April 27 2024 14:02:29
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
16% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
32% [6 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
26% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
16% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 19
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Koppla och ansluta e... 7
· Kopplingsscheman och... 6
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12926
· koppling och elschem... 12201
· Luftmassemätare 7501
· Komplett felsökning... 6937
· Rengöring av spjäl... 6718
· Volvo 740 armatur sa... 6165
· Felsökning av gener... 6149
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5378
· Volvo v70 instruktio... 5326
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 42946
· Alla åtdragningsmom... 18853
· NY GUIDE Omklädsel ... 15909
· Så här byter du va... 12715
· Byta kamrem på volv... 12630
· Besök Volvoswedens ... 10078
· Lösning på Felkod ... 9998
· Guide på hur man po... 9909
· Vill du starta en pr... 9500
· Spola rent kylsystem... 9450
Tråd skapare: Chrillev70
Tråd ID: 1505
Tråd Info
Det är 5 svar i den här tråden, och den har visats 1506 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Volvo v70 2,4 problem
Chrillev70
Hej allihopa!

Har problem med min Volvo v70 från 2000.
Bensin
Motorkod
B5244S2
Bilkod
VOLVO S70/V70/XC
Årsmodell
1997 - 2000

Bilen dog under körning och initialt startade den lätt igen men dog efter 2 sekunder, efter några försök gick den ca 1 km och dog igen, tillbaka på att gå ca 2 sekunder, sedan gick den i tio minuter och dog igen, startar men går några sekunder, varefter den inte tänder ens. Fick hjälp på verkstad att kolla säkringar och bränslepumpen, konstaterades av ström finns i kontakten till pumpen men den inte gick igång, inget bränsle tryck i Fuel railen heller, så pumpen byttes men ingen skillnad förutom att den tänder till ibland, misstänkt ispropp, så jag värmde motorn med kupéfläkt i några timmar och bytte även bränslefilter, liten skillnad, den tänder men startar inte. Läst på forumet om andra som haft liknande problem och fastnade på kontakten till ECM som lätt ärgar eftersom fukt från snö och blöta skor ångar upp av värmen i bilen, sätter därefter kupéfläkten riktad uppåt vid pedalerna så den värmer mot där den förmodas sitta, reläerna sitter även där, ett långskott, men det hjälpte, bilen startar igen men går ca två sekunder ibland uppåt 10 sekunder men går väldigt ojämnt som om den saknar i alla fall två cylindrar…. Har en enkel felkodsläsare som anger p0001 Fuel volume control-open circuit med hjälptexten wiring regulator control solenoid.. kliar mig i huvudet och förstår ingenting. Hjälp var börjar jag i felsökning så man kan utesluta systematiskt?


Lång beskrivning tyvärr hoppas någon orkar läsa!
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Så verkstaden bytte bränslepumpen eller lyckades dem få igång den ? Oftast får man igång bensinpumpen igen om man bankar lite på skyddslocket till pumpen som ligger i skuffen. Men om vi hoppas på att pumpen är bytt iallafall så är det nog bra om bränslefiltret också bytts. När pumpen byttes så kan man passa på att kolla hur bensintanken ser ut, smuts och alger kan lätt göra stopp i systemet och filter.

Har du bensintryck till bränslebryggan ? (fuelrailen). Det ska finnas en ventil du kan trycka med en mejsel för att se om det blir nått tryck där. Kontrollera även om du får nått bränsle till spridarna. Eftersom du får den felkoden P0001 så kan det tyda på att det är något elektriskt fel som brott eller sklada på en kabel. Du har även en bränsletrycksgivare som ska sitta på utkanten av bränslebryggan. Kanske du kan hitta nån billig sådan givare på skroten och bara prova. Kontrollera även reläet till bränslepumpen så att den är schysst.

Det är som du säger att ECM är känsliga på dessa modeller eftersom det värmer upp fukten och ärgar ihop denna. Men denna ECM ska du misstänka sist av allt i felsökningen.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Chrillev70
De konstaterade bara, tyvärr felaktigt, att det var pumpen, ELLER så var pumpen också dålig? Jag bytte till ny pump själv, efter det så är det tryck i ventilen vid fuelrailen som du säger, hittar dock ingen tryck givare i railen, ser att nya modeller har den dock. Det enda som varit någorlunda konstant hjälp till det bättre har varit att värma upp under instrumentbrädan från pedalerna. Jag tror bränslet är löst, innan pumpen byttes var det inget tryck, nu är de det i alla fall. Något positivt, den tänder och vill starta trots -24 grader ute, men som sagt det går riktigt ojämnt den korta stund den går, omkring 400-500 varv, sen dör den helt enkelt för att den går så ojämnt, dock som längst ungefär 10 sekunder.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Jag kompletterar och nämner bara att det ska finnas en bränsletrycksregulator inom området kring bränsletanken på dessa tidiga V70 modeller. Hittade en tråd om att denna kan skapa problem som du beskriver.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Chrillev70
Det finns något som jag trodde var någon form av regulator, men verkstaden sa det var en ”roll over brytare” alltså om bilen hamnar på taket skall den hundra bränsle att läcka ut. Det ser ut som en tryckklocka av något slag och är fäst direkt på ett gummirör från bränslepumpen, returen gissar jag för bränslefiltret sitter i det andra röret från pumpen. Lång beskrivning.. kan inte hitta var en regulator skulle sitta i närheten av tanken. Har sett det i andra trådar. Skulle önska någon sorts schema där alla delar av bränslesystemet finns utsatta ?

Tack alla för kommentarer så här långt!

Tog en rövare och satte i motorvärmaren några timmar, den startar givetvis lättare och går jämnt i två sekunder, nån enstaka gång lite längre bortåt tio sekunder, går då jämnt första två och ojämnt sista 8. Vanligtvis bara två sekunder och sedan tvärdör som om man stänger av tändningen. Precis som i början när felet uppstod. Så varm motor ger jämnare gång men kort, kall motor väldigt ojämn gång varierande länge men ej över ca 10 sekunder.
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
"Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Installad för vintern) Projekt 1536 27-04-2024 12:09
Delar till Volvo 745 årsmodell 1991 sökes - Löst Efterlysning 7 23-04-2024 06:10
Volvo V70 årmodell 2000 åtdragningsmoment termostathus - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 m.m 5 20-04-2024 19:22
Byte servopump Volvo V70 2,4 - 2003 Projekt 25 19-04-2024 11:16
Volvo V70 2,4 -2004, Ingen gnista Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 V50 m.m 4 17-04-2024 14:29
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.75%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

12-04-2024 10:06
Del 2 i felkoden P0420 filmen kommer ut ikväll klockan 18.00 Cool.Detta var den jobbigaste videon attt göra på länge. Många tummar upp nu i videon. thumpsup https://youtu.be/2
CAqealrDJM

03-04-2024 12:15
NY YOUTUBE VIDEO IKVÄLL KL: 20.00 Felkod P0420 eller ECM-4201. Felsökning och lösning. Hoppas du tittar ! Smile https://youtu.be/N
bAOfBUMdg4?si=r0YD
M...kUncUKUGPY

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

Inloggade användare
· Besökare: 10

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,636
· Senast registrerade användare: Elviscomeback68
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,999,310 unika besök