Mars 28 2024 20:47:27
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42844
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· SÃ¥ här byter du va... 12564
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide pÃ¥ hur man po... 9807
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8902
Tråd skapare: Albireo
Tråd ID: 1341
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Bromspedalen sjunker i botten - Volvo V70 2005 - 2,5T AWD - Löst
Albireo
Hej!
Problemet med bromsarna gäller en Volvo V70 2005 - 2,5T AWD (min dotters bil - jag kör den inte så ofta....)
Besiktningsmannen uppdagade ett bromsrelaterat problem.... (och jag vet inte vad som är felet)

Bakgrund - Just innan besiktning.
Bromsen höger fram låg på (och hade förmodligen legat på ett tag - bromsklossarna höger fram var helt slut)

Lossade på bromsoket och insåg att det var damasken som hade spruckit och kolven hade "fastnat".
Bytte damasker och bromsklossar (båda sidor), samt smörjde upp både kolvar och styrbultar med silikonfett och motionerade kolvarna - båda sidor - tyckte att det fungerade fint efter den insatsen.
(Bytte inte packningen på bromscylindern) Har inte upptäckt något läckage.

Problembeskrivning
När nu bromsarna ska testas, förstår jag inte förloppet...
(eller kanske ska fungerar så här på en V70? - men har inte noterat det tidigare)
1)
- Tändning avslagen.

- Bromspedalen trycks ned (tar stopp ungefär vid hälften.)
- Kändes som det ska...
- Kan inte upptäcka något läckage
- Bromsvätska tror jag inte försvinner (har nu fyllt så jag ska ha bättre koll på nivån)
- Som sagt bromspedalen sjunker inte med avslagen tändning.

2)
- Tändningen påslagen

- Vakumpump bakom vänster framlykta startar (och stannar efter en stund)
- Bromspedalen trycks ned
- - - Går "lätt" i början till hälften. (ett svagt pysande ljud kan höras)
- - - Känner ett motstånd någon sekund.
- - - När Vakumpumpen startar sjunker pedalen sakta mot golvet.

När bilen körs upplevs inga problem.

I besiktningsprotollet står det .:
1) Färdbroms systemfunktion 1.2.1 pedal sjunker.
Broms värdena blev .:
Axel1 V3,3 H 3,2
Axel2 V2,1 H 2,3
Redigerat av Sladdaren den 27-09-2021 09:40
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Tjena Albireo

Låter som du kan ha fått luft i broms systemet. Det ska ju vanligtvis inte komma luft in i systemet hur som helst. Så frågan är varför. Har du provat att lufta bromsarna ?. Det kan vara eländigt med att lossa luftnipplarna som sitter fastrostade men det är nog det testet som är bra att börja med. Jag själv hade liknade problem ( dock inte med en V70 ) men samma sak där att broms pedalen kändes mjuk som om man glömt lufta bromsar efter bromsbyte.
Provade att lufta bromsarna men inget hjälpte. Felet berodde på trasig huvudbromscylinder. Detta uppkom då en av bromsarna att rostat fast, så troligtvis havererade huvudbromscylinder helt när trycket blev för mycket.

Berätta gärna för oss hur det går. japp
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Albireo
Har nyligen försökt lufta (fram) - Då kom ingen luft.
(Sista stora jobbet med bromsarna var ganska länge sedan - då byttes båda oken fram)

När tändningen är avslagen känns bromspedalen normal - den går att trampa ned halva vägen sedan är det "stopp".

Men när tändningen vrids på, startar vakumpumpen, och pedalen sjunker sakta men säkert till golvet..

Idag kopplade jag bort ABS:n - men ingen förändring.

Ute på vägen märks inte "problemet"
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Jag hittade en guide som kan komma till hands. Tyvärr endast på engelska men det kanske går att översätta genom google unsure. När det gäller det felet du beskriver och dem symptom du har på bromsen så är kanske punkt 2 och 3 i denna guide nått att titta på. Du har inget bromsvätske läckage så den första punkten kan man nog utesluta. Punkt 4 har du redan provat, alltså att lufta bromssystemet.https://rxmechanic.com/brake-pedal-go...e-running/

Du har ingen bromslampa som lyser i instrumentpanelen ? Den runda ringen med utropstecknet ?
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Albireo
Tack!
Väldigt bra (och beskrivande) länk(ar)..
Inga felkoder eller runda ringen med utropstecknet lyser.

Inget fel på vakumpumpen.
Kopplas den bort, sjunker inte pedalen när tändningen slås på. (men när motorn startar sjunker pedalen mot golvet)
Vakumet från pumpen är mindre än vakumet från insuget.

