Ämne: Volvosweden Volvoforum :: Volvo 940 går dåligt på tomgång - LÖST

Skapat av emilstandar den 24-06-2019 15:09
#1

Hej!

Som sagt så går min Volvo 940 dåligt på tomgång. Tomgången kan vara på ca 1000 varv och gå jämnt i 2 sekunder, och sedan gå ner till att nästan dö, eller pendla mellan 500-1000 rpm. Gasar du sedan upp i varv går den ner till 1000 rpm och gör sedan samma sak igen. Sen går den lite ryckigt när man försöker hålla jämn gas när jag kör. Men den accelererar felfritt

Jag har kollat vacuum slangar och sprutat med startas efter tjuvluft. Jag har inga felkoder. Har bytt insugspackning, gjort rent tomgångsventilen, bytt lmm, bytt lambdasond, bytt gasspjäll, bytt tändmodul, bytt tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor. Och har också provat med ett annat bränslepumpsrelä och med en annan tändspole

Det gäller en Volvo 940 B230FB årsm. 1992

Mvh

Redigerat av Sladdaren den 20-10-2020 12:45

Skapat av InTheWhite den 24-06-2019 17:36
#2

I bland hjälper det inte att rengöra tomgångsventilen, man får helt enkelt byta den. Vet inte om så är fallet här, men skadar ju inte att testa.

Skapat av Sladdaren den 25-06-2019 12:41
#3

Hej hej

Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.

Skapat av emilstandar den 25-06-2019 13:20
#4

Sladdaren skrev:

Hej hej

Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.


Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼

Redigerat av emilstandar den 01-01-1970 01:00

Skapat av InTheWhite den 25-06-2019 17:15
#5

emilstandar skrev:

Sladdaren skrev:

Hej hej

Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.


Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼

Du får skaffa en komptestmätare, dom finns både med gänga som passar i gängan för tändstiften, eller med
gummitätning som man trycker emmot så det tätar i tändstiftshålet.

Man lossar alla tändkablar, skruvar av ett stift i taget och ersätter med mätaren, sedan har man en kompis
till att köra på startmotorn några varv.

Nu ska värdena man får ligga så nära varandra som möjligt.

Skapat av emilstandar den 27-06-2019 19:31
#6

InTheWhite skrev:

emilstandar skrev:

Sladdaren skrev:

Hej hej

Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.


Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼

Du får skaffa en komptestmätare, dom finns både med gänga som passar i gängan för tändstiften, eller med
gummitätning som man trycker emmot så det tätar i tändstiftshålet.

Man lossar alla tändkablar, skruvar av ett stift i taget och ersätter med mätaren, sedan har man en kompis
till att köra på startmotorn några varv.

Nu ska värdena man får ligga så nära varandra som möjligt.


Hej igen, har nu gjort ett komptest, och värdena jag har fått har legat på näst intill samma på alla cylindrar, ca 11 bar mvh

Skapat av InTheWhite den 27-06-2019 20:34
#7

Du får nog börja med att läsa ut felkoder då.

Skapat av emilstandar den 27-06-2019 20:39
#8

InTheWhite skrev:

Du får nog börja med att läsa ut felkoder då.


Som jag redan skrev i mitt första inlägg så har jag inga felkoder alls

Skapat av InTheWhite den 28-06-2019 12:10
#9

emilstandar skrev:

InTheWhite skrev:

Du får nog börja med att läsa ut felkoder då.


Som jag redan skrev i mitt första inlägg så har jag inga felkoder alls

Aj fanken! Missade det!stupid

Skapat av Sladdaren den 29-06-2019 21:53
#10

emilstandar skrev:

InTheWhite skrev:

emilstandar skrev:

Sladdaren skrev:

Hej hej

Du har bytt en massa grejer och felet tycker man borde ha åtgärdats med alla dessa nya delar. Hur långt har denna rullat ?
Kan vara värt att göra ett komptest så du vet att den har full kompression på alla cylindrar.
Jag skulle testa också att hälla i nån slags rengöring till spridarna nästa gång du tankar.


Den har rullat lite mer än 24 000 mil, hur gör jag ett sådant här komptest? Ska prova att hälla i någon rengöring till spridarna👍🏼

Du får skaffa en komptestmätare, dom finns både med gänga som passar i gängan för tändstiften, eller med
gummitätning som man trycker emmot så det tätar i tändstiftshålet.

Man lossar alla tändkablar, skruvar av ett stift i taget och ersätter med mätaren, sedan har man en kompis
till att köra på startmotorn några varv.

Nu ska värdena man får ligga så nära varandra som möjligt.


Hej igen, har nu gjort ett komptest, och värdena jag har fått har legat på näst intill samma på alla cylindrar, ca 11 bar mvh


11 bar på alla cylindrar är toppen japp. Värt att testa rengöring till spridarna då. japp

Lösningen
Fick lösningen via mail från trådskaparen.
Hej, jag hade bytt näst intill allt gällande tändning osv, men tillslut när jag hade nere växellådan så såg jag att svänghjulet satt ett kvarts varv fel. så när jag justerat det så gick den som den skulle.

Vi får tacka för detta svar
//låser tråd
admin

Redigerat av Sladdaren den 20-10-2020 12:45