Ämne: Volvosweden Volvoforum :: MOTORN SKAKAR IBLAND TILL REJÄLT EFTER AVSTÄNGNING PÅ VOLVO S60 2.0T 2011 - GLÖDTÄNDNING?

Skapat av robbanvolvo2 den 14-09-2018 14:52
#3

Tack för svaret som jag tycker kan vara värt att prova om problemet förvärras (och förhoppningsvis genererar en felkod) för det verkar vara en logisk förklaring. Tummen upp

Har mailat min verkstad för att fråga dem om saken och ifall de tror det är en bra ide att prova byta tändstift och kablar, för om det är det så stämmer det även med min vattenteori för det skulle antagligen förvärra problemet.

De svarade så här: Vi kan självklart byta tändstift och tändspolar på test men jag är ganska säker på att det ej kommer dämpa symptomen. Det borde som sagt ha märkts i övrigt på motorns gång. Om du vill testa byta alla tändspolar samt stift så kostar det ca 4000kr totalt.

PS! Har lagt till ett avsnitt med information om tre loggningar av parametrar jag gjort med android programmet Torque Pro och en ELM327 OBD2 adapter i mitt huvudinlägg och bifogar loggfiler på loggningarna jag gjorde som jag gjort excelfiler av för alla som gillar att grotta ner sig i detaljer. Grin

Sladdaren skrev:

Tjena robbanvolvo2 Greetings

Tack för dessa grymt fina detaljerade om hur du upplever felet thumpsup. En sak som jag direkt törs gissa på är det pipandet som man hör efter avstängning på videon. Gissar på att det är ett relä eller givare till elfläkten som låter. Den ska känna motorns värme ett tag efter avstängning så det är troligt det.
På kompisens Volvo S80 är det exakt samma pipande man hör efter avstängning och det kommer från fläkten.

Om skakningarna så är det svårt att veta vad detta beror på. Dessutom har nog verkstan kollat alla felkoder och att motorkuddarna är ok. Jag skulle vilja prova om nya tändstift och tändkablar skulle hjälpathinking. Om det finns en liten spricka i en tändhatt som går till nått tändstift så kan det bli att gnistan hittar en alternativ väg att gå vid avstängning.

Det är inte alls säkert att bilen ger ifrån sig en felkod eller att det blir driftstörningar när man kör om man har en tändhatt som är sprucken eller skadad. Oftast gör verkstan en längre diagnos på bilen och kan se om det är nån strömpik som går fel nånstans men detta kanske dem redan gjort på din Volvo thinking

Det är klart att nya tändhattar och tändstift inte är det billigaste att bara testa. Men du kan kanske ändå höra med den verkstad du använder ifall dem gjort en diagnos på bilen under gång.
Ja detta fel är klart intressant, hoppas du meddelar här i tråden om du kommit längre eller får andra tips.

Redigerat av robbanvolvo2 den 14-09-2018 14:58