Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Felkod P0420 är tillbaka, DTC4201 Volvo V70-2006

Skapat av Sladdaren den 06-03-2024 20:33
#3

Fick reda på efter lite läsning att felkod P0420 sätts av den syresensorn som kallas downstream. Det ska då vara syresensorn på eller efter katalysatorn. Jag bestämde mig för att kontrollera bägge lambdasonderna (Oxygen sensor även kallat) med hjälp av Icarsoft. I ett tidigare avsnitt av Vloggen på Youtube så har vi ett intressant ämne om syresensorer. I detta avsnitt får du reda på hur du mäter och kontrollerar dina syresensorer. Jag länkar till denna vlogg här https://youtu.be/vKvraZf3f2M?si=gtt3D...D4opDOWkKP

Här nedan ser vi en kort bild av hur det kan se ut när man ska in och kolla lambdasonderna på Icarsoft.
i.postimg.cc/MKZNNdn2/Oxygen-sensor-b1-s1.jpg

I detta vlogg avsnitt så kan ni följa med och titta på när jag kontrollerar syresensorna på min Volvo S80 årsmodell 2001. Jag kan voltmäta båda syresensorerna och lätt se bägge sensorerna på displayen och deras vågformade utslag. Nu ville jag gå in med Icarsoften och se sensorerna även på denna Volvo V70 från 2006. Det jag endast kan se på denna V70 är utslagen för sensor 1 bank 2 ( Alltså den syre sensorn som sitter efter katten. Denna sensor går upp och ner som en vågformad rörelse när bilen är varm och vad jag kan se så är det inget fel på denna syre sensor. Men nu kommer det problem och det börjar klia i huvudet rejältunsure, jag kan inte se vågrörelsen på bank 1 sensor 1 ( alltså första syre sensorn, före katten ). Nu är det inte alls säkert att denna första lambdasond har nått med felkod P0420 att göra men jag vill gärna veta att bägge lambdasonderna fungerar på denna V70.

Snilleblixten nummer 1

För att ta reda på så bägge syre sensorerna fungerar på denna V70 så tänker jag göra så här Cool. Jag skruvar bort syresensorn B1S1 på V70 som jag INTE kan läsa av eller ens hitta med hjälp av Icarsoft. Har lite tur så att jag har min Volvo S80 sovandes i garaget Evilgrin. Jag kopplar i V70ins syresensor B1S1 i min sovande Volvo S80 och försöker läsa av den där.

Här är jag igång med att lossa denna s1b1 sensor från V70in. Denna gick ganska lätt att lossa när man har specialverktyget för just syresensorer.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/P0420_DTC4201/Volvo_v70_06%20syresensor.jpg

Skaffade denna korta hylsa för att komma åt att lossa lambdasonden utan att runddra den.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/P0420_DTC4201/Lambdasonds_hylsa_v70.jpg

Här är lambdasonden B1S1 från Volvo V70. Den var lite fastbränd och fick övertygas rejält för att lossa men till sist så fick den ge upp och jag vann.
Denna syresensor ska vi då skruva in i den sovande Volvo S80 som står i garaget. Först blir det att gå in och lossa på S80 b1s1 syresensor.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/P0420_DTC4201/Lambdasond_B1S1_Volvo_v70-06.JPG

Här har vi den sovande Volvo S80 lambdasond B1S1. Nu ska vi skruva in V70ins syresensor på Volvo S80 B1S1 och koppla in diagnos verktyget och se om vi får ok utslag på värdena. Värdet på voltutslagen ska gå upp och ner och vara vågformade. Alltså mätvärdet ska gå i intervall mellan 0.1 - 0.9 V.

volvosweden.se/images/Volvo_guider_manualer/Guider/P0420_DTC4201/Volvo_S80_Syresensor_b1s1.JPG

FORTSÄTTNING FÖLJER

Redigerat av Sladdaren den 06-03-2024 21:46