Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 745 -89 går dåligt -LÖST
Skapat av
Erik G den 07-03-2016 11:42
#1
Bil: 745:a
År 1989
Motor B230
Symptom.
Bilen har gått bra länge.
Dock lite högt avgasljud så det var dags att leta efter hål på avgassystemet.
Bilen parkerades.
Då fungerade den utmärkt.
Skulle köra den efter 2 veckor
Och då händer detta:
Den startar lätt
Tomgången pendlar mellan 1000 rpm och 2000 rpm
Det går att köra med ingen eller mycket lite gas.
Så fort man gasar så dör motorn.
Eller rättare sagt hackar kraftigt med långa mellanrum.
Drar lite, dör. varvet sjunker, den drar till igen, dör, osv....
Det är av/på. Inte småhackande gång.
Det känns som om en varvtalsregulator slår ifrån vid 2000 rpm.
Kombinerat med att man inte kan ge mer än 10% gas.
Jag var tvungen att köra hem i 20-40 km per timme. Mer eller mindre på tomgång.
Inget blev bättre av att motorn gick och blev varm.
Tacksam för tips på felsökning.
Jag är rätt van att skruva både bilar och MC.
Välutrustat garage.
Men har ingen sladd för diagnostik till 745
#2
Varm välkommen till Volvosweden
Är detta en F motor ? B230F ?
Låter som en defekt luftmassemätare eller en trasig katalysator. Men dem är väldigt dyra så man ska nog felsöka detta lite mer innan man köper en ny. Skulle själv börja med att byta bensinfiltret som sitter under bilen precis bredvid soppa pumpen. Hade du åtgärdat hålen i avgassystemen ? detta kan ställa till det för lambdasonden att det skickar rätt värden till boxen.
Börja kolla av felkoder. Du behöver ingen sladd till detta
Här står alla felkoder samt hur du gör för att få fram dem
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=38
Sen kan du banka lite lätt på katten och lyssna om det skramlar..
Skapat av
Erik G den 07-03-2016 13:30
#3
Det är just en B230F motor.
Luftmängdsmätare stämmer med symptomen.
+ att det kom under 2 veckors parkering.
Är det mätare av typen "vinge" som rör sig i luftdraget.
(Hade en BMW en gång i tiden där "lagringen" av den vingen slitits så att "vingen" fastande mot
botten av "mätarhuset". Stämmer nog med symptomen när jag försöker att minnas)
#4
Erik G skrev:
Det är just en B230F motor.
Luftmängdsmätare stämmer med symptomen.
+ att det kom under 2 veckors parkering.
Är det mätare av typen "vinge" som rör sig i luftdraget.
(Hade en BMW en gång i tiden där "lagringen" av den vingen slitits så att "vingen" fastande mot
botten av "mätarhuset". Stämmer nog med symptomen när jag försöker att minnas)
Har man lite tur så är den lilla tråden i luftmängdsmätaren som är smutsig. Har sett dem som fått tag i en rengörings spray som går att använda på dessa känsliga trådar. Även fått tips att använda elektronik spray men har inte vågat och inte gjort detta själv
. Dessa mätare är som sagt svi¤ dyra och man vill inte ha sönder om den nu skulle vara hel. Misstänker du LMM så finns det en guide här hur du mäter upp denna
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=22. Själv tycker jag denna guide är lite krånglig att gå efter ( ska fixa en bättre guide i framtiden )
Men har du fel på LMM så har du troligtvis en felkod i systemet. Så gör en kontroll på felkoder
. När jag fick fel på min LMM så fick jag en felkod som sa att min lamdareglering var för hög..Fick låna en LMM av en bekant som hade samma nummer som jag hade..OBS Det är viktigt att det är samma serie eller produkt nummer på dessa. 016 hade jag som 3 sista siffror på min lmm..Så ifall du kan låna en kolla så siffrorna stämmer..
Skapat av
Erik G den 13-03-2016 16:47
#5
Sladdaren skrev:
Varm välkommen till Volvosweden
Är detta en F motor ? B230F ?
Låter som en defekt luftmassemätare eller en trasig katalysator. Men dem är väldigt dyra så man ska nog felsöka detta lite mer innan man köper en ny. Skulle själv börja med att byta bensinfiltret som sitter under bilen precis bredvid soppa pumpen. Hade du åtgärdat hålen i avgassystemen ? detta kan ställa till det för lambdasonden att det skickar rätt värden till boxen.
Börja kolla av felkoder. Du behöver ingen sladd till detta
Här står alla felkoder samt hur du gör för att få fram dem
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=38
Sen kan du banka lite lätt på katten och lyssna om det skramlar..
I artikeln du länka till så står det
sätt i testkabeln i det uttag du till kolla
och du säger att ingen testkabel behövs.
Med den fanns i locket till diagnostikboxen
Redigerat av
Erik G den 13-03-2016 17:41
#6
Erik G skrev:
Sladdaren skrev:
Varm välkommen till Volvosweden
Är detta en F motor ? B230F ?
