Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 145 - 74 trög koppling

Skapat av Noordahl den 28-07-2015 21:24
#1

Hej. Har en liten fråga, är det någon som vet vad felet kan vara på min 145a som har väääldigt trög koppling? Både upp och ner, kan tillägga att tvåan krasslar när man lägger i den ibland också.

Skapat av Sladdaren den 28-07-2015 21:59
#2

Hej Välkommen till forumetSmile

Har inga direkta erfarenheter själv när det gäller denna modell men forskade och kollade runt lite vad som är vanligast fel och åtgärder.
Onormalt trög koppling kan åtgärdas med att bara byta vajern. Ska finnas möjlighet till justering när man byter detta. Det enda bökiga som tipsas är bulten eller muttern som finns vid koppling pedalen att den är svår att komma åtthinking

Annat tips som jag hittade som stämmer lite mer på vad du beskriver.
Ifall det samtidigt är onormalt trögt att koppla, och att det blir vibrationer eller oljud samtidigt så är det dax att byta koppling. Blir att kolla upp en ny kopplingssats isåfall.thinking. Byta koppling är vanligt att man byter vid runt 100 000 km - 150 000 km

Skapat av Noordahl den 29-07-2015 09:58
#3

Texk så mycket! Smile

Blir att kolla upp det, har fått tips om att teata o smörja upp vajern och själva pedalen också. Funkar inte det så köper jag en ny. Mvh

Skapat av ellenund den 14-07-2021 17:53
#4

Sladdaren skrev:

Hej Välkommen till forumetSmile

Har inga direkta erfarenheter själv när det gäller denna modell men forskade och kollade runt lite vad som är vanligast fel och åtgärder.
Onormalt trög koppling kan åtgärdas med att bara byta vajern. Ska finnas möjlighet till justering när man byter detta. Det enda bökiga som tipsas är bulten eller muttern som finns vid koppling pedalen att den är svår att komma åtthinking

Annat tips som jag hittade som stämmer lite mer på vad du beskriver.
Ifall det samtidigt är onormalt trögt att koppla, och att det blir vibrationer eller oljud samtidigt så är det dax att byta koppling. Blir att kolla upp en ny kopplingssats isåfall.thinking. Byta koppling är vanligt att man byter vid runt 100 000 km - 150 000 km


Vad kan du göra när kopplingen gör ljud eller visslar? Det finns många olika typer av kopplingsljud. Visslande eller visslande från kopplingen kan orsakas t.ex. av att frigöringslagret löper fel, en felställd ingångsaxel eller ett defekt pilotlager. Å andra sidan kan skramlande ljud bero på belastningsändringar om kopplingsskivorna är försedda med preliminära dämpare. Dessa ljud försämrar inte kopplingens funktion eller livslängd.