Mars 28 2024 21:12:46
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthål i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide Blå inst... 1
· Lösning på lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· Trådar, poster, Vol... 42844
· Alla åtdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· Så här byter du va... 12564
· Byta kamrem på volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide på hur man po... 9807
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8902
Tråd skapare: nisse
Tråd ID: 428
Tråd Info
Det är 15 svar i den här tråden, och den har visats 48663 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
elfel startsystem
nisse
Hej. Har ett roligt fel på 740-90!
Det är ständig manöver ström till startmotorn (ca 9, 5v)vid påslagen tändning (läge2)
Startar som vanligt på nyckeln då blir det ca12, 8v
Tändlåset funkar däremot är det kontakt mellan 50 till startmotorn och 30..
Vart går den rosa kabeln? Den går inte direkt till startmotorn utan går in vid mittkonsollen och byter färg någonstans till grön/blå.
Vore tacksam för tips om ev kopplingsstycke eller nåt.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hej välkommen till forumet thumpsup

Jah skriver det jag kan tillföra i denna trådSmile

När jag hade strul med startmotorn / tändningen så kopplade jag på en startknapp istället direkt till startmotorn. Detta var ett tag sen iofs men är ganska säker på att kabeln till startmotorn finns i den tjocka kabelstammen bakom sidopanelen vid pedalerna.

Vet inte om detta kommer hjälpa dig, men på näst sista bilden i denna tråd så ser du kabelhärvan på sidan. http://volvosweden.se/forum/viewthrea...read_id=14 Som sagt är inte 100 men har för mig att jag sökte rätt på kabeln via denna.

Kompletterar lite efterhand, hittade på denna info. Detta KAN skilja sig vid olika årsmodeller!!. Men dessa färger är vanligast att dem ska sitta på detta vis.

30 ska vara röd, vanligt med 2 styck
15 är blå/röd
15 blå/gul
50 ska vara Rosa. Denna ska gå direkt till startmotorn
S ska vara gul/vit
X ska vara orange

Att det byter färg för dig till grön/blå verkar skumt. Kan det vara möjligt att nån tidigare ägare har haft strul med tändningen och kopplat om lite ?thinking
Redigerat av Sladdaren den 25-03-2015 09:35
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
nisse
Tack.Men det ser original ut .byter färg igen vid plinten under servoolje behållaren till helgrön som sitter i startmotorn.
Det ska väl inte vara spänning på den när tändningen är på?

mars 25 2015 10:12:34:
Hej igen.
Den är grön/blå när den kommer igenom
Det stora svarta kopplingsstycket på vänster sidan
Redigerat av nisse den 25-03-2015 10:12
Dela den här posten:
Facebook
 
Bingokrull
Hej! Jag har lite av samma problem.. Dock har jag konstant 12v på den rosa kabeln från tändningslåset, men inget vid startmotorn.. Och det är i läge 2 jag har 12v på den rosa och i läge 1 med..

Men vilket fall så ska den byta färg, står i elschemat, går från tändningslåset till "startspärr" om man har tomatlåda, sen byter färg till blå/grön. Dock vet jag inte hur den går när man har en manuell... Har försökt följa den men det är i stort sett omöjliigt.. Skall försöka summertesta mig igenom kabeln så jag ser var fan den tar vägen..

För jag har kunnat köra min startmotor innan, bygger t5 i min 740, men nu efter X antal månader när jag nästan är klar med allt som har med motorn att göra så skulle jag köra den på starten men så fick jag inte det att funka..

Ska försöka lite i helgen så om jag kommer på nåt bra så återkommer jag Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
nisse
Tack för det!
Startspärren är byglad på manuella lådor och byter färg där.
Sen är det svårt att följa den..
Såg att den kan dela sig till databoxen (Ansl 30) ska prova dra ur den och se om det finns kontakt.tacksam för all hjälp.
Provade att ladda upp bilder men tydligen fel format.
Kopplingsplinten till start spårren vid tomatlåda som är byglad vid manuell sitter bra till, bara lyfta lite på mattan till vänster om mittkonsollen

mars 27 2015 12:28:34:
Har du tagit väck kopplingsstycket vid tändlåset och ohm mätt på låsplattan så det inte är komtakt mellan 50 och någon annan anslutning t ex 30
Redigerat av nisse den 27-03-2015 12:28
Novis
Dela den här posten:
Facebook
 
Bingokrull
Tror du att du kan få upp lite bilder där den plinten där det är byglat på manuella lådor? För jag e lost redan där. Har haft ur så mycke el och såpass länge så jag vet inte vad som skall använda riktigt Pfft

Men jag skall testa och ohm mäta också, tack för tipset! Skall greja länge imorgon så kan testa en del grejer och skriva upp exakt vad jag har testat.

Har du kollat dina jordpunkter förresten? Instrumentet kan mäta upp spänning som egentligen inte finns där om jorden e knasig. Liksom den är inte belastningsbar om man säger så. Så om det går på nåt sätt att belasta där du har 9v och se ifall den sjunker så kan du ju ha nåt jordfel iså fall.

