April 25 2018 12:51:12
Logga in
Användarnamn

Lösenord




Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Ofta möter man någon som kör med dimljus och halvljus samtidigt. Hur irriterande är detta?

Det är väldigt irriterande och jobbigt i ögonen
Det är väldigt irriterande och jobbigt i ögonen
47% [8 Röster]

Jag blir inte bländad så mig gör det inget
Jag blir inte bländad så mig gör det inget
41% [7 Röster]

Det stör mig något, men bryr mig inte så mycket
Det stör mig något, men bryr mig inte så mycket
12% [2 Röster]

Annat / förstår inte frågan
Annat / förstår inte frågan
0% [0 Röster]

Röster: 17
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 02.01.18

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
· Laga rosthål i tröskel 2
· Spänna handbromsen V... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo 7... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10338
· Luftmassemätare 4759
· Komplett felsöknings... 3789
· Felsökning av generator 3600
· Rengöring av spjällhus 3452
· Byte av mittenbälte ... 3446
· Volvo 740 armatur sa... 2891
· Byta vattenpump Volv... 2874
· Skruv och mutter guide 2509
· Volvo v70 instruktio... 2476
Nyheter
· Byta kamrem på volvo... 2779
· Alla åtdragningsmome... 2516
· Guide på hur man gör... 2156
· NY GUIDE Omklädsel o... 2071
· Hur man byter varvrä... 2036
· Vill du starta en pr... 1976
· Besök Volvoswedens g... 1951
· Vinyltaks utseende p... 1633
· Spola rent kylsystem... 1628
· Fungerar inte din ta... 1529
Vs Blogg´s
Vs blogg lista »» Vs blogg´s av Sladdaren »» Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Sladdaren har 32 Vs Blogg´s
Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Kompisen har problem med denna SAAB 9-5 och har haft ett tag. Istället för att lämna in denna till en som kan SAAB så tog han chansen att visa mig problemet Grin. Jag förklarade först att det största problemet är att det är en SAAB Evilgrin.
Men ok vad är felet då?
Jo bilen eller denna SAAB 9.5 startar och går hur fint som helst men när den gått upp i värme och man stänger av den så vill den inte starta.
Låter man den stå och kyla ner sig lite så startar den fint igen efter en stund.

Jaha vad är då bytt på denna den senaste tiden?frågade jag.
Dessa saker ska ganska nyligen vara bytta. Tändstift, tändkassett och startmotor. Olja och filter och vanlig service är gjorde på denna rätt nyligen. Måste erkänna att denna SAAB 9-5 ser väldigt omvårdad ut och det syns att det är kompisens älskarinna Evilgrin

volvosweden.se/infusions/cBlog/images/blogs/saab_95_sid2.jpg

Ett litet sök på Google på detta problem visar sig att det är rätt vanligt på dessa modeller att vevaxelgivaren måste bytas. Själva proceduren när man läser hur man ska byta detta tyckte jag lät som nån hade upplevt sin värsta mardröm Confused.

Men ok jag hjälper dig att byta denna men att det kan ta lite tid att göra detta förklarade jag. Så han beställde en icke original vevaxelgivare för 400.-. En original sån här givare kostade runt 1200:-
Som tur är har denna kompis ett garage med värme och ganska hyvsade verktyg och utrustning på sin arbetsplats så detta såg ut att börja rätt bra.

Min tanke på att byta vevaxelgivare på denna SAAB var lite skräckfylld och tittar man under motorhuven på dessa modeller så ser det rätt tight och trångt ut. Många hade lyckats rätt bra att byta vevaxelgivare uppifrån och det var det som jag också planerade för japp..Enligt guider så kan man behöva plocka ut värmesköldar och grenrör och vara beredd på att borra ur torxen ( en T30 ) skruven som håller givaren.

Placeringen av vevaxelgivaren ser man ganska omgående vid fronten när man öppnar motorhuven. Under värmeskölden och lite till höger långt ner sitter denna. Själva givaren är skyddad med sitt egna lilla värmeskydd och skruven eller den torx T30 håller både givare och skyddet tillsammans.

