Mars 28 2024 19:23:19
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 42844
· Alla åtdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· Så här byter du va... 12564
· Byta kamrem på volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide på hur man po... 9806
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9354
· Nollställa service ... 8901
Tråd skapare: Fantomvolvo
Tråd ID: 687
Tråd Info
Det är 7 svar i den här tråden, och den har visats 14593 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Allmänt, Nyheter, Presentation, Länkar » Allmänt / Off topic
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Mitt projekt …….en Bok!
Fantomvolvo
När jag presenterade mig i detta forum som ny medlem, för ett år sedan, berättade jag om min dröm att äga en Volvo 740/60. Jag såg modellen avtäckas 1982 som en ung man på 31 vårar. Det tog 31 år till att förverkliga drömmen. Under denna tid hände en hel del, samt har det blivit en hel del bildmaterial, först analoga och sedan digitala, om och med min dröm. Jag tillbringade mycket fritid bakom ratten i olika bilar under denna tid, men Volvo 740/60 fanns hela tiden som den Stora Drömmen.
Till sist planerade jag att åtminstone köpa en 740 för en tusenlapp, hyra p-ruta att ställa den på (för det priset var den väl knappt körbar) och sitta i den och ta en kopp kaffe.
Vår ”sladdaren” här på forumet trodde kanske det kunde vara intressant att dela med mig av denna dröm på till er.
Det blev en bok istället, eftersom jag kombinerade drömmen med ämnen som kanske inte var så intressanta eller lämpliga.Wink

Här är en bild på pärmen;

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/fd55025de194f97312395c7cfa786776.jpg

Jag har ju även närt en dröm om att skriva en roman, skriva av mig min frustration över den Svenska samhällsdebatten i jämförelse med vad jag upplevt på 50 -60 och 70-talet, fast jag lovat mig själv att aldrig säga –Det var bättre förr, suck! Men det var det och jag har tydliga referenspunkter.Supersad

Förstasidan i Boken;

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/91d99df1d761540bfcbfb54c23670add.jpg

Så jag tänkte kombinera allt detta i en och samma bok;
Skriv om alla dina bilar du ägt, 15 st, alla du lånat, drömbilar fram till 82 och när du fick möjlighet, av en slump, att förverkliga denna dröm 2013, med Fantomvolvon eller Gamle Trofast som han egentligen döptes till.Grin

Sida som handlar om att värva sig och göra lumpen som 17-åring och de fordon vi fick köra, utan körkort. Radioterrängbil 915, en VOLVO

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/adcf2c557dc57cadbdf5d38a7d5946ee.jpg

….men var skulle jag skriva någonstans, Facebook – blev ju till en sandlåda och för alla de som endast kunde lyfta telefonen förr och andas i luren. Hemsida och Blogg gick ju inte eftersom mitt ordval kanske inte är Politiskt Korrekt alla gånger. Evilgrin

Sida om 70-talets berömda filmbilar och en MG MGB som jag ägde en kort tid.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/e6dfdae3ea0adc3afbd94b5fdca0ca45.jpg

Jag hade som sagt ett gediget bildmaterial med bilar och det slog mig som på huvudet, gör en fotobok, för katten, eller en bok med bilder och mycket text. Då kunde jag kombinera allt jag ville, skriva om hela mitt liv som terapeutisk metod inför pensionen och skriva av mig den politiska frustrationen, samt om mina bilar som mynnar ut i 740 nr. 2 Karetan.

