Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 940 D24TIC valve cover gasket replacement

Skapat av Torbik den 26-10-2017 20:11
#2

I Google translated the whole text, it maybe helps someone who doesn't speak English, I hope the translation isn't too bad.
Hallå!
Även om det här är ett svenskt forum trodde jag att jag kunde göra en liten guide om hur man byter ventilkåpan på en D24TIC eller D24T-motor, det är ännu enklare för D24-motorn, eftersom det kan hjälpa någon ut när de planerar att göra detta jobb. Jag ber om ursäkt om några av de tekniska termerna inte är korrekta, engelska är inte mitt första språk.

Det finns inte många verktyg som behövs. Allt du behöver är: en ratchet, 10 mm uttag, 13 mm uttag / skiftnyckel, en 6 mm insexnyckel och förmodligen någon RTV-packningstillverkare.

Som du kan se läckte min packning från baksidan och en av ventilkåpan boltholes avlägsnades av en tidigare ägare. Jag var tvungen att omdirigera hålet och ersätta den gamla bulten med en större. Jag hoppas att du inte har samma problem.

1) Ta bort vevhusventilationsslangen från toppen av ventilkåpan.

2) Ta sedan bort de tre 6mm-bultarna, som håller inloppssystemet. Det borde finnas en liten vakuumslang till intagssystemet, ta bort det.

3) Ta bort de två bultarna som håller EGR på insugsystemet, huvudet är en 6 mm Allen och i den andra änden finns en 13 mm mutter. Du måste också lossa klämman som håller EGR på EGR-röret.

4) Nu kan du trycka på EGR och inloppssystemet borta.


5) Ta bort alla 10mm ventilkåpa bultar och de två skenorna som ligger under dem, bör du inte ändra sidorna på skenorna, när du installerar dem på samma sida igen.

6) I teorin borde du kunna avlägsna ventilkåpan nu, men jag fann att du borde ta bort EGR-röret också till avgasröret. Den hålls i med två 13mm bultar. Sprida bultarna med penetrerande vätska och försök att få en sexpunktsuttag på dem, eftersom de vanligtvis är ganska rostiga och täta och kommer lätt att runda av. I mitt fall kom en bra ut, men den andra avrundade och jag fick hammar en 12mm nyckel på den.

7) Ta bort ventilkåpan och den gamla packningen och rengör packningsytan, men använd inte en metall, den kan repa på ytan, min glorious Swedish tank engine looked like this Cool

8) Montera den nya packningen. Det rekommenderas att sätta någon form av silikonpackningstätning i änden av packningen, där den går över kurvan.

9) Sätt på ventilkåpan, sedan skenorna och sedan bultarna (glöm inte att det under en bult var generatortråden). OBSERVERA: Dra inte fast bultarna eftersom trådarna är ganska bräckliga. Jag använde en 1/4 tums ratchet för att göra det. Du kan alltid dra åt bultarna om du behöver, men en gång du bandar den: Q

10) Sätt ihop allt, jag lägger lite svart RTV-tätningsmaskin med hög temperatur på inloppssystemet, så det skulle inte läcka. Anslut EGR-röret, EGR, inloppssystemet, den lilla vakuumslangen och vevhusventilationsslangen och du ska vara redo.

Tack för att du läste guiden, hoppas det var till hjälp.