Jag satte en extra startkabel som jord från batteriet till motorn och en från motorn till chassi, men det hjälpte inte i mitt fall ändå.
Dela den här posten:
Facebook
 
nisse
Ska försöka ladda upp.
Det hjälpte koppla bort boxen så jag klippte den rosa kablen vid databoxen sen försvann felet (blev kanske nåt nytt)

mars 27 2015 23:27:28:
Går inte ladda upp. Men lyft lite på mattan i linje med askkoppen
På vänster sida så hänger den ner där . Går inte att missa byglad med rosa kabel.
Redigerat av nisse den 27-03-2015 23:27
Novis
Dela den här posten:
Facebook
 
Bingokrull
Liten uppdatering.

Har ohm mätt låset nu, 50 får kontakt med en 30 i läge 3, och så får den kontakt med en 15 också i läge 3..

Har 9.5V i läge 1, 12v i läge 2 o 3 på den rosa kabeln. Detta förstår jag inte alls eftersom 50 inte har kontakt med nån annan pinne i läge 3 när jag ohmmätte. Det var endast i läge 3 som den fick kontakt med 30 och 15. Så var fan kommer den spänningen ifrån vid läge 1 och 2 ?!!? Blir galen.
Dela den här posten:
Facebook
 
nisse
Kommer nog bakvägen.är det spänning på den när kabelstycket är borta från tändlåset?
Novis
Dela den här posten:
Facebook
 
Bingokrull
Du har rätt, det kommer bakvägen på nåt sätt. 9.5v när stycket är urdraget ur tändningslåset.

Testade att montera ett relä för att se om den orkade dra spolen i relät och det gjorde den. Har ju 12v där nere vid byglingen när när jag har läge 2. Men så fort jag bara sätter i en kabel till relät så går spänningen ner till 0. Samma om jag bara belastade den med en diodlampa, sjunk spänningen till 8.5v. Men lös jätte bra och fick 12v vid läge 3..
Dela den här posten:
Facebook
 
nisse
Låter lite som mitt problem delvis.
Vill du ta reda på vad det är eller klippa den rosa vid tändlåset och dra ny därifrån till start motorn?
Prova annars lossa kontakten vid databoxen vid hö a-stolpe och se om det fortfarande finns spänning på 50?
Novis
Dela den här posten:
Facebook
 
Bingokrull
Jag lossade hela kontakten. För behöver inte den ändå när jag kör t5. Helt riktigt så försvann spänningen. Har nu 0 V i läge 1 och 2 och 12 volt i läge 3 Grin

Men har 2v på ett par säkringen om jag mäter i centralen. Inget att bry sig om kanske?

Men där kabeln skall byglas å byter färg, den rosa och blå/gröna dom går ju in i samma kontaktstycke men har inte kontakt med varann, satte en tråd imellan och kan nu köra den på starten med nyckeln. Men har ju hålt på med detta projekt över 1,5 år och det är säkert nåt jag plockat bort där som gjort att låset inte har kontakt med startmotorn..

Hur fan ska de se ut original?

dl.dropboxusercontent.com/s/5d4hv41rwffyl4n/cm90z.jpg

Går ju in 2 rosa och den blå/gröna är till startmotorn, sätter jag en bygel där så går den ju att köra på nyckeln. Men som sagt hur ser de ut original ?
Redigerat av Sladdaren den 17-08-2019 19:43
Dela den här posten:
Facebook
 
nisse
Där sitter ett kontaktstycke där rosa och grön/blå är byglade med en rosa stump och de båda andra fortsätter till något.
Fattar inte varför jag inte kan ladda upp bilder!
Novis
Dela den här posten:
Facebook
 
Bingokrull
nisse skrev:

Där sitter ett kontaktstycke där rosa och grön/blå är byglade med en rosa stump och de båda andra fortsätter till något.
Fattar inte varför jag inte kan ladda upp bilder!


Okej! Men får sätta en egen bygling där och hoppas på att resten av kablarna inte behövs Grin haha. Får dra till skroten annars och titta hur fan de ser ut iså fall.

Jag laddade upp på tinypic, sen länkade jag bara den här så poppa bilden upp!
Dela den här posten:
Facebook
 
nisse
https://www.dropbox.com/s/qg3c7cj9uho...1.jpg?dl=0
Redigerat av Sladdaren den 01-04-2015 09:16
Novis
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


Gå direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Felsökning v70 200” elfel - tips hur - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 5 15-12-2020 08:44
Elfel och dånande ljud från ABS:en Volvo 850 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 24-02-2016 17:11
Elfel 745 Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 2 30-06-2015 19:54
Elfel ? Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 7 19-03-2014 09:05
elfel eller Volvo 940 -LÖST Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 1 11-12-2013 09:51
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 25

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning på automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,105,041 unika besök