Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Bilvårdsguide Volvosweden

Skapat av Sladdaren den 15-12-2013 03:40
#1

Man bör ha som tumregel att vaxa sin bil åtminstone två gånger om året.
Förslagsvis vår och höst. Då har du ju ett bra vaxskydd när vintern gör sitt intåg med slask, salt och kyla.

Och så känns det alltid bra att till våren städa undan de spår som vinterväglaget har lämnat på bilens lack. Och så får man en skinande bil att glänsa i till sommaren.

Stacken ger tips och råd så du kan göra en lyckad vaxning av din bil.

Material
Kallavfettning
Alkalisk avfettning
Bilschampo
Tvättsvampar
Plasthink
Vattenslang och ev. högtryckstvätt
Maskeringstejp
Sämskskinn
Sprayflaska med vatten
Polermedel typ cleaner
Polertrasor eller polertrassel
Ett bra bilvax

Vill man göra jobbet som ett proffs, så behöver man polermaskin och polertrissor också. Vill du veta hur man polerar och vaxar med maskiner så läs mer på <a href='http://www.stackenbilvard.se' target='_blank'>www.stackenbilvard.se</a>.

Förberedelser och avfettning
Det man behöver förutom materialen är gott om tid, bra belysning och en plats att stå på så att bilen inte står i direkt solljus.

Lacken får ej vara för varm när du behandlar bilen. Lämplig temperatur är mellan +10° och +25°C.
Börja alltid med en rejäl rengöring och avfettning utav bilen.

Detta gör du såklart på en plats som är avsedd för fordonstvätt, t.ex. en GDS tvätt.

Du ska få bort vägsmuts och vägsalt såväl som fläckar av asfalt och tjära.
Använd ett lämpligt avfettningsmedel för att få lacken ren och ta bort gammalt vax.

Under listerna utmed bilen och bakpå på bilen bör du först använda en kallavfettning.
Denna löser upp fet smuts, som asfalt och tjära. Lacken bör vara torr när avfettningen läggs på för bästa resultat.

Kallavfettningar ska inte spädas med vatten. Om man ändå försöker det så får man en vit sörja.
Undvik att lägga kallavfettning på känsliga plaster, lyktglas och omlackerade ytor.

Skölja av avfettningen och nu lägger du en (vattenbaserad) alkalisk avfettning på hela bilen.
Denna löser upp pigmentsmuts, insektsrester, trafik film etc. Låt verka ett par minuter och skölja sedan av. Se till att medlet inte torkar in på lacken.

Vill du veta mer om olika typer av avfettningar så finns en guide här: <a href='http://www.stackenbilvard.se/Showartikel.asp?id=1' target='_blank'>http://www.stackenbilvard.se/Showartikel.asp?id=1</a>

För att nu få bilen riktigt ren kan du svampa bilen med ett vanligt bilschampo.
Använd en ren svamp och en plasthink med schampo och ljummet vatten.
Skölj sedan av bilen och torka med sämskskinn och inspektera lacken.

Poleringsmomente

Nu är lacken ren från de föroreningar som du kan tvätta bort.

Men allt salt, nedfall och UV-strålning bryter ned lacken och får den att reagera med syret i luften, man säger att lacken oxiderar eller kritar. Det ser man på lacken att den är flammig, matt och lite sträv.

Detta händer inte så lätt på en bil med metalliclack, för här har färgen ett skyddande lager av klarlack ytterst. En del nya bilar med solidlack har även de ett klarlacksskydd.

Innan du börjar polera så är det en bra idé att skydda gummi och vinyldetaljer.

Antingen genom att maskera med en bra maskeringstejp, som är lätt att ta bort efteråt, eller genom att gnida in ytorna med ett vinylglansmedel.

Detta gör att vaxstänk på dessa detaljer blir lätta att torka bort efteråt.

För att få bort oxiden i lacken, använder man en lackrengörare, cleaner, rubbing eller polish. Det finns olika effektivitetsgrad på dessa medel, man får prova sig fram till det man tycker är bäst.

Man bör dock inte använda kraftigare medel än man behöver, eftersom behandlingen naturligtvis slipar ner lite av den friska lacken också. Generellt sett så kan man säga att en rubbing är det kraftigaste medlet, sedan kommer cleaner och lackrengörare och därefter polish.

Man tar bort "död" lack och öppnar porerna så att de blir mottagligare för vaxet.

Detta är ett tidskrävande och jobbigt moment, men fuska inte för då får du ett sämre slutresultat.

Arbeta in medlet ordentligt i lacken med cirkelrörelser, bearbeta ca en halv kvadratmeter åt gången. Du polerar in medlet ordentligt, blir det för trögt så kan du spraya lite vatten på lacken.

Fortsätt så över hela bilen. Medlet låter du torka lite grand och polerar bort medlet med en ren polertrasa.

Nu ska lacken bli ren, få lyster och helst inte ha några smårepor. Djupa repor försvinner så klart inte genom handpolering.

Om lacken färgar av sig på dina polertrasor så bli inte rädd, det är bara ett tecken på att lacken är oxiderad och behöver göras ren. Se till att byta polertrasor eller polertrassel ofta.

Det går även bra att använda microfiberdukar för att polera bort polerresterna

Om man har använt en grov cleaner, kan man efteråt använda en finare sådan för att få upp en djupare lyster i lacken.

Vaxning

Nästa steg blir att lägga på vaxet. Det finns idag mycket effektiva flytande hårdvax. Dessa applicerar man med en polertrasa och låter torka ca 10 minuter.

Sedan är det bara att polera bort överflödigt vax, och man har ett vaxskydd på bilen.

Använd inte för mycket vax, det blir bara mycket jobbigare för dig att polera bort det då, och det är risk att du får en flammig yta. Det räcker med ett mycket tunt lager.

Själva vaxsteget polerar inte så det är det att man har gjort föregående moment ordentligt.

Vaxet uppgift är att skydda och konservera den ytan som du skapade i poleringsmomentet.

Ta nu bort den eventuella maskeringen som varit på listerna.
Nu när lacken är i sådant fint skick så vill man givetvis gå vidare och fräscha upp däck, lister fönster och så en ordentlig uppfräschning inuti bilen.

Övrigt

Hur ska jag göra när jag ska vaxa min bil?
Hur får jag en blank yta? Hur får jag det att hålla länge?!

Bilvårdstipsen kommer från Stackens Bilvårdssida.
Vill du ha fler tips, idéer och lära dig mer om bilvård? - Gå då till <a href='http://www.stackenbilvard.se' target='_blank'>www.stackenbilvard.se</a>

Hur länge skyddar då vaxet?

Ja det beror på väldigt mycket. Vaxets kvalitet, hur många mil rullar bilen, hur ofta tvättas bilen och med vilka medel, vilket klimat rullar bilen i etc.

Men ett halvår bör det åtminstone hålla.



På fabriksnya bilar behöver man inte polera innan man vaxar, eftersom de är repfria och rena i lacken. Lacken är genomhärdad och kan därför vaxas direkt. Om man däremot låtit omlackera en yta bör man vänta ca 3 månader innan man vaxar den ytan, för att lacken ska få härda ordentligt.

Det finns även så kallade latmansvaxer. Det är medel som både rengör, polerar och vaxar i ett arbetsmoment. Men som alla kombinationsprodukter så blir resultatet med separata produkter.