Dem flesta känner bara så att bultarna sitter lagom hårt. Ska man vara ordentlig och noggrann så ska man följa modellens specifikationer. I ditt fall om det fortfarande gäller 400 serien så ska hjulmuttrarna dras och kontrolleras i 110nm med momentnyckel.
Det är tyvärr vanligt att många tar i av kung och fosterland när hjulmuttrarna ska dras åt.
Newtonmeter är ett ett sätt att mäta vridmoment. Mer ingående information om newtonmeter finns här https://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonm...ewtonmeter
Du behöver skaffa en momentnyckel. Dessa finns på Biltema, jula eller liknande butiker. Vi hade en diskussion på forumet för ett tag sen var man skaffade den mest prisvärda, billigaste eller bästa momentnyckeln. Denna tråd hittar du här http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ead_id=624
Själv köpte jag nyligen en från Biltema och är väldigt nöjd.
Direkta spänningsindikatorer är brickor med små utskjutande delar. När skruven dras åt minskar gapet mellan det oskruvade elementet och brickan. Storleken på springan mäts sedan och när den når den önskade storleken uttalas att skruven ska dras åt. Undersök också och följ de rätta riktlinjerna för att se till att den är ordentligt åtdragna.