Startproblem 240 -93, 25000mil - Löst
|
Asse |
Publicerat 09-08-2022 13:17
|

Nybörjare

Inlägg: 5
Registrerad: 26.02.19
|
Hjälp! Följande hände efter två veckors oanvänd. Vid motorstart stannar motorn efter ca 1 sekund (ca 10 varv). Om jag sprutar startgas i insuget vid ”förgasaren” går motorn så länge jag sprutar ”lagom”. Alltså tändningen är OK. Jag har bytt högtryckspump, filterburk, bränsledator, kollat att tryckslangen har god passage, Pumpen ger bra tryck (ej mätt). Jag har strypt regulator-slangen för att hindra returbränsle. Bränsle-reläets båda kontakter är byglade. Vad kan orsaka att spridarna inte fortsätter att öppna?? Snälla Hjälp!!
Redigerat av Sladdaren den 20-08-2022 23:04
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 10-08-2022 13:33
|

Super Admin

Inlägg: 4477
Registrerad: 15.05.13
|
Visst har du ett relä som sitter på expansionkärlet till kylarvätskan ?. Jag har för mig att jag läst nånstans att det reläet styr spridarna.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Asse |
Publicerat 14-08-2022 15:46
|

Nybörjare

Inlägg: 5
Registrerad: 26.02.19
|
Jo, det sitter ett relä-liknande föremål där som jag aldrig tänkt på och inte vet vad det gör. Jag måste kolla. |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Asse |
Publicerat 14-08-2022 20:11
|

Nybörjare

Inlägg: 5
Registrerad: 26.02.19
|
Jag har konstaterat att reläet är ett stegrelä (R301 323) för hel o halvljus och har inget med spridarna att göra. Fler förslag tack! |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 15-08-2022 11:51
|

Super Admin

Inlägg: 4477
Registrerad: 15.05.13
|
Ok forskade lite mer på detta relä jag menade . Det relä på expansionskärlet på 740 är till spridarna. Du har inte detta på 240. Istället ska det finnas en tempgivare på 240 till insprutningen som ska vara lokaliserad runt toppen alldeles under insuget.
En del som inte fått spridarna att öppnas eller fått spänning till dessa har bytt denna givare och fått det att fungera. Kolla först om du har nån felkod i systemet . Är det en givare så finns chansen att du har en felkod på denna.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Asse |
Publicerat 17-08-2022 07:36
|

Nybörjare

Inlägg: 5
Registrerad: 26.02.19
|
Ingen felkod. Mätte givaren i ECU:s kontakt mellan pin 13 o 5, 200 Ohm, vilket också en fungerande 240 har. ICU använder inte den givaren (pin 2 o 11). |
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Sladdaren |
Publicerat 18-08-2022 13:02
|

Super Admin

Inlägg: 4477
Registrerad: 15.05.13
|
Har själv varit med om att fuelrailen eller om det heter spridarbrygga på svenska har bytts ut så har Volvon fått bränsle igen . Kan också vara spridarna som behöver bytas eller rengöras. Finns ett antal guider som visar hur du rengör spridarna.
|
Dela den här posten: |
|
|
|
|
Asse |
Publicerat 20-08-2022 23:04
|

Nybörjare

Inlägg: 5
Registrerad: 26.02.19
|
FUNGERAR! Tog bort Luf Masse Mätarens kontakt och motorn går. Satte dit kontakten igen, motorn går. Tack för visat intresse!
// tack för att du skrev lösningen.
/Då låser vi tråden
/admin
Redigerat av Sladdaren den 20-08-2022 23:03
|
Dela den här posten: |
|
|
|