Köpte mig då en xc70 av årsmodell 2000 som en kompis hade stog pga att kamremmen gått när vattenpumpen skar.
så den har varit ståendes sen 2019 tyvär. men kände att jag ville prova nåt nytt och att det kunde bli en bra brukis .
När man fått i nya motorn. Och det här är den nyaste bilen jag ägt hittills
Specen på den är AWD 2.4t automat med helskinn. Saknas taklucka o gps enheten för o vara fullutrustad tror jag.
Kan inte mycke om dessa bilar så har inte en aning om vad som är extra o inte Men de blir väl o lära sig nu.
Och awd:en funkade innan bilen vart ståendes så hoppas den funkar lika bra för mig sen
Men första steget är att fixa så den går o köra. 740in har fortfarande första prioritet men denna finns förhoppningsvis allt till kanske får köpa nånting men de märks
när man väl börjat skruva med den
Nya motorn har fått ett kamremms kit på sig o ny spjällhus packning samt packboxar på båda sidor om veven och kammarna om jag minns rätt.
Jag var ju med o skruva isär bilen och även skruvat lite med nya motorn som ska ner i så lite koll har jag
Lite som jag tänkt göra med den efter ja googlat lite och när den väl e bessad o klar är :
*ta bort kromet på grillen med svart foliering
*Tona om rutorna
*sänka den med coils fram kapade "husvagnsfjädrar bak" (finns ju inte coils till bak på awd modellerna)
*Byta till vinge med bromsljus
*Andra fälgar 19" lutar åt imaz im5 lr ocean storm (det blir o lacka fälgarna jag köper svart också)
*Bygga 3" system med sport/race katt och dubbla utblås eftersom kofångaren har för 2
*Försöka få tag i taklister så jag kan ta bort railsen
*Byta till v70r dörrsidor och kanske säten (förarsätet är ganska slitet och skinnet har släppt på dörrsidorna)
*usa blink och kanske klarglas lyktor
*lacka om framskärmarna
*fixa lite stereo men inget speciellt mer än att de låter så jag e nöjd
Den står ju o myser med min 240 så den har ju bra sällskap iaf
Ska lägga ner nya motorn om 2 veckor så blir lite nya bilder då. Redigerat av kimb0 den 16-07-2025 18:44
Ja det där blir nog något helt annat att skruva på än 240 och 740 modellerna . Den ser fin ut och vad som syns på bilderna så är det inte alls något rostig heller. Ska bli spännande att följa detta projekt också .
Ja det där blir nog något helt annat att skruva på än 240 och 740 modellerna . Den ser fin ut och vad som syns på bilderna så är det inte alls något rostig heller. Ska bli spännande att följa detta projekt också .
jo den e hyffsat fin men de syns ja att den stått ganska länge.
Så in och utvändig rekond kmr att behövas men prio 1 är o lyfta ner den nya motorn o få den att gå för eget maskineri
sen kan jag börja med resten Men de blir ju nytt med vitmotor något jag aldrig trodde jag skulle äga en men så blev den en vitmotor endå
Det blev en vända till denna bil i helgen igen o "skruva" lite.
Fick ner nya motorn med låda i bilen, va ju lite bökigt då jag bara va med o lyfte ur motorn som satt.
Har ju som sagt dåligt med tips o tricks om dessa bilar då jag hållt mig borta från dom förut pga deras motorer
Men hur som haver så är de ju roligt o provat nåt nytt också Men fick ditt nya turbon efter lite bök med rören som går till den,
dock fick ja inte dit 1 av vattenrören men de löser ja nästa gång. Hade ju tänkt skaffa en 19t till den men hitta ingen till rätt pris nu
så vart en 14t istället tillsvidare går ju alltid o byta senare
Dragbilen ner till garaget var min gamla röda 745a tyvär glömde ja ta kort på ekipaget innan bilen var inne i garaget
Inne i garaget så man kan börja lyfta i motor
Lite motorrum utan motor
Nya motorn som precis fått sig en turbo o på vög upp med lyften
Motorn hyffsat på plats den sitter på främre motorkudden o den på lådan ligger hyffsat på plats.
Så det övre kvar, men fick även i förarsidans drivaxeln där den ska sitta också, så måste bara leta fram överfallet till den andra så kan den också monteras
Det tråkigaste är ju gjort nu så nu kan mysmekar läget intas o lungt skruva ihop resten när tid finns till det.