Låter som en defekt luftmassemätare eller en trasig katalysator. Men dem är väldigt dyra så man ska nog felsöka detta lite mer innan man köper en ny. Skulle själv börja med att byta bensinfiltret som sitter under bilen precis bredvid soppa pumpen. Hade du åtgärdat hålen i avgassystemen ? detta kan ställa till det för lambdasonden att det skickar rätt värden till boxen.
Börja kolla av felkoder. Du behöver ingen sladd till detta
Här står alla felkoder samt hur du gör för att få fram dem
http://volvosweden.se/articles.php?ar...icle_id=38
Sen kan du banka lite lätt på katten och lyssna om det skramlar..
I artikeln du länka till så står det
sätt i testkabeln i det uttag du till kolla
och du säger att inge testkabel behövs ???
Testkabeln ska redan finnas där på diagnosuttaget
. Hittade en filmsnutt på hur du kollar felkoder på Volvo 740 88b -1992. Samma sak gäller Volvo 940 från 1991 - 1995.
http://volvosweden.se/infusions/fusio...deo_id=753
Skapat av
Erik G den 13-03-2016 17:48
#7
Jag provade med ny Luft Masse Mätare. Men ingen skillnad...
Testade på diagnistikboxen
Felkod 2-2-3
Pekar på tomgångsventil.
Men jag har hittat en som haft samma problem.
Och provat det mesta.
Innan han bytte boxen till insprutningen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=89530&p=714917&hilit=felkod+223#p714917
(Trodde 740 var sista man kunde meka med själv, men det verkar vara för mycket elektronik.
Dags att gå tillbaks till sidventilare med brytare och förgasare
Datorbox ? Leta ny eller begagnad ?
#8
Erik G skrev:
Jag provade med ny Luft Masse Mätare. Men ingen skillnad...
Testade på diagnistikboxen
Felkod 2-2-3
Pekar på tomgångsventil.
Men jag har hittat en som haft samma problem.
Och provat det mesta.
Innan han bytte boxen till insprutningen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=89530&p=714917&hilit=felkod+223#p714917
(Trodde 740 var sista man kunde meka med själv, men det verkar vara för mycket elektronik.
Dags att gå tillbaks till sidventilare med brytare och förgasare
Datorbox ? Leta ny eller begagnad ?
Felkod 2-2-3 alltså. Jag letade bland dem manualer och guider vi har och hittade ett förslag på 2-2-3. Kontrollera ventilen och kablage. ( postar bilden från denna guide).
Du kan oxå klicka 3 ggr på diagnosdosan så startas en test av varje enhet. Det ska klicka då från tomgångsventilen/tomgångsmotorn. Hörs det inget klick kan det vara misstänkt att den är defekt. Gör som nedan.
Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.
Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:
Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??)
Fläkten på full hastighet.
Spridare.
Tomgångsmotor.
Kolfilterventil.
Kallstartsventil.
Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.
Den felkod du har kan även genereras då du har smutsigt gasspjäll eller att gasspjälls kontakten är defekt. Du får börja med diagnos system testet där du klickar 3 ggr på följd på diagnosdosan..Lyssna och känn om tomgångsventilen eller motorn klickar. Vissa har löst detta oxå med att använda nån 5-56 spray i ventilen. Även testa med en annan tomgångsmotor ( ska kosta nått på 2-300.- på en skrot ). Man ska också kunna mäta upp ventilen/motorn på nått vis. Men har ingen direkt info om detta tyvärr
Komplettering av felkodslistan ovanför. Hittade en annan felkod och åtgärdstips lista på engelska. Men här får man dessutom veta vilka problem som blir med bilen när du har denna felkod. Och detta stämmer bra överens med hur din Volvo uppför sig.
IAC betyder för den som är lika rostig på engelska som mig "Idle air controll"
Skapat av
Erik G den 26-03-2016 12:54
#9
Istället för att prova runt och byta allt enligt alla tips, vilket han gjort i tråden nedan
Så satsade jag direkt på den lösning som han hittat: kontrollboxen.
Vilket visade sig vara rätt.
Så nu finns 3 fall där
* Motorn inte går över 1500-2000 rpm
* Diagnostiken ger felkoden 2-2-3
* Kontrollboxen är trasig
* Byte kontrollboxen löste problemet
Hoppas nån kan ha nytta av detta och inte byta alla delar i både tändsystem, bränslesystem och motorstyrning "i onödan"
I min bil satt en Bosch 0 280 000-561 med rosa etikett
Tydligen en modell som har rykte att gå sönder
I årsmodell 1993 sitter 0 280 000-951
Som är en nyare och driftsäkrare variant.
Helt bakåtkompatibel med 561.
Svårare att få tag på. Lite dyrare att köpa.
Men det gick och det var det värt
#10
Vi får tacka och buga för att du delade med dig av lösningen
. Fint när det löser sig
Då låser vi tråden då denna blev löst
//Sladdaren Sadmin