April 27 2024 07:47:24
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
16% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
32% [6 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
26% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
16% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 19
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 7
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12926
· koppling och elschem... 12201
· Luftmassemätare 7501
· Komplett felsökning... 6937
· Rengöring av spjäl... 6718
· Volvo 740 armatur sa... 6165
· Felsökning av gener... 6149
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5378
· Volvo v70 instruktio... 5326
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42944
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18847
· NY GUIDE Omklädsel ... 15905
· SÃ¥ här byter du va... 12712
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12627
· Besök Volvoswedens ... 10073
· Lösning pÃ¥ Felkod ... 9996
· Guide pÃ¥ hur man po... 9905
· Vill du starta en pr... 9498
· Spola rent kylsystem... 9448
Tråd skapare: dumchey
Tråd ID: 1507
Tråd Info
Det är 6 svar i den här tråden, och den har visats 1763 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Felkoder & "konstiga" ABS problem V70 2.4 -05
dumchey
Hej! Första inlägget här Greetings som kanske tyvärr blir lite långt, haha.

Jag har en Volvo V70 2.4 2005 som gått 20841 mil. Jag och min sambo har ärvt bilen från mina föräldrar så det har alltid varit samma ägare.
Lite bakgrund till problemen som kan ha betydelse är att tändningslåset pajade i november 2022 så det byttes på volvo-verkstad. När de skulle starta igång bilen igen så startade den men dog direkt. Sen startade den inte igen, någon styrenhet hade pajat. De köpte in en begagnad, bytte och kodade om. Bilen kunde starta helt utan problem. Och helt plötsligt kunde de läsa ut felkoder som är rimliga. Vi har haft problem med lysande motorlampa till och från samt motor service erfordras utan att man kunnat läsa ut felkoder.

Nu till det nyuppkomna problemet. Vi har haft lite problem med att anti-sladden stängt av sig till och från nu under vintern även när det varit +8 och bar mark har den indikerat att man sladdar, men vi har också rätt slitna vinterdäck så vi har typ ignorerat det för den hoppade alltid igång igen när man kört i typ 100 meter. Vi har också sprillans nytt batteri för bilen har dött varje vinter i två år och det gamla batteriet var verkligen helt kasst. Körde en felkodsläsning innan jul och hade jättemånga felkoder, efter batteribytet försvann majoriteten av dessa förutom de som är permanenta och nu kommande ABS-problem, för felkoderna fanns utan lysande ABS-lampa.
Vi tvättade bilen ordentligt i automattvätt med underspolning osv för ett par dagar sen och när vi åkte ut så började både motorlampan och ABS lampan lysa samt anti spinn tillfälligt avstängt, broms assistans service erfordras och anti spinn/ABS service erfordras. Vi har fortsatt köra i två dagar efter detta utan fungerande ABS och anti-spinn, det har varit... intressant Cool.

Det har varit rätt tråkigt väder så blev inte en till felsökning förrän idag. Jag pillade dessutom lite på ABS-kransarna fram - rostiga men verkade hela av det jag kunde se utan att rotera hjulen. Felkoderna som lästes ut med biltemas volvo-läsare är:
OBD:
P0070 (nuvarande) Utetemperaturgivare krets(A) - Denna kommer att leda till felkod ECM-1100 yttre temperaturgivare så småningom, lite oklart varför den inte visades redan nu. -Ger upphov till tänd motorlampa. Ska kolla ifall volvo kan köpa in en ny sensor så jag kan byta den själv, jag misstänker att det är den i vänster ytterspegel som är paj eftersom ACn inte fungerar, men tempen på instrumentpanelen är rätt. P0070 och P0071 visades även under senaste besiktningen i juni 2023 - men motorlampan hade jag manuellt släckt med felkodsläsaren precis innan thumpsup
P0500 (nuvarande) Hastighetssensor A

För VOLVO:
ABS-0115 Kommunikation mellan styrmoduler. Kommunikation med styrvinkelsensorn. Signal saknas.
ABS-0100 Kommunikation mellan styrmoduler. Kommunikationsproblem med motorstyrmodulen (ECM).
ABS-0148 Kommunikation mellan styrmoduler. Fel konfigurations-ID.
ABS-E003 Konfigurationsfel. Felaktig konfiguration.
ABS-0021 Hjulsensor höger fram. Felaktig signal.
DIM-E003 Konfigurationsfel. Felaktig konfiguration.
PDM-E010 Styrenhet. Internt fel. -Passagerardörren
DDM-E010 Styrenhet. Internt fel. -Förardörren
CCM-0040 Luftkvalitetsensor. Internt fel. -Dyr sensor, tänker inte byta för det är inte speciellt viktigt har jag fattat det som.
UEM-0004 Siren. Kommunikationsfel. -Batteriet i sirenen är slut.

Det är också problem med farthållaren, och när den inte fungerar läses ECM-930C Kopplingspedalgivare ut. Men den läses inte ut nu så farthållaren fungerar troligtvis nu tillfälligt. Det är detta som ger motor service erfordras enligt killen på volvo som gjorde service i mars/april 2023.

