Ämne: Volvosweden Volvoforum :: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Bromsmek)

Skapat av InTheWhite den 05-05-2017 17:30
#833

En liten textuppdate...

Min tanke med inkopplingen av kylarna till automatlådan är att det ska fungera som en värmeväxlare ungefär. Den varma oljan kommer först in i extrakylaren och kyls
ner och sedan vidare in i originalkylaren och "värms upp" lite till bra arbetstemp även om det är kallt ute.

Med anledning av detta har jag i dag gjort lite tester på hur det funkar i praktiken. Använde mig av en vanlig utomhustermometer med sladd. Tejpade först fast
mätkroppen på röret där oljan kommer FRÅN lådan, alltså den varma oljan. Där höll oljan 67 grader, så inte det värsta ändå. Sedan mätte jag på röret som kommer
FRÅN extrakylaren, alltså den nedkylda oljan. Den höll 34 grader. Sist så mätte jag på röret FRÅN originalkylaren, alltså oljan som först kylts ner i extrakylaren och
sedan "värmts" till arbetstemp i originalkylaren. Den oljan höll 38 grader. Alla temperaturer mättes i vanlig landsvägsfart!

Jag är nöjd med resultatet och mina teorier verkar funka i verkligheten med. Kan tänka mig att i kall väderlek hade oljan blivit för kall med kylarna kopplade i omvänd
ordning.