Första bilden man ser är detta. Endast en värmesköld.
s25.postimg.org/pl82nymmn/vevaxelgivare_saab_95_bild1.jpg

Men tittar man lite längre ner så syns värmeskyddet på givaren. På men rostlösningsspray både på värmeskölden och givarens torx skruv.

s25.postimg.org/5rvyv998v/vevaxelgivare_saab_95_bild2.jpg

Men instruktionerna på att man bäst kommer åt givaren uppifrån kan du bara kasta på en gång. Ganska omgående så hissade vi upp bilen och kom åt givarens T30 torx underifrån. Arbetet tog nog inte mer än 30 min men samtidigt hade jag tur att skruven som håller givaren var orörd och såg nästan sprillans ny ut.

Här är värmeskyddet borta och givaren lite skruvar man fram och tillbaka så lossnar den lätt från sin placering. I den nya givaren följer det även med en sprillans ny o-ring. Kontrollera så att det gamla o-ringen inte sitter kvar inne i hålet thumpsup.

s25.postimg.org/i7sop02kv/vevaxelgivare_saab_95_bild3.jpg

Sladden eller kabeln till givaren sitter inslingrad bland övriga slangar och kontakter, kablar rör m.m. Bara att följa kabeln till denna kontakt. Och SAAB verkar ha denna lösning på sina kontakter att dem är låsta med nått slags plastbleck över. Bara att ta en platt mejsel och bänd ut låsblecket så kommer kontakten ut fint japp

s25.postimg.org/dn6ia2ivj/vevaxelgivare_saab_95_bild4.jpg

Jah att byta vevaxelgivare var inget svårare och krångligare än att byta tändstift egentligen. Men en varning är att om den Torx storlek T30 ser sliten ut eller blir sliten och skadad. Då kan nog timmarna ticka iväg och möjligtvis dagar. Men ca 20-30 minuter tar det nog vanligtvis om det inte är en alltför sönderskruvad SAAB Wink

Efter bytet tog vi en åktur på 1 timme och stängde av bilen. Redan på första testet gick det att starta den igen och igen och igen..Så detta fel berodde på en dålig och sliten vevaxelgivare. japp
Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
123 Användare (4.48%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

24-04-2018 11:53
Ny videoguide på tuben. Hur man byter bromsok och skivor bak på Volvo S60, S80 och V70 click https://youtu.be/z
ShH4d2dKCo

20-04-2018 20:52
Avsnitt 2 i projektet volvo 740 finns nu på youtube Smile https://youtu.be/K
5JAyjc9ciE

13-04-2018 22:25
Nu har vi fått upp farten på Youtube. Videoguiden Hur du byter torkarmotor bak på Volvo 7/900 finns nu https://youtu.be/S
HjebcnA_Lk

12-04-2018 21:07
Första avsnittet av "Vita paddan" projektet ligger på Youtube https://youtu.be/D
nmaHVvQs28
thumpsup

09-04-2018 14:43
Oj vad kul. Tror aldrig Volvosweden haft närmare 1000 besökare /dag..Men igår smällde det till. tack alla ni som besöker sweden thumpsup

08-04-2018 10:53
Tack alla ni som besöker forumet. Hela 811 besökte forumet igår Holy

22-03-2018 17:48
Nu smälter snön. Kanske hinner bli sommar innan all denna snö försvinner helt stupid

Inloggade användare
· Besökare: 8

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 2,747
· Senast registrerade användare: Dan Svensson
Besök oss även här






Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo S90 D3 Business Advanced 2018
Senaste manualerna
· Byta bromsok och bromssk...
· Byta bromsok och bromssk...
· Hur lång är en skruv
· Montering demontering Vo...
· Monteringsanvisning taks...
· Läckande taklucka Volvo ...
· Dragkrok samt stötfångar...
· Byte till dubbellysen (H...
· Handbok för drivknutar
· Installera och montera b...
Senaste videoklipp
13,504,658 unika besök