Det som var så konstigt är att när jag körde hem bilen igen så slutade ABS-lampan lysa och anti spinnen ville bara ha service. thinking Allt fungerade rätt fint med både ABS och anti-spinnen gjorde sig tillkänna flera gånger och fungerade som man kan förvänta sig när man kör med dåliga vinterdäck i -7 grader och klass 1 varning för snöfall med vind. Stressad
Dock så kvarstår samma felkoder. Jag gissar att höger fram ABS-krans är spräckt eller skadad och att alla felkoder med ABS försvinner om den byts. Kan även vara så att det är ABS-sensorn som behöver bytas. Jag vet inte om detta hänger ihop med hastighetssensorn, för hastighetsmätaren har vi inget problem med av vad jag märkt.
Det skumma är felkoden DIM-E003 som jag inte riktigt förstår vad den gör men kan hänga ihop med P0500. Sen är det dörrarna, vad är det för felkoder? Det är inga problem med någon elektronik där heller tror jag. Dock så kan det vara en lagrad felkod sen batteriet dog och bilen inte gick att låsa/låsa upp ordentligt. thinking

Jag vågade inte radera några felkoder denna gång för ifall ABS-en och anti-spinnen skulle sluta fungera igen, kanske var lite dumt men vad tror ni här inne? Är det kanske så lätt att det är ABS-kransen höger fram som ger upphov till diverse felkoder? Och kanske att dörrarna har med lagrade felkoder att göra från batteribytet. Men den där DIM-felkoden har jag verkligen noll koll på.

Skulle uppskatta teorier och erfarenhet av andra så uppdaterar jag ifall felet kommer tillbaka under de närmsta dagarna och vad som händer framåt Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hej

Eftersom ingen svarat i denna tråd så går jag på en gissning eller åtminstone vad jag själv skulle gjort. Det är som sagt ett antal felkoder som dyker upp på denna bil. Det är standard att om man får in en bil med ett lass felkoder i systemet så försöker man sikta in sig på den felkoden som är lättast och snabbast billigast att åtgärda.

Alltför ofta så hänger felkoder ihop med varann och lyckas man åtgärda ett fel på bilen så ibland släcks och löser man dem andra felkoderna samtidigt. Jag tycker precis som du att ABS kransen är värt att titta på igen. Det är väldigt vanligt att kransen eller givaren är rostiga eller fulla med smuts. Kontrollera även om brott finns på kablaget.

Tyvärr har också dessa årsmodeller problem med styrmodulen ECM eftersom det sitter monterad direkt vid under vid rattstången. När det är fuktigt och bilen blir varm så kommer ånga upp till ECM och kortsluter.
Prova att greja med hjulsensorn och abs kransen och se om det kan göra så att nån felkod släcks.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
dumchey
Hej

Ja, jag tänkte kolla lite mer på det där med ABS-kransen och sensorn höger fram, felkoderna har dock inte kommit tillbaka. Trots nytt batteri (som laddas när man kör) så gick bilen inte att starta efter nattens kyla för vi var tvungna att aktivera larmet för kistan i dörren var fastfrusen Sad Och jag misstänker att larmet drar väldigt mycket mer ström än normalt.
Kanske blir en ny billig bil istället för att kunna ta sig från plats A till B. Om bilen hoppar till liv igen så blir det att felsöka lite mer Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
kenbom
Hej
Jag är ny på forumet ,har inte kört Volvo på länge men har nu skaffat en S80,2001
Jag får upp ett meddelande "motorservice erfordras och via trippmätaren felkod 44 och en olje symbol.
Är det någon som vet vad felkod 44 betyder så vore jag tacksam för svar
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
kenbom skrev:

Hej
Jag är ny på forumet ,har inte kört Volvo på länge men har nu skaffat en S80,2001
Jag får upp ett meddelande "motorservice erfordras och via trippmätaren felkod 44 och en olje symbol.
Är det någon som vet vad felkod 44 betyder så vore jag tacksam för svar

Detta var en väldigt intressant fråga som egentligen förtjänar sin egna tråd. Jag har verkligen kollat igenom all den information som finns om felkoder till dessa årsmodeller samt övrig info på både svenska och utländska forum. Det som står klart är att meddelande 44 eller som du säger felkod 44 är fortfarande ett mysterium. Det som står ganska klart ändå är att meddelandet 44 är ingen felkod. Någon gissat på att det kan vara en intern kod som Volvo använder.
Läste också att någon hade åkt in till Volvo verkstad och verkstads personalen visst inte heller vad detta menades.
Jag blev väldigt nyfiken på detta och hoppas att någon kan fylla på med info om denna felkod 44 unsure.
Starta gärna en ny tråd om detta med FELKOD 44 så kan man fylla i informationen som dyker upp thumpsup.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
kenbom
Hej
tack för svar och info, att det inte var en felkod var bra information, då slipper jag bekymra mig om detta.
Fast jag delar åsikten att detta mysterium är intressant i sig.
Skall försöka lägga upp en tråd om bara denna grej vartefter.
Mvh
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
"Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern) Projekt 1534 26-04-2024 16:50
Volvo S80 - 01 "Lyxkryssaren" Laga rosthål Projekt 211 05-04-2024 11:05
Brawehearts S80 -00 "LIKET" Projekt 232 24-03-2024 18:20
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Felet på helljus omkopplaren "Armen" vill inte - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 m.m 4 06-03-2024 13:09
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.75%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

12-04-2024 10:06
Del 2 i felkoden P0420 filmen kommer ut ikväll klockan 18.00 Cool.Detta var den jobbigaste videon attt göra på länge. Många tummar upp nu i videon. thumpsup https://youtu.be/2
CAqealrDJM

03-04-2024 12:15
NY YOUTUBE VIDEO IKVÄLL KL: 20.00 Felkod P0420 eller ECM-4201. Felsökning och lösning. Hoppas du tittar ! Smile https://youtu.be/N
bAOfBUMdg4?si=r0YD
M...kUncUKUGPY

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

Inloggade användare
· Besökare: 9

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,634
· Senast registrerade användare: Jesper Laursen
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,973,365 unika besök