#5
Då har vi kommit till felsökningen av handbromsen eller som det också kallas parkeringsbromsen. Jag tror det bästa är att undersöka och se hur det ser ut bakom den bakre bromsskivan. Här har vi tagit bort hjulet och då ser man också att bromsskivan bör nog bytas. Det är inte den vackraste bromsskivan.
Jag ser också att momentstaget är rostskadat och ska behövas bytas. Så det skriver vi ner på beställningslistan på en gång.
På nästa bild så ser har jag tagit bort bromsoket och handbromsbackarna. Nu kommer man åt att se hur vajern ser ut och fungerar.
Man brukar kunna röra vajern fram och tillbaka, åtminstone om man drar och släpper på handbromsspaken inne i kupén. Men här händer ingenting så jag tror handbromsvajern kärvat ihop helt och hållet. Jag provar ändå att spraya in rostlösning inuti vajern så får det stå över natten.
Ni ser på nästa bild att bromsskölden har rostat ihop där bromsbackarnas monteringsfjädrar ska låsas i. Vi försöker att lossa på bromsskölden här så vi får titta på den lite närmare.
Här har allt skrot samlar sig i en hög. Bromsskivan, handbromsbackarna och den trasiga bromskölden. Vi får lägga till en ny bromssköld på beställningslistan. Tror ändå att bromsbackarna får klarar sig ett tag till. Att fixa en fungerande handbroms kommer sticka iväg ändå ganska mycket i pengar.
Handbromsbackarna får gå ett tag till. Även monteringsfjädrarna till handbromsbackarna får vi återanvända ett tag till. Själva handbromsmekanism armen till vänster i bild måste vi få lite mer rörlighet i. Blir att snygga till den och spraya på lite rostlösning, så ska den nog får lite mer rörlighet
.
Förutom att handbromsvajern till vänster hjul verkar helt orörlig så får vi kontrollera den främre vajern som finns placerad under mittkonsolen. Så vi får montera bort hela konsolen för att kunna se vad som döljer sig där.
Nu har vi lossat på hela mittkonsolen. Ni som vill veta hur avmonteringen går till så finns det guiden här på forumet.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=524
Det enda som blir kvar är handbromsdamasken. Nu kan vi undersöka den främre handbromsvajern.
Den vänstra vajern verkar stel och orörlig. Så jag tror vi bestämmer oss nu för att lägga till en ny vajer på inköpslistan. Men jag köper ändå 2 vajrar om vi ska skifta ut bägge när vi ändå är igång.
Ja vi förbereder för att montera dem nya handbromsvajrarna. Så baksätets sittdynor måste väck.
Sittdynorna i baksätet är bortmonterade. Nu måste vi lyfta på tygmattan lite grann för att komma åt att dra ut och in med dem nya vajrarna.
Dem här clipsen håller tyget sträckt och på plats. Bara att bända loss dessa med en mejsel.
Plastpanelerna vid bakdörrarna måste knäppas loss. Dessa är också med och håller tygmattan på plats. Bara att bända loss försiktigt. Dessa plastpaneler har förmågan att kunna spricka lätt.
Den här tygmattan är hård och man bör nog ta hjälp av något som kan hålla den så länge man ska byta vajer. Jag tog hjälp av en träplanka. Nu har vi förberett bytet av handbromsvajrnarna på denna Volvo V70N.