Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Akut hjälp! Volvo 850R Startar inte...

Skapat av Ceo den 10-03-2018 11:28
#1

Nu behöver eran hjälp igen.
Bilen vill inte starta trots ett nyladdad batteri.

Jag har bytt följande.
Rotor
Fördelare
Tändstift
Tändspole
Vevaxelgivare
Kamaxelgivare

Jag har öppnat bränsle ledningen vid spridarbryggan med å på tändningen ingång så kommer de bensin. Även testat olika boxar. Original boxen, chipad box samt en box ifrån S70 men ingen skillnad på något.

Nu har jag slut på idéer.
All hjälp uppskattas.

Skapat av Sladdaren den 10-03-2018 11:48
#2

Har du tittat om tändstiften ger nån gnista?. Kolla även upp om du får några felkoderjapp. Går motorn runt när du vrider på nyckeln eller händer det ingenting när du försöker starta ?.

Skapat av Ceo den 10-03-2018 14:24
#3

Det är svårt att se själv om de blir gnista eller inte när ja samtidigt skall vrida om nyckeln och sen kolla på stiftet men ja tror inte de är gnista....

När ja kopplar till en billig kina obd läsare ihop med appen Torque så hittas inga felkoder. Och allt lyser grönt från appen att den kommer in i ecu osv....dock har vi testat 2 andra datorer med verkstads program å ingen utav dom kunde komma in i boxen för att läsa ut några koder. Testat både med chippade boxen och original boxen...

Motorn går runt utan bekymmer när man försöker starta den, på startmotorn då...men den tänder inte till...

Skapat av Braweheart den 10-03-2018 22:55
#4

Be en polare hjälpa dig att kolla gnistan.. För har du inte de så blir de ju lättare att felsöka då du vet vad du skall söka igenom..

Bara dumt att söka fel om man inte kollar soppa el gnistan. Blir så dyrt med..

Skapat av Ceo den 11-03-2018 08:13
#5

Braweheart skrev:

Be en polare hjälpa dig att kolla gnistan.. För har du inte de så blir de ju lättare att felsöka då du vet vad du skall söka igenom..

Bara dumt att söka fel om man inte kollar soppa el gnistan. Blir så dyrt med..


Är tyvärr själv så får försöka göra de bästa av situationen.

Skapat av Braweheart den 11-03-2018 08:42
#6

Ceo skrev:

Braweheart skrev:

Be en polare hjälpa dig att kolla gnistan.. För har du inte de så blir de ju lättare att felsöka då du vet vad du skall söka igenom..

Bara dumt att söka fel om man inte kollar soppa el gnistan. Blir så dyrt med..


Är tyvärr själv så får försöka göra de bästa av situationen.


Be en granne el mamma å pappa.. någon måste ju finnas..

Skapat av Ceo den 11-03-2018 14:53
#7

Braweheart skrev:

Ceo skrev:

Braweheart skrev:

Be en polare hjälpa dig att kolla gnistan.. För har du inte de så blir de ju lättare att felsöka då du vet vad du skall söka igenom..

Bara dumt att söka fel om man inte kollar soppa el gnistan. Blir så dyrt med..


Är tyvärr själv så får försöka göra de bästa av situationen.


Be en granne el mamma å pappa.. någon måste ju finnas..


Ingen gnista. Testat med 3st olika tändspolar. Motorn går runt på startmotorn men tänder inte till.

Skapat av Sladdaren den 11-03-2018 16:56
#8

Du har redan bytt väldigt mycket tänddelar och dessutom testat andra boxar så här får man nog mäta eller testa sig fram, antigen framifrån motorn ( tändstiften ) eller börja bakifrån tändningslåsetthinking. Titta även upp alla säkringar och aktuella reläer så dem klickar och verka funka.
Har du ingen gnista så behöver man ändå inte felsöka bränsle sidan. Man kan ha i tanken att chansen finns också att nån del du redan bytt är defekt.

Skapat av Ceo den 11-03-2018 20:34
#9

Sladdaren skrev:

Du har redan bytt väldigt mycket tänddelar och dessutom testat andra boxar så här får man nog mäta eller testa sig fram, antigen framifrån motorn ( tändstiften ) eller börja bakifrån tändningslåsetthinking. Titta även upp alla säkringar och aktuella reläer så dem klickar och verka funka.
Har du ingen gnista så behöver man ändå inte felsöka bränsle sidan. Man kan ha i tanken att chansen finns också att nån del du redan bytt är defekt.