Hör ett pysande ljud under instrumentpanelen, när bromspedalen trycks - (men jag tror det är OK)

Det känns som det finns någon komponent till i broms systemet. En ventil som öppnas när det blir vakum till bromsservot.
Eller kopplas inte ABS:n bort helt när säkring14 lyfts ut?
(det är den enda komponenten som jag tror innehåller ventiler) Då tändes "utropstecknet" och felmeddelande typ "stanna genast" Shock

Bromskraften är det inget fel på.

Började fundera - visst är kopplingen ett helt separat system?

Luft skulle kunna ge liknande fenomen... (även om inte pedalen känns "svampig"Wink Finns det fler stället att lufta på än vid hjulen?
Kanske ändå måste testa och lufta även bak?
(Luften borde inte kunna vandra mellan fram och bak?)

Också ganska beskrivande filmer .: Givare när vakumpumpen ska starta
NÃ¥gra Instruktionsfilmer .: How Disc Brakes Works - Part 2
Men jag upplever att det måste finnas något mer...
Dela den här posten:
Facebook
 
Albireo
Är det komplicerat att byta huvudbromscylindern?
Rören är enkla att lossa, men hur mycket sitter inne i broms servot? Måste även det tas lös? (lite knepigare)
Att byta packningssats verkar kosta 31kr - huvudbromscylindern verkar vara betydligt dyrare... Broms servot och ABSen är också dyra
Har fortfarande inte lyckats analysera vad som kan ha gått sönder ABS / Huvudbromscylindern / Bromsservot. (Vid körning känns inget problem alls)
Har kört en del men inte kunnat notera att bromsvätskan sjunker. (Funderar om jag ska försöka besikta igen utan att göra något mer åt bromsen... Nu syns ingen bromsvätska allafall)
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Albireo skrev:

Är det komplicerat att byta huvudbromscylindern?
Rören är enkla att lossa, men hur mycket sitter inne i broms servot? Måste även det tas lös? (lite knepigare)
Att byta packningssats verkar kosta 31kr - huvudbromscylindern verkar vara betydligt dyrare... Broms servot och ABSen är också dyra
Har fortfarande inte lyckats analysera vad som kan ha gått sönder ABS / Huvudbromscylindern / Bromsservot. (Vid körning känns inget problem alls)
Har kört en del men inte kunnat notera att bromsvätskan sjunker. (Funderar om jag ska försöka besikta igen utan att göra något mer åt bromsen... Nu syns ingen bromsvätska allafall)

Hittade en video guide som visar hur du byter huvudbromscylinder. ( Inte den bästa videoguiden. Har inte tittat på hela själv thinking) Dem använder en Volvo S60 mellan 2001 till 2009. Men är den enda guiden jag kan hitta på detta arbete. Det är klart du måste göra något åt bromsarna. Det är det viktigaste på en bil att alltid försöka att ha bromsar i topp skick. japp

Om du öppnar locket på bromsvätske behållaren och sen pumpar tryck med bromspedalen några gånger. Ser du några bubblor i vätskan i behållaren ?. Du kan behöva en kompis för att hjälpa dig här och pumpa tryck eller kontrollera bubblor.

YouTube video

Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Albireo
Bra video!
Det mesta (eller allt) Är nog samma på denna V70.

Åkte förbi en verkstad (som jag har förtroende för)
Verkmästaren körde en runda och konstaterade att det inte var fel på varken fotbroms eller handbroms...
Han sa att vissa "nyare" bilar hade just detta "fenomen" - att bromspedalen går i botten stilla stående med tändningen påslagen.
Han kunde även avgöra att det inte fanns luft i bromsarna.
Bromsarna håller "tätt" utan tändning, och fungerar perfekt under körning - vad mer kan man begära?.

Han tyckte inte att handbromsen tog för högt (den började ju redan ta vid "andra hacket"Wink ).
(Jag påvisade att man kunde dra nästan lägst upp med "båda händerna" - då skrattade han.... Brukar du dra så hårt?)

Så just nu är planen att besikta igen - på annat ställe (och höra om de har annan åsikt).
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Albireo skrev:

Bra video!
Det mesta (eller allt) Är nog samma på denna V70.

Åkte förbi en verkstad (som jag har förtroende för)
Verkmästaren körde en runda och konstaterade att det inte var fel på varken fotbroms eller handbroms...
Han sa att vissa "nyare" bilar hade just detta "fenomen" - att bromspedalen går i botten stilla stående med tändningen påslagen.
Han kunde även avgöra att det inte fanns luft i bromsarna.
Bromsarna håller "tätt" utan tändning, och fungerar perfekt under körning - vad mer kan man begära?.

