Nu har jag ett knepigt problem som jag behöver hjälp med. Det gäller en 945:a 91:a som har en FB-motor. Den går som den ska - när det är över halv tank men under detta börjar den bråka, den suckar in och bluddrar, svarar dåligt på gaspådrag och det låter/känns ungefär som 1-2 cylindrar inte tänder under kortare sträckor men det mesta i tändningen är nytt. Varvar man upp den så kan det bli bättre lite tillfälligt men den är lynnig och svag, bitvis knappt körbar. Tomgången däremot är perfekt och den är inte speciellt svårstartad. Bytte nyligen den externa bränslepumpen + filter, inte av denna anledning utan därför att den lät som en stucken gris. Jag misstänker även att pumpen i tanken kan vara bytt någon gång i närtid för det medföljde en låda med diverse prylar där en sån var med.
En skum sak är att tankmätaren visar som att den är på väg in i reserven när det då fortfarande går i ca 35 liter och det är ungefär då problemen börjar. När jag köpte den råkade jag ut för nåt liknande på hemvägen och då tryckte jag i den 15 liter och sen gick den bra. När jag sen hade fixat allt jag ville tankade jag fullt och det var nu när jag har kört över 30 mil som den började bråka igen. Men varför? Jag tog mig till macken, tankade fullt och nu går den som den ska igen.
Jag vet att man kan mäta ohmen i tankgivaren för att se vad den ger och det kan ju vara så att min givare/armatur (eller mätare) är från en nyare bil som rymmer 75 liter, min lär rymma 60 liter. Men det ska väl inte innebära att den gör så här efter halv tank? Eller sitter en sån armatur på ett annat sätt än till en 60l dito och den så att säga kan suga luft eller nåt om det blir under halv tank?
Vad fint att forumet har fått en tråd på detta, detta är en av dem stora frågetecknen när det gäller 7/900 modellerna varför dem beter sig på detta vis när bränsletanken är vid en viss nivå.
På den gamla "Bettan" en 740 från 88 hade ett liknande fel. Gick endast att tanka 15 liter åt gången. Trots alltså en full tank på 60 liter så började bilen att bråka och krångla efter typ 15-20 mil. Efter dessa mil så blev det besök på macken att tanka upp dessa liter igen så tanken blev full.
Kort sagt så efter att bränsletanken var under nivån för cirka 45 liter så blev det risk för stopp på vägen . Ja mycket knepigt.
Ägaren till den denna 740 misstänkte att felet låg i förpumpen (alltså den bränslepump som finns i bränsletanken). Det blev till och med ett byte av förpumpen på denna Volvo för att försöka åtgärda problemet. Guiden och bilderna på detta finns på länken nedan.
Jag har för mig att problemet blev bättre efter bytet av förpumpen, men kort därefter var den lika bråkig som innan.
Om jag fritt får gissa så tror jag att kablaget som går igenom gjutningen på tankarmaturen, att det var något slags brott på kablaget !
Vet att ägaren till "Bettan" Volvo 740 testade och försäkrade sig om att bränslepumpen i tanken var trasig och därför bytte detta till en helt ny.
Dock så tror jag inte att han försäkrade sig om att kablaget ovanför gjutningen var hel. Det kan mycket väl vara glapp i dessa kablar som gjorde att han tyckte problemet löste sig, men kort därefter var samma fel som innan .
Jag har ett till tips som gör att jag misstänker att min förklaring ovan stämmer. Skriver det i ett nytt svar nedan.
Redigerat av Sladdaren den 29-11-2025 21:23
Jag är ganska säker på att felet ligger i detta vita kontaktstycke. Det är själva genomföringen av kablarna som går till förpumpen .
På mitt gamla renoveringsobjekt "en 740 med K motorn" så hade jag problemet att bensinen inte nådde spridarna. Efter mätning på den bakre förpumpen så var just kabelbrottet i detta vita kontaktstycke . Som ni ser på bilderna nedan har det vita kontaktstycket helt plockats bort och istället går genomföringen igenom på den tillfälliga lagningen.
Tror nämligen att problemet fanns även på "Bettan" men att ägaren missade att kontrollera denna genomföring.
Efter lagningen av mitt vita kontaktstycke så fick jag 100% spänning igen från förpumpen .
Jag hoppas vi kan få en lösning på denna feltråd Nizzehult, den är väldigt intressant och ligger som ett ofärdigt moln i bakhuvudet