Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Ställa in tomgång

Skapat av klopelo den 03-11-2017 13:43
#1

Hej!

Min fråga gäller hur man ställer in tomgången på en Volvo 940 (D24T). Problemet är att tomgången som varm är en smula för hög (ca 1100 varv/min), vilket besiktaren påpekade eftersom han därför inte kunde mäta utsläppsvärden. Alltså: kan man skruva på gasstaget och förlänga det, eller sabbar det något? Och ifall man inte ska ta i där utan skruva på något annat, eventuell justeringsskruv, hur mycket skall man skruva, så där på ungefär för att komma till, säg 900 varv/min? Har ju alltså ingen tachymeter så får göra det på känsla.

Hittade ingen annan tråd härom med söken så startade en ny men fritt fram att slå samman och/eller radera om jag dubblerar.

Skapat av Sladdaren den 03-11-2017 15:00
#2

Lägger mig i denna tråd unsure.
Det ska gå att ändra tomgången på gasstaget nånstans. Men frågan är om detta blir lösningenthinking. Jag tror att den rätta lösningen ligger om du hittar den givare som verkar fungera dåligt. Har du undersökt om du får några felkoder ?

Skapat av klopelo den 03-11-2017 15:16
#3

Tack för svaret! Har inte kollat felkoder. Bilen är arvegods och misstänker att min farfar ändrat på tomgången av någon orsak. Skulle det kunna vara en möjlighet att tomgången justerats uppåt för att bilen främst använts i ett kallt klimat (östra finska Lappland)? Tomgången är annars riktigt fin o jämn.

Ska kolla felkoderna först i alla fall, främst då bränsleinsprutningen, tänker jag.

P.S. Det här med felkoder på Volvon verkar lite enklare än med Saab 900 som jag tidigare körde.

Skapat av klopelo den 06-11-2017 14:58
#4

Ja, det där med felkoder. Med risk för att verka korkad: ingen dosa på någondera fjäderbenstorn, kanske gäller detta bensinmotormodeller? Och ifall, hur läser man felkoder på en D24T?

Hur som helst, gasstaget hade det skruvats på så att den var aningen för kort för att ta emot stoppskruven som sitter under hävarmen (gasen? känner inte till benämningen; throttle lever, på engelska tror jag). Tomgången föll nämligen genast då jag lossade gasstaget från kulorna. Så jag förlängde den till passlig längd. Själva tomgångsskruvarna (eller den närmast ventilkåpan) under tomgångsventilen rörde jag inte. Resultatet är nu i varje fall att jag har en tomgång på ca 900 varv/min med varm motor, och det är väl acceptabelt. Men jag skulle gärna veta lite mer, särskilt som det kanske ändå är ett lite väl högt varvtal. Insugsläckage? Ho vet.

i1255.photobucket.com/albums/hh626/boliel/20171104_132903_zpsfxdmvi4b.jpg

Skapat av Sladdaren den 09-11-2017 12:16
#5

900 varv med varm motor ska väll vara mätbart nu tycker man unsure. Men optimalt är det då det ligger närmare 700 varv. Skulle vara kul att veta vilken givare det är som troligtvis bråkar. Vilken årsmodell är detta ? Det kanske är OBD2 på denna ?

Skapat av klopelo den 20-11-2017 09:53
#6

Årsmodellen är 1991, så väl första i 940-serien?

Jo, o klart godkänt blev det också. Men k-talet (1,58) som det heter här berättar ju inte så mycket. På bensinbilar fick man mer data med allt från kolväten till kolmonoxid och koldioxid.

Men jo, vill gärna veta mer om att läsa felkoderna.

Redigerat av klopelo den 01-01-1970 01:00

Skapat av Sladdaren den 26-11-2017 15:16
#7

Årsmodell 91 då borde det vanligtvis finnas en felkodsdosa vid vänster fjädertorn ( höger om du står framför bilen ). Felkoderna till 940 ska finnas i manual och guide biblioteket här på forumet. japp