Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Felkod 2-3-2

Skapat av Pyrolys den 12-02-2017 03:14
#1

Hallå alla Volvo älskare!

Har en -91 945 b230FB som beter sig knepigt. Jag håller och renoverar hela bilen och har bytt mängder med grejer, packningar, packboxar, kamrem, koppling, katten, rengjort spjällhus, ny tongångsmotor, , ny llm, packningar runt insug och avgasidan.

Jag får nu felkod 2-3-2 och bilen går skit vid start. Först högt varv och sen efter sekunder ned till nästan noll. När bilen blir varm går den kanon.

Jag har gjort en specialare med lambasonden som jag svetsat fast strax framför katten som jag bytte. Lampan är från gamla katten och nya Biltemas katten hade inget uttag för lambda.

Allt pekar ju på sonden, men jag tycker i så fall att bilen skulle gå kass hela tiden om den var död? Har placeringen av sonden stor betydelse ? Den sitter ju lite längre fram nu än tidigare när den satt på katten. Typ 10-15 cm längre fram.

Men för att ytterligare göra detta skumt så körde jag utan katt under nästan ett år med sonden på röret bara. Då hade jag aldrig detta problem.

Så skillnaden nu mot inna är att det sitter en katt efter som det ska, men då går bilen konstigt vid start istället...

Varvet lever lite sitt eget liv också. Kan ha för höga varv när bilen är varm på tongången också. Typ vid rödlysen. 1200-1500 varv.

Är det någon som känner igen problemen ? Någon som kan ge tips ?

// Patrik

Skapat av Sladdaren den 12-02-2017 13:55
#2

Tjena Pyrolys Smile

2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Varför denna felkod dyker upp: Det adaptiva systemet har kompenserat för snabba förändringar av bränsle och luftblandning. Styrenheten får information från lambdasonden om att bränsle och luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla lambda=1, vilket är rätt bränsle / luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och då ger detta felkod 2-3-2.

Orsakerna : Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.

Symptom felkod 2-3-2: Tjuvstopp vid kallstart, Eventuellt hög bränsleförbrukning, Olika körbarhetsproblem.

Jag har egen erfarenhet av denna felkod 2-3-2 som jag fick riva mig lite i skägget innan jag löste detta. Fick låna kompisen Luftmassemätare och då löste sig detta.
Andra som löst detta har orsaken varit smutsigt spjällhus eller igensatta vakuum slangar.

Har denna guide på forumet "Komplett felsökning guide Volvo 740" http://volvosweden.se/articles.php?ar...ticle_id=2
I denna guide får man tips att kolla detta.

s25.postimg.cc/6hzdrx3in/Felkod_2_3_2_volvo_740.jpg

Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 18:37