Sida om mina bilar och lite fakta om bilar som inte blivit mina, ännu.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/250083485f3e420c9b6f6bd43545e4c4.jpg

Sagt och gjort Mitt Projekt startade för ett par månader sedan och nu håller den på att tryckas i ett exemplar! Den ska ligga på kaffebordet, nu när jag snart blir pensionist. Den är skriven av mig, tillägnad mig och bara för mig, men det finns möjlighet att se valda delar av den vid detta tillfälle.Tummen upp

Sida som handlar om 80-talet och Volvo 760 GLE som P G lanserade i februari 1982 på Scandinavium i Göteborg.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/89c9dab6b8241660c0629f6da8ff056a.jpg

Varje nytt decennium i boken börjar med mitt politiska manifest och facit i sann Voltaire anda, sarkastiskt och ironiskt. Dessutom var det fantastiskt intressant att göra research på fakta om bilarna, samtidigt med bokens tillkomst. Volvo 740/60:s design bygger t.ex. på Chevrolet Caprice och Cadillac Fleetwood. Designen var det som fångade mig först. Alla andra fabrikanter av bilar, vid denna tid, stöpte dem i samma miljöpolitiskt tilltalande form, UTOM VOLVO, tack för det.Holy

Denna sida är bara Volvo och lite minnesanekdoter.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/ecfd0e724d2dd9c0520e9bd079b77fcb.jpg

Jag använder mig av Fujidirekt och skäms inte för att göra reklam för dem. Efter att ha gjort 5 eller 6 st Fotoböcker hos Fujidirekt, kan jag bara rekommendera detta företag. Visserligen var det i dessa, mer bilder än text, men jag är supernöjd med deras produkter.

Sida om min första 740 och hur jag kunde förverkliga mitt ägande, den gången.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/5b245fc798d4dab953b37abee4c0bd71.jpg

Jag gillar att skriva, jobba med datorer, bilar, etc. nu fick jag även syssla mycket med layout. Något som en ”riktig” författare slipper. Jag fick själv layouta omslaget, sidorna med text och bilder så de hamnade rätt s.a.s. och samtidigt ”googla” så att fakta och rättstavning blev någorlunda ok.unsure

Sida med ett urval av alla de bilder jag tog på ”Gamle Trofast”. Det blev lite av serietidning med ”strips”.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/22ba13a3aa17344457180f422a04922e.jpg

Min avsikt med denna bok var absolut inte att göra mig märkvärdig eller beskäftig. (Jantelagen) Det finns ju tillräckligt med sådana individer idag överallt i samhället som gör allt för 15 minuter i rampljuset (Andy Warhol)! Den blir därför inte upplagd på youtube eller andra sociala medier. Nej, den är skriven för mig och nu har jag skrivit av mig min politiska frustration, gjort en emotionell resa och fått skriva om en 30-årig dröm och händelserna kring den.Angry

Sista sidorna handlar naturligtvis om min nuvarande Kareta. Fantomvolvon (Gamle Trofast) fick jag sälja efter ett halvår, men det var jag införstådd med när jag köpte den och det var fantastiska 6 månader.

volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/8292a925d3a1869c5c1877a5f1933948.jpg

Jag har levt på en väldigt knaper ekonomisk nivå i flera år. Mitt liv har varit väldigt turbulent på det personliga planet. Jag var beredd att vänta 2,5 år innan jag skulle få möjlighet att införskaffa nästa 740, men återigen spelade ödet mig i händerna och hösten 2014, bara ett år efter Fantomvolvon, köpte jag Karetan.
Nu har jag skrivit min bok, nu kan jag ägna mig åt väsentligheter som att byta blinkersglas till vita (inköpta billigt för TRE mån. sedan), byta dörrpaneler som står i köket sedan några veckor m.m. To do-listan är lång och DET kommer ni att gilla när jag delar med mig av foto och en väldigt pedagogisk text om hur det ska gå till, tjosan.

P.S. Bildurvalet är taget med foto på datorn. Säkert kan någon med lite ansträngning läsa texten. Meningen från min sida var att dela med mig av ett annorlunda projekt och hur det kan se ut. Jag kommer därför inte att bemöta kommentarer ang. innehållet i dessa texter. Boken är skriven för mig och jag bryr mig inte om vad andra tycker, det finns redan för många ”tyckare” idag. Däremot diskuterar jag gärna text ang. bilar, det är ju detta forumet är till för D.S.
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Riktigt trevlig läsning detta Smile. Ser att du är bil fanatiker som vi andra här Tummen upp. Man kan se bilderna rätt så bra ialla fall och dem bilar du visar ser riktigt välvårdade ut. Är det en SAAB 99 du haft som syns på ena bilden ?. Min första bil efter körkortet togs var en ( tro det eller ej Evilgrin) men det var en ljusblå SAAB 90 från -86. Den gick kanonfint och var väldigt välvårdad men kändes skumt varje gång att vrida om tändningsnyckeln nere vid handbromsen thinking.

