområdet fått varsin Volvo XC90. Dessa bilar finns redan tillgängliga för allmänheten, men skillnaden är att just dessa två bilar innehåller mätinstrument som delar flera terabit data med Volvo kring hur bilisterna använder bilarnas körassisterande instrument. Funktionerna som inkluderas i Volvo XC90 är Pilot Assist 2, adaptiv farthållning och körfältsassistans. Sådana funktioner hamnar på nivå 2 på SEA:s autonomitetsskala. Bilindustrin genomgår monumentala förändringar, både kring bränsleanvändning och autonomiteten.
Volvo har modifierat sin vision och siktar i nuläget på att 100 familjer ska ha ingått i testprojektet fram tills 2021. Målet är även att man ska ha en självkörande bil som uppnår nivå 4 ute på marknaden år 2021, och man säger även att man siktar på att varannan såld bil ska vara eldriven vid samma år. Ambitionen är långt ifrån orimlig och faller väl i linje med den utveckling bilindustrin går emot generellt – liksom samhället i stort. I rasande takt blir mer och mer automatiserat, och fokusering på gröna lösningar efterfrågas från alla marknadsdelar. Om man lyckas hålla sina mål den här gången återstår att se, men en positiv faktor är att Transportstyrelsen knappast kommer ställa sig i vägen för fler elbilar.

Testerna rullar på som vanligt

Transportstyrelsen har hittills inte satt ytterligare stopp för testerna. De självkörande bilarna får fortfarande köras av anställda på Volvo. Fördröjningen kan alltså uppfattas som minimala. Med tanke på vad ingenjörerna på Volvo själva sade i slutet på 2017 kan frågan ställas om det är rätt i tiden att låta vem som helst provköra de avancerade bilarna.
Nivå 4 innebär att bilen själv ska kunna navigera, styra och bromsa under körning utan assistans från personen bakom ratten. På den sexsiffriga SEA-skalan är detta steget innan total automation. Nivå 5 innebär att bilen helt och hållet ska kunna köra utan förare. Teoretiskt betyder det att en sådan bil varken skulle behöva ratt eller pedaler.
Andra företag håller för närvarande på att utveckla sådana fordon. Ett av dessa är Google. Deras Waymo-projekt fick ett stort bakslag för två månader sedan då ett av deras fordon kraschade under en testkörning. Föraren, som fanns i bilen av säkerhetsskäl, fick bara lindriga skador. En månad tidigare stod självkörande bilar återigen i allmänhetens blickfång då en bil från Ubers testprojekt körde på en fotgängare så allvarligt att denne dog. Det höjer självfallet frågan om säkerhetsaspekten i totalt autonoma bilar och det bekräftar även att vi inte är där ännu. Därför kan beslutet från Transportstyrelsen ses som något positivt som kommer ge Volvo mer tid att fullända sitt system.
Det är en spännande tid som väntar för bilindustrin och att en av pionjärerna är Volvo är ingen slump. Svenska företag har alltid legat i framkanten när det gäller teknologiska innovationer. Med det sagt så återstår det att se om Volvo kan axla bördan som medföljer när man åtar sig att leda motorister in i nästa teknologiska fas.

Research links:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-forsok-med-sjalvkorande-bilar-i-goteborg-stoppas-6919623
https://www.thesun.co.uk/motors/5163726/volvo-delays-drive-me-driverless-trials-until-2021-over-safety-fears/
https://www.theverge.com/2017/12/14/16776466/volvo-drive-me-self-driving-car-sweden-delay
https://www.wired.com/story/waymo-crash-self-driving-google-arizona/"

Dela den här nyheten
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:



Translate panel
Profilbilder
138 Användare (4.38%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

16-10-2018 11:22
Inte så rolig uppdatering i projektet Vita Paddan unsure

29-09-2018 20:04
Nytt blogg inlägg har lagts upp Smile

08-09-2018 12:16
Vi har fått nått obehagligt på gården Stressad en BWM 523i som inte startar. Men lösningen hittade vi http://www.volvosw
eden.se/articles.p
h...cle_id=327

31-08-2018 22:45
Vad har hänt ? starta gärna en tråd om detta i forumet. Är det gängorna som är slut att fästa grenröret ?

31-08-2018 22:25
Verkstaden antydde skrotning...Proble
m att fästa grenröret tll topplocket. Finns det ngn, som är bra på det? Volvo 740-92. Gbg.

19-08-2018 11:22
Idag blir det olja och filter byte på en Volvo S80. click

17-08-2018 14:14
Hei, noen som har demontert PDM i h. Framført.

Inloggade användare
· Besökare: 8

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 3,156
· Senast registrerade användare: dalkarlskillen
Besök oss även här






Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo S90 D3 Business Advanced 2018
Senaste manualerna
· Hur man monterar och ans...
· Hur man monterar och ans...
· Byta spindelled Volvo 7/...
· Byta spindelled Volvo 7/900
· Byta bränslepump Bmw 523...
· Hur man byter olja och o...
· Hur man byter olja och f...
· Byta bromsbelägg fram Vo...
· Koppla och montera LED ramp
· Byta tändstift på Volvo V70
Senaste videoklipp
16,010,399 unika besök