Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Nu är tålamodet snart slut.....

Skapat av Sladdaren den 22-03-2017 23:43
#4

Pyrolys skrev:

Jag skall kolla det imorgon. Men jag gissar typ 2-3-2. Sämsta koden. Kan vara massa skit

Ja.. lambdasond, Lmm, läckage i avgassystem. Det finns sätt att mäta upp lambdasonden och luftmassemätaren, nu vet jag inte på direkten vilka värden det ska visa men det tror jag finns info på forumet i guiderna.
Ska göra en sån lite nyare guide till forumet när tillfälle och tid finns. Såna här grejer har man oftast ingen bytes eller returrätt heller när man köpt detta. Så man lär vara rätt säker på felet innan man köper nått unsure.

Lambdasondens kabel är oftast inte längre än ½ meter (om inte kortare) och går till en kontakt strax före eller vid torpedväggen. Köper man en original sond tror jag man får med kontakten och då är det bara att skifta. Köper du en eftermarknads sond så får man ofta skarva och koppla ihop sladdarna själv.
Jag hittade väldigt bra info om lamdasond som jag postar nedanjapp

lambdasond troligtvis original. Då kontakten följer med.
az768999.vo.msecnd.net/images/products/36/jpjp87854_635848435085868854/jpjp87854_0.jpg

Köper man en eftermarknad så får man koppla ihop färger och kablar själv..
www.givarspecialisten.se/pics/products/lambdauniversal.jpg

mars 22 2017 23:58:55:
Bra info på forumet detta hur man mäter och felsöker sin lambdasond.

Hur man mäter upp Lambdasonden, och vilka kablar och färger dessa brukar ha

Man tar en multimeter, med "strömlös" spänningsmätning, och ansluter
plus från den till Lambda­signalen, via ett skydds­motstånd på cirka 100 kiloOhm. Och minus till höljet på sensorn.
Som informationssignal skickar lambdasonden ut en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 v. beroende av halten av bränsle resp. luft i avgaserna.
0 volt = är mager blandning.
0.5 volt = är perfekt blandning.
0.9 volt = är fet blandning. Man vill med andra ord ha ett snabbt svar.
En hel lamdasond går från fet blandning över 0,5 volt till mager under 0,5 volt på mindre än 1 sekund.
Lägsta arbetstemperatur för lambdasonden är runt 350 °C, vilket motsvarar ungefär 2000 varv/min. obelastad motor. Eftersom signalen som genereras är så låg, är
det viktigt att kontakterna på lambdasonden och anslutningskablarna är rena och frächa.
Det finns tre olika lambdasonder
1. Lambdasond med en sladd till datorn (svart sladd).
2. Lambdasond med tre sladdar, den har 12V inbyggd uppvärmning "två vita sladdar", "röd och vit" eller "röd och blå" vilket gör att den kommer upp i
arbetstemperatur snabbare.
3. Lambdasond med fyra sladdar, den fungerar som modell "3" fast den har en till separat givar jord "grå sladd oftast". Gråa sladden är jord till värmaren, givaren är
jordad i avgasröret. (För utom på en del av VAGs modeller där det är tvärt om.)

Man kan testa en lamdasond lös, bortmonterad.

Anslut manometern mellan den svarta sladden och jord på lambdasonden, elda sedan på lambdasonden med tex, en
gasolbrännare eller "svetständare" (ej svets.). så den uppnår
>350 °C (Kan ta en liten stund). Med lambdasonden inne i lågan ska manometern då visa över 0,5 volt som värde,
och när du tar bort lågan skall värdet sjunka på nån sekund till under 0.5 volt. Beter den sig som ovan är den hel! Gör
den inte så, så ska den bytas. (Passa även på att bränna bort smuts från lambdasonden när du ändå har den lös.).

Lägger till denna info också hur lambdasonden har för funktion i bilen.

Lambdasondens funktion är att hjälpa motorns insprutningssystem att optimera luft & bränsle­blandningen genom att mäta hur mycket bränsle som följer med ut i
avgaserna. När lambdasonden är defekt ger den felaktig eller för långsam information till bilens insprutning, och motorn börjar gå ryckigt och ojämnt.
En lambdasond som är halvtrasig eller inte reagerar som den ska gör att motorn inte reagerar som förväntat på gaspådrag och upplevs ryckig. Om lambdasonden är halvtrasig brukar detta inte gå att felsöka genom bilens dator, och brukar därför inte gå att se via bilens diagnostikuttag, man märker det helt enkelt genom att bilen
går sämre. Och känner man till symptomen så blir det lättare att felsöka.
En trasig lambdasond ger för svag information (signal) och ger insprutningen felaktig information om att bränsle / luft blandningen är för mager.
Insprutningssystemet kompenserar genom att ge motorn mer bränsle. I detta skede märker bilens dator att något är fel, och du får utslag via diagnostikuttaget.

Redigerat av Sladdaren den 22-03-2017 23:58