Jo nästan alla tänddelar är ju bytta nu mot andra delar iaf. Så nu lutar de åt tändningslåset. Eller ja ringen vid nyckeln. Antenringen kanske den heter. Har tagit ut den men hittar inget art nr så de är lite svårt att googla på den. Den är inte av för jag får ut ohm i den men de kanske är kass för de.

Innan jag ställde bilen så kunde den ju starta med att sedan direkt dö. Kunde göra så flera gånger så detta tyder ju på imobilizer ringen att nyckeln inte känns igen om jag har läst på rätt.

Skapat av Sladdaren den 13-03-2018 09:13
#10

Tänkte på en grej bara ifall du har nått larm installerat på denna ?. Kan ändå nämna detta så det inte gått in nån säkerhetslåsning från larmet. Men annars så är det mätning och testning som gäller på tändningssidan. Jah tändningslåset är inte alls tokigt att börja kolla. Artikelnr på ringen får du nog kanske kolla med Volvo eller Bilia om dem kan kolla upp detta.

Skapat av Ceo den 17-03-2018 18:01
#11

Sladdaren skrev:

Tänkte på en grej bara ifall du har nått larm installerat på denna ?. Kan ändå nämna detta så det inte gått in nån säkerhetslåsning från larmet. Men annars så är det mätning och testning som gäller på tändningssidan. Jah tändningslåset är inte alls tokigt att börja kolla. Artikelnr på ringen får du nog kanske kolla med Volvo eller Bilia om dem kan kolla upp detta.


Sitter ett VGAII larm tror ja.. original, går detta att avaktivera på något sätt.

Nu har jag bytt antennring, startmotor, och kontaktstycket till tändningen utan resultat.....motorn går runt men vill inte starta....

Skapat av Sladdaren den 18-03-2018 10:22
#12

Ceo skrev:

Sladdaren skrev:

Tänkte på en grej bara ifall du har nått larm installerat på denna ?. Kan ändå nämna detta så det inte gått in nån säkerhetslåsning från larmet. Men annars så är det mätning och testning som gäller på tändningssidan. Jah tändningslåset är inte alls tokigt att börja kolla. Artikelnr på ringen får du nog kanske kolla med Volvo eller Bilia om dem kan kolla upp detta.


Sitter ett VGAII larm tror ja.. original, går detta att avaktivera på något sätt.

Nu har jag bytt antennring, startmotor, och kontaktstycket till tändningen utan resultat.....motorn går runt men vill inte starta....

Är osäker om det hjälper ifall man tar ur säkringen till larmet thinking. Men att larmet har gått in i en säkerhets krets som låser tändningen är fullt möjligt. Man ska också kunna se på ett diagnosverktyg ifall larmet har låst nån krets. Vet inte om detta går att kolla med billigare diagnosverktyg eller om man måste ta sig till någon som har nån mer avancerad.

Men annars är larmet bara en tanke som kan undersökas. Tror att du måste gå vidare och mäta och testa på tändsidan. Kan vara en fjuttig jordkabel som fått nått brott eller hoppat ur. Det hade varit intressant detta och veta var felet är unsure

Skapat av Ceo den 18-03-2018 10:33
#13

Sladdaren skrev:

Ceo skrev:

Sladdaren skrev:

Tänkte på en grej bara ifall du har nått larm installerat på denna ?. Kan ändå nämna detta så det inte gått in nån säkerhetslåsning från larmet. Men annars så är det mätning och testning som gäller på tändningssidan. Jah tändningslåset är inte alls tokigt att börja kolla. Artikelnr på ringen får du nog kanske kolla med Volvo eller Bilia om dem kan kolla upp detta.


Sitter ett VGAII larm tror ja.. original, går detta att avaktivera på något sätt.

Nu har jag bytt antennring, startmotor, och kontaktstycket till tändningen utan resultat.....motorn går runt men vill inte starta....

Är osäker om det hjälper ifall man tar ur säkringen till larmet thinking. Men att larmet har gått in i en säkerhets krets som låser tändningen är fullt möjligt. Man ska också kunna se på ett diagnosverktyg ifall larmet har låst nån krets. Vet inte om detta går att kolla med billigare diagnosverktyg eller om man måste ta sig till någon som har nån mer avancerad.

Men annars är larmet bara en tanke som kan undersökas. Tror att du måste gå vidare och mäta och testa på tändsidan. Kan vara en fjuttig jordkabel som fått nått brott eller hoppat ur. Det hade varit intressant detta och veta var felet är unsure


Ja, Jag tror med de är något med tändningen eller larmet nu.
Maskinellt sett så är ju nästan allt bytt nu..

