Under kalla dagar här i Januari, Februari och möjligtvis Mars om temperaturen håller i sig under 0 graderna så kommer jag att bygga denna plastmodell från Revell. Detta är en drömbil för många och är byggd i America. Bilen är en
Dodge Charger R/T 68. Varför den kallas för R/T är därför att det är både till för att åka på gatan (Road) samt på bana (Track). På 60 talet var bränslepriserna väldigt låga och då var det intressant med en bruksbil man kunde åka med både på gatan och bana. Denna modell var riktad från Dodge till just ungdomar. Än idag nästan 63 år senare så är denna bil den ultimata sportbilen. Dodge charger blev laddad med en V8 motor med topphastighet på 240 km/h och 400 hästkrafter. Modellen var väldigt populär ända fram till mitten av 70 talet då oljekrisen och bensinpriserna ökade. Ja ni får följa bygget av denna Dodge med start från och med ikväll. Ska försöka att uppdatera med byggbilder varje vecka tills den står färdig. För den som vill läsa Revells information om denna bilmodell kan göra det på denna länk
https://i.postimg.cc/50bRGzNv/About-D...68-R-T.jpg.
Till att börja med är jag inte alls någon modellbyggare. Inget proffs eller har egentligen inget intresse alls för denna hobby. Men ni som följt Volvosweden vet att jag följt med och tittat på modell byggs utställningar. Nu när det har varit minus grader och man inget annat kan göra på lediga timmar så kan det vara trevligt att bygga något som man kan ställa in i glasskåpet. När man var grabb så byggde jag många modeller men blev oftast flygplansmodeller som jag inte alls är intresserad av. Modellbilar är det som plingar till i det nyfikna huvudet och kan bli ganska intressant om det lyckas.
I skrivande stund sitter jag här i soffan framför forumet Volvosweden. Jag har nyss tagit lite bilder på detta lilla vinter projekt. Det är rätt mycket delar och sedan finns det en karta med dem fina kromdetaljerna som ska monteras på. Ja en Dodge Charger från 68, kommer man nog aldrig i verkligheten kunna få råd till. Det får bli en modell man kan kasta ögonen på i glashyllan när man går förbi här hemma. Ni som är här inne och följer detta kan om ni finner detta intressant skriva en liten kommentar här nedan.
Det första jag funderat på är vilken färg ska denna Dodge Charger få? Jo eftersom som har lite oöppnad sprayfärg sedan jag ägde min röda Volvo 745 så får det bli att använda detta. Har ni inte följt mitt projekt på denna röda Volvo 740 så lägger jag länken här
http://www.volvosweden.se/forum/viewt...ead_id=448. Det är ett långt gånget projekt som är hela 32 fulla sidor på forumet.
Medans vi kollar på alla delar i Revells påse på detta bygge så hittar vi kartan med dekaler. Det finns en hel del frivilliga dekaler till detta bygge
( Alltså många alternativ på dekaler ). Jag visar här nedan kartan på dem olika dekalerna till denna plastmodell Dodge Charger 1968 R/T. Ni som är modellbyggare får gärna skriva lite knep och tips här nedan bland kommentarerna.
Så här ser chassit ut i detta kit. Ska bli röd tänkte jag. Som jag sa så har jag ett par spray burkar från Biltema kvar som jag hade tänkt använda på denna modell. Vet inte om jag sagt detta men jag är ingen byggare med erfarenhet så resultatet kommer bli en överraskning.
Då var modellen lackerad och ska bara torka. Jag använde ett PET flaska med dubbelvikt maskeringstejp på korken som håller modeller under taket. Under tiden denna torkar så kan vi kasta på lite färg på andra delar till modellen.
Det finns 2 olika utförande på denna Dodge Charger 68 från Revell. Antingen Street versionen eller versionen som åker på bana. I denna modell kommer jag bygga vanliga street versionen. Bara för att jag berättar detta så finns det i kitet olika delar beroende på vad man vill bygga. Motorhuven som exempel finns olika i kitet, jag valde denna motorhuv som också blev lackerad röd.
Ja växellådan då, den ser ut så här och ska målas med krom-aluminium färg.
Jag ångrade mig lite efter att jag lackerat chassit
. Hade viljat haft ett vinyltak istället på denna modell. Är snyggt med vinyltak på Dodge Charger. Så vi får försöka ändra lite på lackeringen.
Ska försöka ordna till ett vinyltak på modellen. Maskering igång.
Då kom första misstaget fram. Jag hade glömt att lägga på grundfärg på modellen innan jag lackade den röd, eller jag trodde inte det skulle behövas. Så nu när jag tog bort maskeringstejpen så följde det med den röda lackfärgen
. Då kom tanken upp att va sjutton skulle jag hålla på med byggmodeller för
. Ni ser att det nu fattas färg på framskärmen och lite vid bakre lyktorna mm. Även vinyl takets kant blev inte heller särskilt lyckat.
