Ämne: Volvosweden Volvoforum :: 740 90:a oljeläckage, ventilkåpa, packning?
#1
Hej, hur gör man? Klarar man det som amatör? Behövs momentnyckel? Räcker det med ny packning eller loctite också?
Min b230f motor läcker helt plötsligt olja några droppar då och då mer när den körts en runda. Efter teknisk amatör utredning och genom uteslutnings metoden är jag nu ganska säker på att det är ventilkåpepackningen, därav de inledande frågorna. Kåpan sitter ju med tio bultar och ett oljelock, behöver väl inte tömma ut oljan heller? Ta bort, rensa och sätta dit en ny packning eller?????
#2
Fantomvolvo skrev:
Hej, hur gör man? Klarar man det som amatör? Behövs momentnyckel? Räcker det med ny packning eller loctite också?
Min b230f motor läcker helt plötsligt olja några droppar då och då mer när den körts en runda. Efter teknisk amatör utredning och genom uteslutnings metoden är jag nu ganska säker på att det är ventilkåpepackningen, därav de inledande frågorna. Kåpan sitter ju med tio bultar och ett oljelock, behöver väl inte tömma ut oljan heller? Ta bort, rensa och sätta dit en ny packning eller?????
Jajemen skruva av dem 10 muttrarna och ta av kåpan. Var noga med att få bort alla rester av den gamla packningen. På med nya packningen. Har för mig dem 10 muttrarna ska helst momentdras. Ska titta upp detta så återkommer jag.
Du behöver inte tömma nån olja för detta men kan kan passa på att rengöra ventilkåpan. Det brukar vara lite rester av gammal olja under.
#3
Ett tips är att ta en liten klick flytande packning i de skarpa hörnen vid kamaxelöverfallen. Lätt det börjar läcka där annars.
Du behöver inte momentdra, men spänn inte för hårt!
#4
Kanon, bör t.o.m. jag klara av men skall motorn vara arm eller kall och skall jag smörja lite extra p-pasta och sedan packningen ovanpå? Kan kanske låna en momentyckel, de är ju dyra som tusan.
Äsch, nu skrev vi samtidigt, så jag gör ett försök inom närmsta tiden och återkommer med resultatet.
#5
Biltema har annars billiga momentnycklar som funkar utmärkt för oss hobbymekare.
Ta flytande packning på båda sidor av packningen i de skarpa hörnen, men använd bara lite.
#6
15 nm ska åtdragnings momentet vara på ventilkåpan. Då är det bara att skruva muttrarna lite lagom. Ganska onödigt att ha en momentnyckel till hands med detta lilla åtdragnings momentet.
Jo ska man ha en riktigt momentnyckel då kostar dem en del. Men som sagt denna åtdragning du ska göra behöver du bara göra på känn
#7
Äsch, det var inte ventilkåpan som läckte olja, den var bara smutsig, suck. Min CSI 740 utredning fortsätter med låååånga uppehåll p.g.a. klimatet och inget garage utan bara en uteparkering, under tiden lär jag mig en hel del om B230F, vilket är tanken med min Kareta.
Jo, jag tror jag begränsat läckageområdet och bifogar bild på motorn med ett område markerat, som har indicier på läckage, men vad är det som sitter där mellan blocket och kylaren? Kan det vara oljepumpen? Läckaget är bara "dripp/dropp/" efter korta körningar, när oljan är varm, men ack så frustrerande.
Önskar jag hade en affisch på väggen av Volvos motor B230F, med alla delar markerade och detaljer av de olika delarna med förklaringar, buäääää!
Här är i vart fall min bild, okulärbesiktiga och begrunda, please.
#8
Det där är vattenpumpen. Den ska inte kunna läcka olja men är packningen dålig så brukar det läcka kylarvatten runt det området.
Kolla ifall det inte är runt oljepåfyllnings locket det läcker olja. Tätningen eller packningen i locket kan behöva bytas ut
. Eftersom det ser ut att ha kommit olja runt vattenpumpen så är påfyllningslocket precis nästan ovanför..
#9
Ibland känner man sig bara så nöjd, trots att man omöjligt kan allt, så vet man i varje fall var man skall fråga.
Jag var nästan helt övertygad om att det var oljepumpen, men där gick man på pumpen
dessutom kan du ha rätt om locket, lösningen brukar ju vara väldigt enkel när man utgår från det värsta och mitt framför ögonen på mig också.
Jag har skruvat av locket ett par gånger, eftersom jag upptäckte lite "majonnäs" på det, på insidan och en förklaring till detta kan vara mina start och stanna turer som varit väldigt korta en tid nu, samt ett läckage, så att det bildas kondens i locket. Jag håller tummarna och skall göra en ordentlig uppföljning när vädret tillåter.