Var sitter säkringen till larmet? Är de vid dom andra säkringarna i motorrummet eller har dom en egen plats för detta?

Skapat av Sladdaren den 18-03-2018 11:36
#14

Ceo skrev:

Sladdaren skrev:

Ceo skrev:

Sladdaren skrev:

Tänkte på en grej bara ifall du har nått larm installerat på denna ?. Kan ändå nämna detta så det inte gått in nån säkerhetslåsning från larmet. Men annars så är det mätning och testning som gäller på tändningssidan. Jah tändningslåset är inte alls tokigt att börja kolla. Artikelnr på ringen får du nog kanske kolla med Volvo eller Bilia om dem kan kolla upp detta.


Sitter ett VGAII larm tror ja.. original, går detta att avaktivera på något sätt.

Nu har jag bytt antennring, startmotor, och kontaktstycket till tändningen utan resultat.....motorn går runt men vill inte starta....

Är osäker om det hjälper ifall man tar ur säkringen till larmet thinking. Men att larmet har gått in i en säkerhets krets som låser tändningen är fullt möjligt. Man ska också kunna se på ett diagnosverktyg ifall larmet har låst nån krets. Vet inte om detta går att kolla med billigare diagnosverktyg eller om man måste ta sig till någon som har nån mer avancerad.

Men annars är larmet bara en tanke som kan undersökas. Tror att du måste gå vidare och mäta och testa på tändsidan. Kan vara en fjuttig jordkabel som fått nått brott eller hoppat ur. Det hade varit intressant detta och veta var felet är unsure


Ja, Jag tror med de är något med tändningen eller larmet nu.
Maskinellt sett så är ju nästan allt bytt nu..

Var sitter säkringen till larmet? Är de vid dom andra säkringarna i motorrummet eller har dom en egen plats för detta?

Jag kan endast gissa att säkringen har en egen placering. Troligtvis i närheten av säkringsboxen. Kan också vara ett relä. Men ser du bara själva huvudenheten för larmet så är det nog ganska lätt att följa kablarna.
Ja detta med larmet vore skönt att utesluta och eftersom du bytt så mycket så tror jag inte det är helt tokigt att kolla upp detta ändå innan / om du får gå vidare i felsökningen. Håller tummarna japp

Skapat av Ceo den 18-03-2018 11:44
#15

Men var sitter larmet då?
Reläet under ratten har jag hittat.
När jag tog ut det 210/211 relät så hörde jag ett svagt tut ifrån bilen

Skapat av Sladdaren den 18-03-2018 19:00
#16

Ceo skrev:

Men var sitter larmet då?
Reläet under ratten har jag hittat.
När jag tog ut det 210/211 relät så hörde jag ett svagt tut ifrån bilen

Troligt och gissar att huvudenheten sitter bakom handsfacket. Men som sagt är jag osäker om det hjälper endast att koppla ur relä, säkring eller larmet. Tänker att det finns möjlighet att du ändå måste avaktivera larmlåsningen med diagnosverktyg thinking.

Skapat av Ceo den 18-03-2018 19:24
#17

Ja normalt sett så skall det ju sitta på höger sidan mot skärmen under handskfacket om jag förstått det rätt. Men det var tomt på den platsen. Kan ta en bild om en stund på det.
Sladdaren skrev:

Ceo skrev:

Men var sitter larmet då?
Reläet under ratten har jag hittat.
När jag tog ut det 210/211 relät så hörde jag ett svagt tut ifrån bilen

Troligt och gissar att huvudenheten sitter bakom handsfacket. Men som sagt är jag osäker om det hjälper endast att koppla ur relä, säkring eller larmet. Tänker att det finns möjlighet att du ändå måste avaktivera larmlåsningen med diagnosverktyg thinking.

Skapat av Ceo den 19-03-2018 11:24
#18

Har ordnat bild nu vid handskfacket. Men var kan jag lägga upp bilden?

Skapat av Sladdaren den 19-03-2018 12:07
#19

Ceo skrev:

Har ordnat bild nu vid handskfacket. Men var kan jag lägga upp bilden?

Så här visar du bilder Smile
https://www.youtube.com/watch?v=61AnT...e=youtu.be

Skapat av Ceo den 19-03-2018 12:17
#20

Får bara bilden är för stor.

Sladdaren skrev:

Ceo skrev:

Har ordnat bild nu vid handskfacket. Men var kan jag lägga upp bilden?

Så här visar du bilder Smile
https://www.youtube.com/watch?v=61AnT...e=youtu.be