Nu vart man lite less efter dessa misslyckade lackeringar. Så första tanken är att åtgärda lackerings misstagen snabbt och enkelt. Men återigen så blev det ett misslyckat försök att åtgärda detta
. Nu blev det röda som försvunnit fixat men vinyltaket hade istället fått röd färg på sig. Nu skärper vi oss och låter detta torka, så provar vi åtgärda detta då. Inga snabbfix funkar när man bygger modeller, kom jag på.
Nu vid andra försöket att snygga till dem lackerade misstagen jag gjorde så funkade det rätt ok. Visst så syns det att man nybörjare på detta med modellbyggen. Men för att vara den första gången att bygga en bilmodell så tycker jag det ser ok ut. Nu fick modellen på sig ny röd färg där det saknades eller som hade lossnat. Samt att vinyltaket fick en kant också.
Nu vill jag ha lite krom detaljer på denna bilmodell också. Jag tror inte jag har den riktiga krom färgen men får ta det som jag har som är närmast
. Runt hjulhus och vinyltak och fönster ska det vara kromat. Den här första modellen får bli en erfarenhet rikare. Vi kommer framåt ändå. Till nästa modell (om det blir någon) så blir det att skaffa riktig krom färg samt försöka att inte vara så skakig på handen
. Men jag är ganska nöjd med tanke på att jag är nybörjare på detta.
Så här ska modellen jag bygger se ut egentligen. Det är en så grymt fin och häftig modell detta. Ni ser alla dem kromade detaljerna på denna Dodge Charger i videon. Det är en årsmodell -70 som visas här i videon men från 1968 till 1970 tror jag inte är så stor skillnad. Sen lyssna på motorljudet
, är så läckert ljud på dessa.
YouTube video
Eftersom jag inte har alla färger hemma så fortsätter jag där jag kan på modellen. Batteriet blev svart och plus och minuspolen blev lite silvermålade. Nu ska dekalerna ska nu på plats.
Dekal nummer 6 och 7 ska klistras på batteriet.
Så där, då är dekalerna på batteriet på plats
.
Bakpartiet på bilen ska målas.
Ska vara röd som bilen i övrigt och panelen där baklyktorna sitter ska bli svarta. Kommer även att sitta en dekal i mitten på denna panel där det står Dodge R/T.
Baklyktorna på plats samt att bakpartiet är nu färdig målad.
Blev inte alls nöjd med den svart målade färgen på bakpartiet. Man skulle haft en airbrush och spray målat den biten istället.
Dekalen på vinyltaket ska på plats. På dekalen står det Charger.
Blev så besviken på det målade resultatet på bakpartiet på denna Dodge att jag åkte till Jula och köpte deras Airbrush spruta. Denna kostade 399 kronor och har artikelnummer 082004. Jag tänker använda min lilla kompressor till denna Airbrush. Min lilla kompressor är Biltemas minsta kompressor, den med 8 liters tank ( Du kan hitta en bild på den kompressorn på denna länk
https://volvosweden.se/infusions/cBlo...;section=1.
För att kunna köra en vanlig kompressor och inte nån minikompressor så behövs det lite airbrush tillbehör. En speciell tryckluftsslang behövs eftersom airbrushen har en 1/8 anslutning. Så köpte denna kompressor slang på Jula med artikelnummer 079310. Denna kompressor slang är just till airbrushsprutan som jag köpte och gör om 1/4 anslutningen till 1/8 anslutning. För att lyckas koppla ihop kompressor slangen till airbrushen så behövdes även en adapter eller som det kallas nippel. Denna nippel har artikelnummer 021040. Ni ser dessa delar på bilden
När man använder kompressorn till att sprutmåla grejer så behövs är en vattenavskiljare. Denna vattenavskiljare eller filter ser till att du får ren och vattenfri luft vid arbete med färgpistoler. Filtret töms via ett enkelt tryck på ventilen. Detta filter kostade 99 kronor och har artikelnummer 018009. Du kopplar på denna vattenavskiljare på original slangen på kompressorn. På bilen nedan ser ni nippel adaptern som behövdes samt teflontejp som gör att verktygen och nipplarna till kompressorn inte läcker tjuvluft.
Var tvungen att testa denna airbrush på en gång. Chassit till denna Dodge Charger 68 fick sig en dush med airbrushen, och vilket lyckat resultat
. Nu ska det nog bli lite roligare med att bygga bilmodeller när man har riktiga grejer
.
Har ett par färger som jag väntar på för att kunna fortsätta med att montera ihop motorn och lite annat. Så länge tänkte jag göra färdigt den kromade grillen. En grill på bilar brukar vanligtvis inte vara helkromade, det ska vara lite mörktonat oftast. Jag tittade på en video på Youtube där byggaren visade tips för att kunna göra grillens färg i likhet med verkligheten. Här nedan postar jag en bild på hur grillarna ser ut på Dodge Charger R/T 68.
