| "Den Blåe" Volvo 945 SE -96 | 
| Sladdaren | Publicerat 23-01-2025 13:36 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | En mardröm som bilägare  . Det är inte kul alls, och man vill verkligen inte börja kasta delar på bilen. Är så grymt j"#la dyrt med bildelar och varken ägaren eller plånkan blir glada. Ett tips som du redan har tänkt på antar jag är LMM, har för mig du kopplade ur den i tidigare inlägg
  . Du kanske får göra ett komp prov så du vet att kompressionen är ok på motorn. Det går rätt fort att göra och det kan du göra på parkeringen. Nej white, inte kul att detta. Jag fasar lite över samma grej på min V70 nu.
 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| InTheWhite | Publicerat 23-01-2025 14:05 | 
|  
 Volvoswedens VolvoGuru
 
  
     
 Inlägg: 2498
 Registrerad: 01.03.14
 
 
 | Ja ska man börja byta delar som visar sig inte vara kass är det rätt surt. Nu var ja tänddelarna riktigt kass och lambdan kortsluten, så det var ju tvunget att byta dom.
 
 Jo LMM har jag testat att koppla från, då gick den riktigt dåligt. Jag trodde ju aldrig
 att det skulle röra sig om flera fel, utan man antar ju att det är en grej.
 
 Nu har jag beställt en nya spridare i alla fall. Visar det sig att det INTE är spridaren
 ska dessa lä'ggas på hyllan i reserv.
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| InTheWhite | Publicerat 31-01-2025 13:43 | 
|  
 Volvoswedens VolvoGuru
 
  
     
 Inlägg: 2498
 Registrerad: 01.03.14
 
 
 | Då är TROLIGEN alla fel åtgärdade äntligen... 
 Stod en kväll och funderade med motorn igång ute på parkeringen. För en gångs skull
 var det tyst och vindstilla. Hörde då ett mycket svagt väsande vid ettans insug. Har
 ju testat med startgas tidigare utan märkbart resultat, så jag har inte funderat
 tidigare över insugspackningen, men nu kom tanken. Hade tyvärr slut på startgasen,
 så jag kunde inte testa igen. Körde in till Volvo dagen efter och fick låna startgas.
 Ingen märkbar reaktion nu heller!!!???
 
 Kompisen, som är reparatör på volvo och har jobbat där sedan tidernas begynnelse,
 kom ut och sprutade rakt underifrån insuget med strå på startgasmunstycket på ettans
 insug. Han sa att packningen brukar gå på ettan (har själv aldrig varit med om det) och
 när han gjorde det kunde man mycket, mycket svagt höra en pytteliten skillnad på
 gången. Jag bokade in en tid för byte/kontroll av packningen. (Inte sugen på att stå
 och meka på parkeringen i regn, blåst och 1 plusgrad).
 
 Hade tid hos Volvo igår! När han fick av insuget var det ganska uppenbart varför bytet
 av de andra felande delarna inte hjälpt! Hålet för port 1 i packningen hade krupit
 duktigt, och var mer än ovligt ovalt! Man såg inte detta uppenbart när man tittade på
 packningen med insuget monterat. Han böt packningen, och jag passade på att byta
 generatorremmen så länge. Den blev aldrig bytt vid kamremsbytet då jag fått fel längd
 på rem. Kan säga att det INTE var en dag för tidigt att byta! Vi startade bilen sedan,
 och ÄNTLIGEN gick motorn normalt!
 
 Jag får verkligen hoppas att det var sista felet! Har bokat besiktning på Tisdag, så jag
 håller tummarna nu att avgasvärdena ligger innom gränsen...
 
 
 
 
 https://www.youtube.com/shorts/0brLZ6yTLHQ?feature=share
 
 
 
 
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 01-02-2025 14:02 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Ja kolla den packningen  , den var inte rund alls längre. Det kan absolut orsaka knepiga fel. Hoppas nu att värderna är ok nu när du ska besikta. Ser fram emot att få veta på tisdag nu då om du lyckats, men det tror jag  . 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| InTheWhite | Publicerat 03-02-2025 01:00 | 
|  
 Volvoswedens VolvoGuru
 
  
     
 Inlägg: 2498
 Registrerad: 01.03.14
 
 
 | Ja den har sugit en massa tjuvluft där. Det var såpass att den cylindern inte tände på tomgång. Nu går motorn jämt och fint även på tomgång. Trodde ju aldrig att det var tre olika fel som ställde till det. Känns skönt att felen hittades i alla fall... | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| InTheWhite | Publicerat 04-02-2025 18:23 | 
|  
 Volvoswedens VolvoGuru
 
  
     
 Inlägg: 2498
 Registrerad: 01.03.14
 
 
 | Äntligen gick bilen igenom besiktningen! [banana] 
 Dock ligger CO alltid på gränsen sedan jag fick eftermarknadskatt på den. :?
 Alla värden låg nu perfekt vilket VERKLIGEN känns bra! Lambda 1,0 prick, CO2 på 14,3
 och hyffsat lågt HC. Som sagt beror CO på eftermarknadskatten.
 
 Fick påbackning på bromsljus vänster (vilket jag visste om), men även vänster
 bakblinkers.
 
 
 
 
 
  
 
  
 
  | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 | 
|  | 
| Sladdaren | Publicerat 05-02-2025 16:28 | 
|  
 Super Admin
 
  
 
 Inlägg: 4531
 Registrerad: 15.05.13
 
 
 | Vad skönt, äntligen så fick du igenom den. Då var det alltså grenrörspackningen som var boven i detta, så jäkla nice att veta detta  . 
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 | 
|  | 
| InTheWhite | Publicerat 05-02-2025 20:28 | 
|  
 Volvoswedens VolvoGuru
 
  
     
 Inlägg: 2498
 Registrerad: 01.03.14
 
 
 | Sladdaren skrev:
Vad skönt, äntligen så fick du igenom den. Då var det alltså grenrörspackningen som var boven i detta, så jäkla nice att veta detta   . Det har varit alla tre grejerna sammantaget. Hade jag bara bytt packningen hade
 lambdan inte reglerat och tändningen varit kass.
 | 
| Dela den här posten: |  | 
|  | 
 
 |