#1
Dessa 3 extraljus ska vi koppla och montera. Det blir inte på någon Volvo dessa ska sitta men det är samma procedur som används på alla bilmärken och modeller. Bilden vi ska ansluta och montera dessa extraljus är en
Citroën Nemo https://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%C...3%ABn_Nemo.
Vi har varit noga och kontrollera att det inte sitter nått CAN bus system i denna bil. Detta system kan vara anslutna till bilar som är tillverkade från år 2000 och framåt. Vissa BMW modeller har detta även från år 1998. Om det nu hade varit ett CAN bus system på denna vi ska ansluta detta extraljus så skulle vi kunnat få en felkod i instrumentpanelen att en lampa är trasig eller att spänningen inte stämmer. Vill man veta mer om
CAN Bus Controller Area Network finns det på denna länk
https://sv.wikipedia.org/wiki/Control...ea_Network.
Det är dessa extraljus vi ska ansluta och montera. Väldigt vanliga Halogen strålkastare.
Helst vill man koppla dessa extraljus till bilens original helljus belysning. Dessa vill man också ska fungera ihop med hel/halv ljus armen vid ratten.
Nu vill man helst tjuva strömkabeln direkt från hel/halvljus reläet i bilen. Men då man inte har någon större "vetskap" på Citroën Nemo så gör vi det lätt för oss.
Vi använder kabeln som går direkt till helljuset framme nästan vid strålkastaren. Denna kabel kommer vi att koppla direkt till ett eget relä.
Kablaget till extraljusen följer med. Någon har gjort ordning denna kabel härva riktigt snyggt men lite, lite annorlunda än vad man brukar se. Vi ska få se hur detta kabelpaket är tänkt att anslutas.
Nu är det endast med 1 säkring och 1 relä till detta. Jag vill kunna använda 2 relä och 2 säkringar till dessa 2 extraljus, så vi får komplettera lite innan vi startar.
Det kopplingsschema jag kommer använda är detta. Istället för
trelägesknappen på schemat så använder vi direkt reläet på siffran 86.
Ja fortsättning följer