Tipset jag tittade på förklarade att man ska ta svart färg och blanda ut den med mycket förtunning, då får man resultatet på hur grillarna ser ut på riktigt. Jag blandade detta och provade, resultatet ser ni på bilden nedan. Jag skulle nog kunnat blanda i lite mer färg för det blev lite för ljust. Men detta kan vi åtgärda lite senare.
Sen ska även grillen få registreringsskylten på plats.
Det första riktiga testet på airbrushen var när jag skulle lackera avgassystemet. Titta vilket resultat man får när man nu har en airbrush
. Det blir riktigt bra jämför med att måla med pensel.
Nej, inga färger kom från panduro hobby idag heller, så vi får försöka att komma vidare i bygget ändå. Montering och limning av fönster kan vi göra färdigt. Det är bara 4 fönster som ska limmas dit på denna bilmodell. Det bakre och främre samt dem 2 små triangelformade rutorna.
Naturligtvis hände det som inte fick hända. Jag tänkte innan jag började att limma rutorna att vara försiktig så inget lim kommer på fönsterrutorna, men det gjorde det
. Har ingen bild på detta tyvärr då jag försökte snabbast möjligast att få bort limmet med aceton. Men aceton blev lim fläcken på framrutan ännu värre att det nu syntes på halva sidan
. I ett försök att snabbt googla fram en lösning på hur man får bort lim fläckar på modell fönster fick jag tips på att slipa bort detta med vatten slippapper. Detta funkade inte alls något vidare. Så då kom jag på att jag hade rubbing i garaget. Rubbing är som slippapper bara att det är flytande. Att använda rubbing visade sig fungera hur bra som helst.
Det var ett skapligt fingeravtryck med lim på framrutan ( synd jag inte tog bild på detta, men trodde att det var bara att kasta modeller nu ). Efter att ha använt Biltemas rubbing så syns det bara några små repor efteråt. Bilden nedan är tagen också efter bara någon minut av polering med rubbing.
Då var det dags att klistra på dekalen med rally ränderna i bakpartiet på bilen. I verkligheten sitter denna rand ganska nära den bakre kromade stötfångaren. Lånar en bild och lägger in här
.
Dessa ränder följer med i modellkitet i form av en dekal som du blöter upp i vatten.
Dekalen klipper man ut och låter den ligga i blöt ett 10 tal sekunder.
Blev riktigt bra för en gångs skull, inget strul
.
Tror jag fick den på plats där den skulle vara
.
Dekalen på luftfiltret ska på. Ett misstag såg jag efteråt att denna dekal ska klippas av på mitten eftersom den inte passar runt om luftfiltret. Det fattas nån millimeter runt om. Törs inte lossa på denna dekal igen eftersom klistret bakom blir nog dåligt då.
Då var motorn monterad. Tror detta är en Hemi 440 dem skickat med i kartongen på denna Revell Dodge Charger 68. Är ingen expert på Dodge men blev ganska nöjd, förutom att motorblocket ska vara orange egentligen. Eftersom jag inte hade orange och är lite färgblind så får det duga med röd färg på detta.
. Det var döttrarna som sa att färgen inte riktigt stämmer
.
Chassit till denna Revell Dodge Charger 68 ska lackas både på undersidan och översidan.
Dörrarna ska också få lite färg på sig. Dessa ska sprayas svart och målas med kromade linjer. Fönster vevarna ska bli kromade också.
Gaspedal, bromspedal samt kopplingspedalen har fått färg på sig och är på plats.
Interiör sidan har fått lite färg på sig. Dessa har jag sett att vissa väljer att även göra mattor. Högtalarna på hatthyllan ser faktiskt lite tråkiga ut
. Pedalerna är monterade på plats också. Pedalerna är monterade på brandväggen.
Dem här högtalarna är inte alls vackra, om det nu ska föreställa högtalargaller.
På ritningen ska det monteras nått slags vikt bärare. Troligtvis ska denna hålla upp hatthyllan sen när karossen ska på.
Då är denna vikt support monterad.
Den här hatthyllan är inte snygg. Tänkte kasta på åtminstone en matta så man inte ser dem fula högtalargallren. Här ser man också att det var lite för kallt för lacken när jag sprayade detta. Det kommer inte synas nått när vi väl har fått på karossen.
Nu ligger en matta på hatthyllan. Ser lite bättre ut än tidigare. Man ser även att växelspaken på Dodgen är på plats
. Nu börjar det närma sig att få chassi, kaross och motor att bli monterade tillsammans.
Stolarna och soffan där bak ska få lite färg på sig. Blir lite inspiration från Röda farans stols klädsel
.
