Det kan börja med olika konstiga fel.
*Vitröker
*Överhettning
*Fylla på kylarvatten ofta
*DÃ¥lig acceleration
På min Volvo 740 fick jag kraftig vitrök. Detta blir då motorn får förbränna vatten. Och så här såg det ut då jag tittade på oljestickan och samt när jag lyfte på oljelocket till oljepåfyllningen. Det är kylarvatten i hela oljetråget. Var bara att riva ut toppen. Men i mitt fall räckte det inte med bara en topplocks packning fick skaffa en annan topp på skroten. Hittade en fin och billig på skroten.
Så här såg det ut under oljelocket. Vatten blandat med olja
Ser klart och tydligt att detta inte är bara olja.
När vi satte igång med att byta ut topplocket. Så lossade vi på ventilkåpan och så här såg det ut. Massor med vatten hade kommit in i oljetråget.
Detta är en bild jag hittade. Detta såg ännu värre ut när vatten kommit in i och läckt bland oljan.
Så här såg packningen ut till topplocket. Inte det finaste men detta var ändå inte felet.
I mitt fall var det toppen som hade blivit skev. Kan ha blivit pga värmen.
Alla ni användare på Volvosweden . Ni har nu nästan hela 500 :- rabatt + fri frakt på en CarPodGo T3 Pro. Mer info finns HÄR https://youtu.be/T WHkAr5dkJ8