Han tyckte inte att handbromsen tog för högt (den började ju redan ta vid "andra hacket"Wink ).
(Jag påvisade att man kunde dra nästan lägst upp med "båda händerna" - då skrattade han.... Brukar du dra så hårt?)

Så just nu är planen att besikta igen - på annat ställe (och höra om de har annan åsikt).

Man tycker att en mekaniker på en bilverkstad ska kunna lokalisera om det är nått fel eller inte. Oftast är dem väldigt villiga och duktiga på att hitta olika fel på bilarna Evilgrin. Att han talar om "Fenomenet" med att bromspedalen går i botten på nyare bilar. Det låter väldigt underligt att han säger så unsure. Bromsarna får och ska inte gå i botten, varken på gamla eller nyare bilar. Tycker verkstan att bromsen fungerar som den ska, då finns det ingen anledning att riva och åtgärda. Verkstäderna gillar att få in broms arbeten, det är en bra affär för verkstan och kostsam affär för ägaren.
Handbromsen får du vara lite försiktig med Grin. Ta i med båda armarna så kommer du snart dra av vajern. Bilprovningen brukar gilla när handbromsen tar på 3 klick thumpsup.

Skulle jag gå och titta på en sprillans ny Volvo. Och känna att fotbromsen tar i golvet unsure. Ja då skulle jag nog avstå provkörningen Wow. Verkar underligt att felet med dina bromsar bara fixat sig själv.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Albireo
Tack så länge!

Den mekaniker jag frågade har haft bilprovning, i sin verkstad i Tyskland. (det som kan vara lite jobbigt är språket...)
Det är inte alla nya bilar som beter sig på detta sätt, men är vanligare ju nyare bilen är. (ungefär så sa han)

Vi får se vad som inträffar vid ombesiktningen i slutet av veckan Smile
(Jag väljer min "normala" bilprovning denna gång - de brukar ge tips)
Jag tycker att man ska ha en bra relation med bilprovningen - då kan de ge tips och kanske hitta kommande problem.
"bra att veta"...
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Albireo skrev:

Tack så länge!

Den mekaniker jag frågade har haft bilprovning, i sin verkstad i Tyskland. (det som kan vara lite jobbigt är språket...)
Det är inte alla nya bilar som beter sig på detta sätt, men är vanligare ju nyare bilen är. (ungefär så sa han)

Vi får se vad som inträffar vid ombesiktningen i slutet av veckan Smile
(Jag väljer min "normala" bilprovning denna gång - de brukar ge tips)
Jag tycker att man ska ha en bra relation med bilprovningen - då kan de ge tips och kanske hitta kommande problem.
"bra att veta"...

Javisst är det skillnad på dem olika bilprovningar som finns idag. Det ska egentligen inte vara det tycker man. Ska bli intressant vad den andra bilprovningen säger om detta broms elände. Uppdatera gärna så fort du vet thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Albireo
Tack för ett psykologiskt stöd och försök till lösning på ett "icke problem"...

Ã…kte som sagt till den ordinarie bilprovningen...
Inga problem 7 minuter senare hade bromsar och handbroms kollats utan anmärkning Music
Den "enda" fysiska åtgärden var att torka bromsoken rena från bromsvätska.
Handbromsen gjorde jag inget åt.

Visst känner man sig retad - Men nästa gång är det inte någon som "lurar mig" - alla fall. (Bytte hjullager på en Mercedes som hade samma "glapp" med det nya lagret - det skulle finnas ett glapp... Men det är en annan historia...
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Albireo skrev:

Tack för ett psykologiskt stöd och försök till lösning på ett "icke problem"...

Ã…kte som sagt till den ordinarie bilprovningen...
Inga problem 7 minuter senare hade bromsar och handbroms kollats utan anmärkning Music
Den "enda" fysiska åtgärden var att torka bromsoken rena från bromsvätska.
Handbromsen gjorde jag inget åt.

Visst känner man sig retad - Men nästa gång är det inte någon som "lurar mig" - alla fall. (Bytte hjullager på en Mercedes som hade samma "glapp" med det nya lagret - det skulle finnas ett glapp... Men det är en annan historia...

Det var kul att det löste sig thumpsup. Kanske var en prao elev på den förra besiktningen som hade bestämt sig hitta ett eländigt icke fel stupid.

Då låser vi tråden
//admin

Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Volvo S70 felkod Felkod P1671 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 13 15-03-2024 10:20
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 17

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,104,537 unika besök