Maskerade och redo att sprayas röda.
Dörrarna har fått färg på sig i blank svart. Nu fick jag hjälp av dottern att måla ett par detaljer och linjer kromade.
Nu har vi fått på den röda färgen. Det ska även målas med svart på sidorna. Helst skulle jag velat spraya detta svart men är för rädd att den röda färgen ska försvinna när vi måste maskera, det får bli pensel
.
Dessa stolar blev jag faktiskt nöjd med hur det blev. Nu blir det att limma fast dem.
Instrumentpanel och instrumentbräda ska målas och klistras dekaler på. Nu måste jag även berätta en tråkig grej. När jag sist monterade fönstren på bilen så råkade kartan med instrumentpanelen glas försvinna
. Klantigt och supertråkigt. Jag fick helt enkelt hitta på en egen lösning som ni kommer se snart.
Jag hade sparat några genomskinliga pluttar när jag klippte av fönstren från trädet. Dessa pluttar fick bli baksidan av instrument mätarna. Att få på dekaler på dessa små genomskinliga pluttar var inte enkelt. Åter igen ett resultat från en nybörjare och noob på modellbygge
. Detta får bli en erfarenhet rikare.
Motorn, en Hemi 440 hissar vi ner
. Detta med att få på motorn gick relativt bra, inga delar som lossnade
.
Instrumentbrädan med mätarna är på plats. Dörrarna är också monterade. Nu börjar det bli spännande
.
Att få på instrumentbrädan var lite klurigt. Ni ser denna utformning på utsidan av dörrarna !. Instrumentbrädan på denna Dodge Charger R/T 68 från Revell ska monteras i denna formning på insidan
.
Nu kommer vi till den roliga delen. Vi ska få på chassit tillsammans med karossen
.
Det gick rätt bra att få ihop båda delarna men lite lack släpp återigen
. Nybörjar turen hänger kvar.
Lite lack släpp på fronten också. Dessa tar vi penseln och duttar på lite färg bara
.
Dodge Charger har fått en liten dekal med färgkod och vin-nummer.
Nu ska avgassystemet monteras på Dodgen. Detta avgassystem som jag lackade med spraybrushen som blev riktigt lyckat, synd bara att det sitter under bilen
.
Då var avgasystemet på plats.
Kylare och bromsok mm ska limmas fast.
Det var inte mycket plats att röra sig på när kylaren ska installeras
.
Till sist så gick den i kylaren.
Nu kan man titta hur Dodge Charger modellen ser ut med öppen huv.
Stötdämparna fram blev gula.
Hjulen ska äntligen monteras men först lite att färglägga.
En hög med hjul.
Då var framhjulen på plats. Bladfjädrarna ska monteras så fort dem har torkat.
Kul att äntligen på på lite hjul.
Bakaxel och diffen ska limmas ihop och torka.
Nu står det still i skallen, vad nu denna raka pinne heter som ska kopplas mellan växellåda och diff
. Hjälp och skriv vad den heter här nedan i kommentarerna.
Diffen och bakaxeln på plats (samt den långa pinnen )
.
Det blev stor skillnad när jag spray målade avgassystemet och målade bensintanken med pensel.
DÃ¥ ska allt under Dodgen vara klart och monterat.
Grillen är på plats. Sedan som jag berättade i tråden tidigare så hade en karta med genomskinliga delar bara försvunnit i tomma intet. I denna karta så fanns det även glasen till framljusen. jag fick hitta på nått eget och målade ljusen i vit färg istället
.
Dodge Charger 1968 RT från Revell står på egna hjul. Vad kul att den ändå ser rätt ok ut för att vara den första gången jag bygger en sån här modell seriöst.
Baklyktor och den bakre sektionen på Dodge Chargern är på plats. Denna bakdel på bygget tyckte jag att det blev rätt misslyckat och var anledningen till att jag skaffade en airbrush.
Vi måste se hur bilen ser ut med motorhuv
.
Kylarslangar och kabelstam tillsammans med övriga motordelar är också nu på plats. Denna del på bil bygget var lite klurigt att få dit eftersom det är rätt smådelar.
Det fattas handtag och sidospeglar, det blir nästa steg i bygget.
Handtag på plats. Nu ska vi även få till sidospegeln som ligger och väntar. På denna bil modell från 1968 så fanns det endast en sidospegel. Det var säkert onödigt att montera speglar på bägge sidor
.
Nu ska vi få dit den runda röda dekalen runt hjulen. Detta var pillrigt och krävdes tålamod att få dit
Nu är bygget färdigt. Dodge Charger från Revell.
Dem röda dekalerna på hjulen gjorde stor skillnad på bilen
.
Nu står den parkerad i glas skåpet.
Detta bil modell bygge var riktigt kul. Den blev faktiskt rätt ok trots dem misstag som gjordes under bygget.