Augusti 19 2017 07:38:45
Logga in
Användarnamn

Lösenord




Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Att besikta bilen kostar nu närmare 500:-. Är detta för dyrt, billigt eller en bra prisnivå?

Ja, 500:- är helt okey pris för att få bilen besiktad
Ja, 500:- är helt okey pris för att få bilen besiktad
15% [2 Röster]

Det är alltför billigt att besikta bilen
Det är alltför billigt att besikta bilen
0% [0 Röster]

Det är för dyrt.
Det är för dyrt.
54% [7 Röster]

Det är helt hutlöst dyrt. Helt klart bilskojar fasoner.
Det är helt hutlöst dyrt. Helt klart bilskojar fasoner.
31% [4 Röster]

Förstår inte frågan..
Förstår inte frågan..
0% [0 Röster]

Röster: 13
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 08.05.17

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
· Lackera stötfångare 2
· Bosch K-Jetronic ser... 2
· Fula och matta stötf... 2
· Laga rosthål i tröskel 2
· Spänna handbromsen V... 2
Nyheter
· Trådar, poster, Volv... 3
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 10288
· Luftmassemätare 4707
· Komplett felsöknings... 3696
· Felsökning av generator 3578
· Byte av mittenbälte ... 3441
· Rengöring av spjällhus 3392
· Byta vattenpump Volv... 2836
· Volvo 740 armatur sa... 2807
· Skruv och mutter guide 2488
· Volvo v70 instruktio... 2422
Nyheter
· Vill du starta en pr... 1129
· Guide på hur man gör... 1080
· Besök Volvoswedens g... 1068
· Byta kamrem på volvo... 936
· Alla åtdragningsmome... 918
· Hur man byter varvrä... 852
· Vinyltaks utseende p... 659
· Spola rent kylsystem... 629
· Fungerar inte din ta... 592
· Byta vattenpump Volv... 581
Vs Blogg´s
Vs blogg lista »» Vs blogg´s av Sladdaren »» Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Sladdaren har 31 Vs Blogg´s
Byte av vevaxelgivare SAAB 9-5
Kompisen har problem med denna SAAB 9-5 och har haft ett tag. Istället för att lämna in denna till en som kan SAAB så tog han chansen att visa mig problemet Grin. Jag förklarade först att det största problemet är att det är en SAAB Evilgrin.
Men ok vad är felet då?
Jo bilen eller denna SAAB 9.5 startar och går hur fint som helst men när den gått upp i värme och man stänger av den så vill den inte starta.
Låter man den stå och kyla ner sig lite så startar den fint igen efter en stund.

Jaha vad är då bytt på denna den senaste tiden?frågade jag.
Dessa saker ska ganska nyligen vara bytta. Tändstift, tändkassett och startmotor. Olja och filter och vanlig service är gjorde på denna rätt nyligen. Måste erkänna att denna SAAB 9-5 ser väldigt omvårdad ut och det syns att det är kompisens älskarinna Evilgrin

volvosweden.se/infusions/cBlog/images/blogs/saab_95_sid2.jpg

Ett litet sök på Google på detta problem visar sig att det är rätt vanligt på dessa modeller att vevaxelgivaren måste bytas. Själva proceduren när man läser hur man ska byta detta tyckte jag lät som nån hade upplevt sin värsta mardröm Confused.

Men ok jag hjälper dig att byta denna men att det kan ta lite tid att göra detta förklarade jag. Så han beställde en icke original vevaxelgivare för 400.-. En original sån här givare kostade runt 1200:-
Som tur är har denna kompis ett garage med värme och ganska hyvsade verktyg och utrustning på sin arbetsplats så detta såg ut att börja rätt bra.

Min tanke på att byta vevaxelgivare på denna SAAB var lite skräckfylld och tittar man under motorhuven på dessa modeller så ser det rätt tight och trångt ut. Många hade lyckats rätt bra att byta vevaxelgivare uppifrån och det var det som jag också planerade för japp..Enligt guider så kan man behöva plocka ut värmesköldar och grenrör och vara beredd på att borra ur torxen ( en T30 ) skruven som håller givaren.