Jaha så vi har en författare på forumet thumpsup. Vet inte om man kan bli så känd med bara 1 exemplar på kökbordet men det kanske är bara en uppvärmning tills du skriver den riktiga romanen Cool. Jo Facebook inlägg kan man bli mörkrädd att läsa ibland, förstår inte varför en del folk inte kan bete sig. Har några grupper jag följer där med Köp/sälj och vissa kommentarer är pinsamma att läsa.

Tack för trevlig läsning och inlägg Fantom..Lycka till med författeriet. Går man in för nått riktigt mycket så brukar man få uppskattning så småningomWink. Det gäller även om det finns bara 1 exemplar av din bok. Dem som får läsa den vid kökbordet kommer säkert att uppskatta den thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Tack Sladdaren.
Jodå det är en Saab 99 EMS 1978, 8 månader gammal var den vid köpet, den kom samtidigt med deras första Turbo. Provkörde en dylik, då kände man ju hästsparken när turbon kickade in, hääärligt. På den tiden var vi två och lika bil intresserade, skulle köpa Turbo några år senare, men som jag skriver i boken, "istället blev det en turbo-lent tid med skilsmässa Supersad
Min tanke också, att denna bok skulle bli någon form av förvärmning (du vet med tanke på motorer Grin). Jag har ett utkast till en roman, ren fiction, som legat länge och väntat. Nu kanske det blir av.

......men våren och sommaren tillhör KaretanTummen upp
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
InTheWhite
Kul med en egen bok! Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Fantomvolvo
Jaha så blev man då pensionär i mitten av april och boken kom från tryckeriet och jag var väldigt nöjd med resultatet. Den mottogs positivt av mina anhöriga, t.o.m. så entusiastiskt av min äldre syster som enbart hört valda delar läsas upp över telefonen att hon fick den som present den 4 juni när hon hade sin stora födelsedag. Den blev så uppskattad så en av hennes gäster beställde ett ex av den, kul.
Däremot har aktiviteter med 740 Karetan legat lite i träda under april/maj, men i stylingtråden berättar jag om nya aktiviteter som hänt.
volvosweden.se/infusions/image_hosting/thumbs/8ee99b989f50b5415df67856020fc44c.jpg
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Jamen kolla så stiligt thumpsup. Bilden på bokfronten är nått du själv plåtat ?. Ser ut som en väldigt sydsvensk bild. Får passa på att säga grattis till pensionen och till boken Tummen upp
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Fantomvolvo
Nääää, (något skamset)....bilden är "snodd" på nätet. Den bilden på framsidan symboliserar vägen framåt med hopp om en ljusnande framtid, bilden på baksidan är en mörkare bild med åskmoln och asfalt, men en ljusnande himmel längre fram och symboliserar de mörkare händelserna i mitt liv, men jag redde ut dem med ett gott humör och höll hårt om mina drömmar och till sist stod ju en Volvo 740 på parkeringen med mig som ägare, tjohoppGrin
Håll Hårt om Dina Drömmar
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
kimb0s projekt bilar update på 240in Projekt 33 15-10-2023 18:49
Presenterar mitt projekt:gubbjävel2 Projekt 7 29-12-2022 14:25
Projekt reservdelsbil Volvo S80 årsmodell 1999 Projekt 4 28-06-2022 16:11
NEW FantomVolvo Projekt S80 1999 Projekt 23 17-02-2022 23:41
FantomVolvo Projekt V70 01:a 2,4 Exclusive Projekt 7 27-01-2022 21:30
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 9

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,102,539 unika besök