Ämne: Volvosweden Volvoforum :: volvo 740 Turbo -90
#1
Håller också tummarna för dig!
Skapat av
Yazdak den 09-04-2016 22:44
#2
Sladdaren skrev:
Den ser väldigt sparsam ut på rost denna. Håller tummarna för startförsöket
inte så mycket rost i alla fall, Finns en liten fläck under bilen sen lite vid batterihyllan Sen under baklysena bakom kofångaren så har det rostat hål in till skuffen så man kan trycka in hela handen där sen ett hål i reservhjulsbaljan så det blir och svetsa det innan besiktning.
Skapat av
Yazdak den 12-04-2016 17:15
#3
Vart misslyckat start försök i söndags motorn går runt men finns ej någon gnista.. Troligtvis så är det bara Svänghjulsgivare/Impulsgivare/Vevaxelgivare nu vad man vill kalla den finns många namn på den, Den sitter i alla fall framför växellådan och ovanför svänghjulet Misstänker att det är det som är felet då vi bytt tändspole och samma problem rotorn är ny så tvivlar på att det är den, Kan vara fördelar locket men tror mer på Impulsgivaren då den inte öppnar spridarna häller. Så blir att skaffa en ny Impulsgivare och se vad som händer
#4
Jo, verkar vara tändlägesgivaren.
Skapat av
Yazdak den 16-05-2016 22:56
#5
Har inte hänt så mycket alls nu sen senaste uppdateringen, Står fortfarande utan gnista har prövat bytt tändlägesgivare tändmodul tändspole utan resultat
Börja tro att det är något stort el fel i hela bilden då inget lyse funkar inne i bilen samt att blinkersen bara funkar åt höger,
Ända som gjort är att huven är dit satt och rosten är bortslipad från huven och sprayad med Rostskyddsprimer gör inte så att den är röd på huven då jag ändå ska lägga carbon vinyl på den, Och sen har jag har även dragit in en plus kabel från batteriet till alla dioder, sen så ska jag även montera nya vattenpumpen men måste först åka och köpa Packningssilikon
#6
Allt ser ut att komma på plats ialla fall. Ny vattenpump och packning tillsammans med ny färsk glykol blandning är fint. Det är lite bökigt att montera vattenpumpen då man måste trycka upp den i sista läget innan man kan få på bultarna. Kul att du lägger upp bilder ändå. Det går sakta men i säker montering. Har man bråttom brukar man ändå få göra om.
Posta gärna en felsöknings tråd om startproblemet. Så kan du få lite tips av oss andra om du skulle behöva..
#7
Hoppas att du hittar felet med gnistan snart.. Inget roligt alls att så med sånt problem..
Sen ang huven och rostlagningen så skulle jag dra iaf 1 lager med lack däröver innan draperingen, då rostskyddsprimer inte står emot fukt alls.. (dem hade lagat mina dörrar på lillablå med detta och inte lackat och de rostade sönder rätt fort.. )
#8
Lycka till med projektet!
Skapat av
Yazdak den 24-05-2016 15:27
#9
Nu äntligen finns det gnista på alla cylindrar visade sig vara 3 kablar vi missat att koppla in så var inte så stort fel spm jag trodde
men den vägrar starta men får väl köra lite startgas å hoppas den hoppar igång
#10
phenak skrev:
Nu äntligen finns det gnista på alla cylindrar visade sig vara 3 kablar vi missat att koppla in så var inte så stort fel spm jag trodde
men den vägrar starta men får väl köra lite startgas å hoppas den hoppar igång
Håller tummarna för lite WRROOOOMM WRROOOOOM
Skapat av
Yazdak den 24-05-2016 17:51
#11
Nu är det precis som att tändningen står fel eller kamaxeln för ger du bilen gas så blir det typ bakslag
men tändning står rätt och kamaxeln också så kan bara hoppas att det är en liten justering av något bara. men finns täcken på liv så snart är den nog igång
Skapat av
Yazdak den 01-06-2016 20:21
#12
Då vart det en till 740 denna gången en 91a, Är tänk som en reservdelsbil men vi får se kanske gör i ordning denna istället då den är mycket fräschare och inte lika rostig som min är i baken, Ända tråkiga med denna är att dom har brutit sönder tändningslåset och försökt att stjäla bilen men dom fick aldrig ur rattlåsen utan pajade bara nyckelhålet totalt, Sen är det Regina/Rex styrsystem så går ju inte att hinka i en turbomotor i den
Men blir att fundera lite om vi ska plocka ner den nya och ta alla delar till min nuvarande bil eller skrota den jag har nu och göra i ordning på den nya istället
#13
Så är det med bilar ibland att man får tänka om och planera om
. Vore skojigt att få följa en ny projekttråd om denna istället..Det är en bra början när det redan sitter vita blinkers på den
Skapat av
Yazdak den 10-06-2016 19:26
#14
Så hänt lite saker i helgen den röda volvon är nästan helt tom, bara rutor stolar instrumentbräda motor och allt under bilen kvar att plocka ur, satt även på vita blinkers fram nu så blev ett litet lyft.
Sen så är felet hittat varför bilen inte startar då det var rotorn som har gått i tre bitar för att tändplattan är spräckt så axeln glappar jätte mycket så blir att skaffa en ny sån och rotor,
Sen är även alla elfel fixade så nu funkar all belysning i bilen igen, Visade sig vara pluskabeln från batteriet in till bilen som nästan var av, Har helt och hållet missat det
Men blir att fixa en ny tändplatta och rotor så går nog bilen sen.
Redigerat av
Yazdak den 01-01-1970 01:00
#15
Nu blir det spännande att se om du äntligen får igång den.
. Vita blinkers gör så mycket på utseendet
.
Skapat av
Yazdak den 12-06-2016 19:20
#16
Så beställt en ny rotor från tyskland nu så borde vara hemma på fredag så blir att montera den och nya tändplattan så går nog bilen,
Skapat av
Yazdak den 22-06-2016 17:44
#17
Så då var volvon äntligen startad gick igång på första varvet
Blir att fixa lite små saker innan man kan ta en provtur, Men går som sagt sakta framåt
YouTube video
#18
Grattis...Eller vad säger man
. Bra jobbat. Måste kännas fint som tusan att den startar. Den låter fint
#19
Grattis till uppstarten!
Skapat av
Yazdak den 02-07-2016 11:34
#20
Jo känns riktigt skönt nu när den går, Mullrar på riktigt bra
kompression testade bilen igår för den blåser ganska mycket ur vevhus ventilationen och rycker när den blir varm (oljerök) så trodde att turbon var slut men glappar inte det minsta så trodde det var någon kolvring men hade 9 bar på alla cylindrar utom 4:an där hade jag 8 bar men det är väl okej som jag förstått det 1 bar ska väl vara ok, men ska ta ut bilen ur garaget i veckan och låta den stå och gå så får vi se om röken försvinner.