Placeringen av vevaxelgivaren ser man ganska omgående vid fronten när man öppnar motorhuven. Under värmeskölden och lite till höger långt ner sitter denna. Själva givaren är skyddad med sitt egna lilla värmeskydd och skruven eller den torx T30 håller både givare och skyddet tillsammans.

Första bilden man ser är detta. Endast en värmesköld.
s25.postimg.org/pl82nymmn/vevaxelgivare_saab_95_bild1.jpg

Men tittar man lite längre ner så syns värmeskyddet på givaren. På men rostlösningsspray både på värmeskölden och givarens torx skruv.

s25.postimg.org/5rvyv998v/vevaxelgivare_saab_95_bild2.jpg

Men instruktionerna på att man bäst kommer åt givaren uppifrån kan du bara kasta på en gång. Ganska omgående så hissade vi upp bilen och kom åt givarens T30 torx underifrån. Arbetet tog nog inte mer än 30 min men samtidigt hade jag tur att skruven som håller givaren var orörd och såg nästan sprillans ny ut.

Här är värmeskyddet borta och givaren lite skruvar man fram och tillbaka så lossnar den lätt från sin placering. I den nya givaren följer det även med en sprillans ny o-ring. Kontrollera så att det gamla o-ringen inte sitter kvar inne i hålet thumpsup.

s25.postimg.org/i7sop02kv/vevaxelgivare_saab_95_bild3.jpg

Sladden eller kabeln till givaren sitter inslingrad bland övriga slangar och kontakter, kablar rör m.m. Bara att följa kabeln till denna kontakt. Och SAAB verkar ha denna lösning på sina kontakter att dem är låsta med nått slags plastbleck över. Bara att ta en platt mejsel och bänd ut låsblecket så kommer kontakten ut fint japp

s25.postimg.org/dn6ia2ivj/vevaxelgivare_saab_95_bild4.jpg

Jah att byta vevaxelgivare var inget svårare och krångligare än att byta tändstift egentligen. Men en varning är att om den Torx storlek T30 ser sliten ut eller blir sliten och skadad. Då kan nog timmarna ticka iväg och möjligtvis dagar. Men ca 20-30 minuter tar det nog vanligtvis om det inte är en alltför sönderskruvad SAAB Wink

Efter bytet tog vi en åktur på 1 timme och stängde av bilen. Redan på första testet gick det att starta den igen och igen och igen..Så detta fel berodde på en dålig och sliten vevaxelgivare. japp
Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.

Translate panel
Profilbilder
119 Användare (5.62%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

13-08-2017 22:03
Nya filmen finns här nu thumpsup https://youtu.be/w
ko3zx2fdlE

07-08-2017 11:37
Vilken Volvo modell gäller det ?

04-08-2017 17:48
finns det nån video på det,

04-08-2017 17:47
Hej,Hur tar man loss metallringen runt mätarna har försökt men icket,,,,,,,,

06-07-2017 22:46
Ford är nästan förbjudet ord här på forumet. Men bara för att det är du då så godkänns det Grin..Neh skoja..Kul då hoppas vi på bilder Tummen upp

06-07-2017 22:43
Hämtar en ford till imorn då.. Hilarious

25-06-2017 10:04
Nä ut och skruva V70

Inloggade användare
· Besökare: 9

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 2,122
· Senast registrerade användare: Hellco
Besök oss även här






Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo 945 Turbo Classic -98
Senaste manualerna
· Lackera dina sidospeglar...
· Volvo 240 740 940 850 V7...
· Vanliga rost angrepp, ro...
· Byta stabilisatorstag k-...
· Hur man spänner och byte...
· Hur man spänner och byte...
· Fixa trasig tripp o vägm...
· Koppla och ansluta ett f...
· Justera handbromsbackar ...
· Justera handbromsbackar ...
Senaste videoklipp
9,806,561 unika besök