Tack än en gång för hjälp och tips
februari 18 2016 23:57:41:
Nope, det är inte påfyllningslocket! Idag körde jag en längre runda och kollade upp locket efteråt, nä inget läckage. Börja luta åt Biltemas oljefilter, men utredningen fortsätter. Visst kan man lämna in den, om man har råd eller hyra lift och gissa, men det blir mer intressant och mer detaljerad undersökning med små medel på detta vis.
forts. följer....
#10
Undrar om det inte är främre kamaxeltätningen som läcker? Inte ovanligt.
#11
InTheWhite skrev:
Undrar om det inte är främre kamaxeltätningen som läcker? Inte ovanligt.
Jag är ju rädd för att det är det också, det är väl det man kallar topplockspackningen och kostar som en ny begagnad 740 att reparera, men efter körningen igår har det bara kommit ett par droppar under bilen, så jag kollar vidare.
#12
Nej alltså kamaxeltätningen sitter i framkant och tätar mellan kamaxel och topplock, det är inte topplockspackningen. Tror som sagt snarare att det är den som läcker och inte toppakningen.
#13
Tack för tips. Har redan Googlat på kamaxeltätning (man lär sig en massa på detta vis) ordet autodidakt (självlärd) har jag tidvis använt ganska flitigt och nu blir det aktuellt igen.
Till kamaxeltätning, det är tydligen en packning eller "packbox" som sitter i närheten av kamaxelremmen som ju skall bytas innan den slits upp. Lossar man kåpan till remmen så kan en läcka synas inuti denna och det är inte bra för remmen, så jag forskar vidare och ser om jag kan kolla upp denna möjlighet till läcka ute på min parkering när solen skiner.
Jag håller alla intresserade uppdaterade, även med bilder, så lär jag mig själv också vad motordelarna heter och var de är placerade
(försökte hitta en smiley med en bok, hade passat som avslut, juh)
#14
Alltid bra att försöka klura ut problemen själv, man lär sig mycket på det viset.
#15
InTheWhite skrev:
Alltid bra att försöka klura ut problemen själv, man lär sig mycket på det viset.
Dessutom hittade jag din svarstråd på nätet (jagrullar) samma problem MED BILDER, toppen, kanske kan jag lösa det lika enkelt så småningom, OM det nu är där läckan finns?
#16
Lättast att lokalisera läckan är efter att man gjort en grundlig motortvätt, annars kan det vara jäkligt svårt.
#17
InTheWhite skrev:
Lättast att lokalisera läckan är efter att man gjort en grundlig motortvätt, annars kan det vara jäkligt svårt.
Absolut, men närmsta möjlighet ligger 5 km härifrån och jag fasar för att inte få igång den köra därifrån efter en motortvätt.
Var däremot ute idag och tog foto med smartphonen (en av de vettigaste funktionerna, förutom att ringa) riktade den mot området kring oljefiltret som är svårt att se annars och nu när jag studerar bilden tycker jag det ser oljigt ut just runt filtret, kan ju va skygglappar och optimism också, men svara gärna vad ni tror
#18
Det är inte lätt detta att se om läckaget kommer ifrån filtret
. Helst vill man hitta en droppe som är på väg att falla. På bilden är det mörkare runt oljefiltret det ser man men undrar om inte det är bara gammal olja sen tidigare när man bytt olja och inte torkat rent runt omkring.
#19
Tycker också det ser ut som gammal olja. Men som sagt, en motortvätt är nog ett måste för att lokalisera läckan.
#20
Litta uppdatering på läckan. Har ju varit utslagen av influensa en tid och börjar sakta vakna till liv igen. Jo, den här läckan är inte SÅ problematisk, läcker någon droppe då och då, men naturligtvis ska det åtgärdas. Jag har kört långa och korta turer utan problem och lokaliserat läckan till någonstans under eller bredvid filtret. Förre ägaren trodde det kunde vara från en oljetrycksmätare/givare som han bytt strax innan jag tog över. En härlig granne som tyckte Volvo 740 var den bästa bil han ägt, menade att gamla bilar SKALL läcka lite olja annars är det fel på dem
Well, vi väntar på värmen så ska in under bilen och kolla om jag kan se något på plats och jag kommer att hålla er uppdaterade. Detta är ju precis som ett datorproblem, det kan vara vad som helst av många problem och man kan angripa samtliga lösningar från många olika håll.
(Under dessa månader har den läckt ca: 3 - 5 dl och jag har ännu inte fyllt på ny olja eftersom oljestickan visar oljemängd inom godkänt område. Skall vid tillfälle fylla på några dl och köra en tur, parkera och kolla om det läcker mer och isåfall var det kommer ifrån)