Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Avställningsservice)

Skapat av InTheWhite den 15-10-2016 23:34
#1

Tvivlar starkt på det faktiskt. Filtret slits för varje tvätt man gör på det, men det håller nog många år om man sköter om det rätt.Smile

Skapat av InTheWhite den 02-11-2016 18:31
#2

Då torkarbladen bak till 940, 960 och V90 har utgått ur Volvos sortiment så köpte jag de tre sista hos min Volvohandlare i dag.




s13.postimg.org/5omsb9b87/Torkarblad_bakruta_2016_11_02.jpg

Skapat av Sladdaren den 03-11-2016 10:34
#3

Då hade du lite tur att få tag i dem sista thumpsup

Skapat av InTheWhite den 03-11-2016 18:16
#4

Jo åtminstone de sista hos min Volvobutik, finns säkert några på lager hos Volvo misstänker jag!?

Skapat av InTheWhite den 12-11-2016 13:39
#5

I dag har det gjorts den årliga servicen av Forge dumpventilen, med rengöring och uppsmörjning med nytt silikonfett.




s21.postimg.org/jvzc0amhj/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_008.jpg





Torkar rent från gammalt silikonfett.
s21.postimg.org/mnilqwl07/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_007.jpg

s21.postimg.org/yzli4e8uv/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_005.jpg

s21.postimg.org/9i33ksr4n/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_006.jpg

s21.postimg.org/qg246n0if/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_004.jpg

s21.postimg.org/5unceqixj/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_003.jpg





Allt uppsmort med nytt silikonfett och motionerat.
s21.postimg.org/tvu8g6xqv/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_002.jpg





Åter på plats och redo för nästa säsong.
s21.postimg.org/djk6qgjfb/Service_dumpventil_Den_Vite_2016_11_12_001.jpg

Skapat av Sladdaren den 12-11-2016 23:33
#6

Noggrant och bra jobbat som vanligt thumpsup

Skapat av InTheWhite den 14-11-2016 17:19
#7

Tackar ödmjukast!Holy

Jo det gäller ju att vara rädd om grejerna så dom håller och funkar. Smile

Skapat av InTheWhite den 14-11-2016 17:20
#8

I dag kom min kamremssats från ACM. Tillverkaren är Continental, så man får hoppas det är bra grejer. Förutsättningarna finns i alla fall.




s21.postimg.org/mvwnfeypj/Kamremssats_Den_Vite_2016_11_14_002.jpg

s21.postimg.org/3s3bz2lvb/Kamremssats_Den_Vite_2016_11_14_001.jpg

Skapat av Sladdaren den 14-11-2016 18:26
#9

Blir det att byta denna under vintern nu ? eller spar du detta till våren?. Jo det där ska väll vara bra grejer Cool

Skapat av InTheWhite den 14-11-2016 18:43
#10

Blir nog inte förrän framåt vårkanten detta byts. Till helgen blir det i alla fall ett olje och oljefilterbyte. Smile

Skapat av InTheWhite den 18-11-2016 15:21
#11

Har i dag gjort det årliga olje och oljefilter bytet inför avställning. Inte mer än 90 mil sedan det blev gjort service med oljebyte, men jag vill alltid ha ny färsk olja i
över vintern. Bilen har i dag rullat 25.5719km.

Skapat av Sladdaren den 18-11-2016 16:14
#12

InTheWhite skrev:

Har i dag gjort det årliga olje och oljefilter bytet inför avställning. Inte mer än 90 mil sedan det blev gjort service med oljebyte, men jag vill alltid ha ny färsk olja i
över vintern. Bilen har i dag rullat 25.5719km.

Oj bara 90 mil sedan senaste oljebytet Cool. Dem gamla oljan såg väll ganska genomskinlig ut fortfarande ?. Det är nog bra att byta olja innan den ska förvaras i ide. Slipper den gamla oljan få chansen att fastna i motorn.
Hur mycket hade den rullat när du köpte denna ?

Skapat av InTheWhite den 18-11-2016 18:52
#13

Nej den var åt det svarta hållet, det blir den nästan med det samma.

Den hade rullat 16.000 mil när jag köpte den för snart tio år sedan.

Skapat av Sladdaren den 18-11-2016 19:53
#14

InTheWhite skrev:

Nej den var åt det svarta hållet, det blir den nästan med det samma.

Den hade rullat 16.000 mil när jag köpte den för snart tio år sedan.

Bara lite nyfiken ! thinking Under dessa 10 år du haft denna volvo har det varit nått som gått sönder som har varit riktigt eländigt att fixa ? Eller har det varit sparsamt med reparationer?

Skapat av InTheWhite den 19-11-2016 12:52
#15

Peppar peppar så har det hållt sig från stora avancerade reperationer. Det bökigaste är väl toppackningsbyte då det är lite fler delar att lossa iom turbon.

Skapat av Sladdaren den 19-11-2016 22:39
#16

InTheWhite skrev:

Peppar peppar så har det hållt sig från stora avancerade reperationer. Det bökigaste är väl toppackningsbyte då det är lite fler delar att lossa iom turbon.

Fick du plana toppen också då eller blev det endast packnings byte ?

Skapat av InTheWhite den 21-11-2016 17:34
#17

Fick plana den 0,2mm. Inte pga skevhet, utan för att det var ärg runt ena kylkanalen.

Skapat av InTheWhite den 21-11-2016 17:34
#18

Gjorde en "sköljning" av motorn i dag. Tänkte att om man sköljer automatlådan så kan man göra samma med motorn. Bytte ju oljan i motorn för ett par dagar sedan
och nu i dag lät jag motorn gå varm på tomgång och tappade sedan ur den oljan. Ny färsk olja fylldes sedan på igen så den står redo för våren. Grin

Skapat av Sladdaren den 21-11-2016 21:32
#19

InTheWhite skrev:

Gjorde en "sköljning" av motorn i dag. Tänkte att om man sköljer automatlådan så kan man göra samma med motorn. Bytte ju oljan i motorn för ett par dagar sedan
och nu i dag lät jag motorn gå varm på tomgång och tappade sedan ur den oljan. Ny färsk olja fylldes sedan på igen så den står redo för våren. Grin

Oj oj oj ja nu lär den vite vara överservad ha ha Tummen upp

Skapat av InTheWhite den 21-11-2016 21:37
#20

Haha! Jo det är väl så.Grin

Men faktum är att oljan jag tappade av nu, och som bara var några dagar gammal, och bilen stått på tomgång en stund var redan missfärgad av gammal olja som stått kvar i kanaler och så.

Nu efter ett andra oljebyte är oljan lika klar och genomskinlig efter en stunds tomgångskörning. Smile