#2
Tjena Olden
Var detta en 240 ?
Byta olja i motorn och oljefilter är bra om man gör 1 ggr / år. Du kanske har motor B230F på denna som jag hållt på mycket med?. Det är inte så stor skillnad på motorer att byta olja och filter, det är nog samma procedur på alla i stort sett.
Byta olja i växellådan gör du nog också ganska enkelt. Gäller bara att du lossar bulten till påfyllningshålet först. Vore ett öde om man inte lyckas lossa påfyllningsbulten efter man tappat ur all olja
. Finns hyggliga bilder på min M47 låda som jag bytte olja på här.
http://www.volvosweden.se/articles.ph...cle_id=207
Bakaxel oljan gör du samma sak som med växellådan. Lossa återfyllnads pluggen först innan du tömmer oljan i bakaxeln.
Servooljan går det att göra på lite olika sätt. Det mest proffsiga att göra tror jag att lossa servoslangen som sitter med banjobult som sitter under vid styraxeln. Det lättare sättet är att pumpa ut den gamla styrservo oljan och fylla på ny.
Om du byter styrservooljan på det mer "proffsiga" sättet
så kan det behövas luftas efteråt.
Undrar om storleken på bromsrenoverings kitet beror på om du har girling eller bendix
. Bäst du kollar upp vad du har för tillverkare på bromsoken