Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Kupefläktsproblem Volvo 850

Skapat av ispil den 06-07-2014 21:48
#1

Hej!

Har en 850 -97 2,5 GLT 20V 170hk med ECC

Först och främst så vet jag att det finns en massa trådar om detta men när man kollat alla dessa så vet jag inte vad som är fram och bak ens ??:-/

Men beskriver alltihopa från början och hoppas någon vänlig själ vet svaret....

Började med en gnisslande fläkt men hade såklart ine "tid" att grejja just då.... En morgon hade jag ingen fläkt alls och kolla då säkringarna. Visade sig att säkring 5 bränt ( fläktsteg 4). Bytte den och den smällde direkt.

Skaffade mig då en nygammal fläkt för 100 spänn och satte in. Den gamla hade skurit ordentligt och gick knappt att snurra.

Sagt och gjort. Satte i säkring 5 och då gick fläkten igång utan att bilen ens var på. Kollade på flera forum om vilka fel det skulle vara och för att göra en lång historia kort så fick jag reda på effeksteget, reläet bredvid och ecc enheten kunde vara kass. Köpte dessa från skroten och bytte alla 4 totalt alltså.

Trots detta gick fläkten samt att de 2 lamporna vid REc o AC blinkade i 18-20 sekunder/gånger. Fick då rådet att kolla felkoder men firman jag var hos kunde ej då det krävdes en "adapter" för AC/ECC. Kollade då runt och fick reda på att man kunde bygga egen felkodsläsare.
Byggde en sådan och fick då om jag nu minns rätt följande koder:

1-2-4 kupétempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning
4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal
4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal

Raderade dessa och fick 1-1-1 dvs inga koder finns

Sedan gjorde jag om läsningen och fick utan säkring 5 i kod 4-1-1 (Kupéfläkt, överström eller blockering) ENBART.

Raderade koder igen. Satte i säkring 5, fläkten gick igång gjorde avläsning och får då koden 4-1-8 (Effektenheten saknar kontrollsignal) ENBART.

Jag kan inget om EL m.m och speciellt inte bilEL- elektronik,......

Kan man härleda dessa fel till "effektsteget/motståndet", reläet eller fläkten? Har ju bytt alla 4 komponenter. Eller är det ett överbelastningsrelä som bränt ihop och kör fram ström hela tiden?

När den går så går det reglera lite via ECC:n men den blinkar ändå men bara 1 kod som kommer som skrivet innan. Så trots begränsad kunskap så verkar dennna enhet gå.
Visst nytt blått relä för 30:- biltema går väl an
Ny fläkt via skruvat för 7-800 :- går väl an
men nytt effektsteg.....1000-1700 om man gör det på volvo eller själv utöver njae....

Tacksam för svar och ber om ursäkt om jag varit otydlig, upprepande eller dylikt..

MvH
Ispil

Redigerat av Sladdaren den 23-04-2016 12:25

Skapat av Sladdaren den 07-07-2014 21:30
#2

Välkommen ispil till forumet Greetings. Tack för ditt inlägg Smile

Jag får komma med en vild gissning här vad som kan ha hänt.thinking
Då den gamla fläkten skurit ihop totalt och att det blivit väldigt varmt nånstans innan säkringen bränts, kan det vara så att det lödningar eller kablar smält isär och ligger nu på varann direkt från batteriet.

Då fläkten går igång utan att ens bilen är igång tyder på att fläkten ligger direktkopplad till batteri. Jag skulle oxå tippa på att ett eller flera relän har gått sönder. Har du nått tillgång till ett elschema ? Försöka följa var ledningarna går från fläktsteget till batteri.

Tipset är att kolla elshcema, nått har blivit varmt och ligger nu kontakt med helt fel ledning. Det är en riktig pina när man måste felsöka hela vägen och verkligen se var det blivit varmt och smällt samman.
Chansa inte på att köpa delar utan att först veta exakt var felet ligger.

Hoppas du kommer på lösning unsure