Mars 28 2024 18:55:42
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42844
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· SÃ¥ här byter du va... 12563
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide pÃ¥ hur man po... 9806
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9354
· Nollställa service ... 8901
Tråd skapare: Nedstedt740
Tråd ID: 850
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Problem med kylsystem Volvo 740 -LÖST
Nedstedt740
Tjena, jag har problem med kylsystemet i min Volvo 740, årsmodell 89.

det första är att det är dålig värme inne i kupén.

sedan är det tryck i expansionskärlet när man öppnar locket och detta gör att en del kylarvatten sprutar ut. (en dag efter att man har varit ute och kört)

har även sätt att det finns kylarvatten som ligger uppe på vattenpumpen och en pöl under i det området.

vad kan det vara som är fel? motortemperaturen ligger där den ska. Toppen är ny planad och packningen är bytt. Ny vattenpump, ny termostat, nya kylarslangar, ny kylare, ny värmekran.

tacksam för svar Smile
Redigerat av Sladdaren den 14-02-2017 20:43
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Du har monterat mycket nytt på kylsystemet thinking. Jag skulle nog undersöka packningen på vattenpumpen. Det är sannolikt att det gör så att det blir en pöl där under. Kan vara så att packningen hamnat lite snett eller att den blivit dubbelvikt vid monteringen av vattenpumpen.
Det är lite klurigt när man monterar ny vattenpump eftersom i sista steget ska man trycka vattenpumpen uppåt så att gummipackningen på röret ska sitta ordentligt. Man ser inte riktigt om packningen runt pumpen ligger med hela vägen. Så det är nog värt att undersöka detta.
Samtidigt som detta skulle jag nog spola rent hela kylsystemet. Du kan ha luft i kylsystemet men detta får du också bort om du luftar av systemet japp. Luft i kylsystemet brukar visa sig när ingen värme kommer in i kupén..Samt att du ibland kan höra hur det bubblar när du ändrar på fläktreglaget inne i bilen.
Redigerat av Sladdaren den 05-02-2017 14:00
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Luftficka i värmepaketet kanske?

Det blir alltid tryck i kylsystemet, och man får öppna locket jättesakta för att det inte ska pysa över, det är helt normalt.

Men kolla för säkerhetsskull att det inte bubblar i expansionskärlet när motorn är igång.

Mycket vanligt att det läcker vid vattenpumpens anslutning mot toppen.
Dela den här posten:
Facebook
 
Nedstedt740
Sladdaren skrev:

Du har monterat mycket nytt på kylsystemet thinking. Jag skulle nog undersöka packningen på vattenpumpen. Det är sannolikt att det gör så att det blir en pöl där under. Kan vara så att packningen hamnat lite snett eller att den blivit dubbelvikt vid monteringen av vattenpumpen.
Det är lite klurigt när man monterar ny vattenpump eftersom i sista steget ska man trycka vattenpumpen uppåt så att gummipackningen på röret ska sitta ordentligt. Man ser inte riktigt om packningen runt pumpen ligger med hela vägen. Så det är nog värt att undersöka detta.
Samtidigt som detta skulle jag nog spola rent hela kylsystemet. Du kan ha luft i kylsystemet men detta får du också bort om du luftar av systemet japp. Luft i kylsystemet brukar visa sig när ingen värme kommer in i kupén..Samt att du ibland kan höra hur det bubblar när du ändrar på fläktreglaget inne i bilen.


Tack, då blir det till och att tömma systemet och kolla till pumpen . hur ska man lufta det på bästa sätt? sist så varmkörde jag motorn och klämde på den övre kylarslangen. fick ut en del bubblor men troligtvis inte alla då. Grin

februari 05 2017 16:03:47:
InTheWhite skrev:

Luftficka i värmepaketet kanske?

Det blir alltid tryck i kylsystemet, och man får öppna locket jättesakta för att det inte ska pysa över, det är helt normalt.

Men kolla för säkerhetsskull att det inte bubblar i expansionskärlet när motorn är igång.

Mycket vanligt att det läcker vid vattenpumpens anslutning mot toppen.


tryck vet jag att det ska vara, men ska det verkligen vara (ganska högt) tryck en dag efter körning? thinking sitter det inte någon typ av ventil i locket? kanske den som inte fungerar.

ska tömma systemet och kolla till pumpen. Tack för svar Grin
Redigerat av Nedstedt740 den 05-02-2017 16:03
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hur man luftar kylsystemet på 7/900 serien gör man så här.

Värmereglaget i kupen ska vara på högsta värme.
Ta bort locket på expansionskärlet.
Kör bilen på tomgång ett tag efter att den kommit upp i värme.
Var med och kläm på alla kylarslangar så luftfickor och luft tas bort.

Det finns 2 olika lock till expansionkärl på 740 och 940.
Ett som håller 0,7 bar och ett annat som håller för 1.5 bar. Du kanske skulle prova med att byta till det förstnämdathinking
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Ett tips vid luftning kan vara att hissa upp framvagnen med motorn igång så kommer luften lättare ur värmepaketet.
Dela den här posten:
Facebook
 
Nedstedt740
Hej igen, har nu fixat till pumpen och spolat rent värmepaketet. Luftade så som ni tipsade om men fortfarande ingen värme i bilen. Blir lite värme när man gasar på ungefär till 2500 varv. Men det försvinner när den går tillbaka till tomgång.

Kan det vara så att värmeelementet är dåligt? Kom ju ut vatten när jag spolade men jag vet inte om jag kan säga att det var någon högre fart på det.

Eller vad kan det annars vara?
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Nedstedt740 skrev:

Hej igen, har nu fixat till pumpen och spolat rent värmepaketet. Luftade så som ni tipsade om men fortfarande ingen värme i bilen. Blir lite värme när man gasar på ungefär till 2500 varv. Men det försvinner när den går tillbaka till tomgång.

Kan det vara så att värmeelementet är dåligt? Kom ju ut vatten när jag spolade men jag vet inte om jag kan säga att det var någon högre fart på det.

Eller vad kan det annars vara?

Det är möjligt att det är stopp eller sitter en propp nånstans eftersom du inte har nån högre fart på vattnet när du spolade ur.
Ett annat fel kan vara att värmekranen inte sköter flödet till värmepaketet ordentligt. Hade du AC på din Volvo ? Isåfall ska denna värmekran vara vakuum styrd och sitta i motorrummet.
Jag vet inte hur detta med kylarrensning fungerar thinking, har inte testat detta själv. Men det har visst hjälpt bra för dem som drabbats av stopp eller proppar i systemet.

Förresten Du ska eller helst ska ta bort termostaten före du spolar!..Montera termostathuset utan termostat alltså..Det gör så att du får bästa tryck genom hela systemet..
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Nedstedt740
Sladdaren skrev:

Nedstedt740 skrev:

Hej igen, har nu fixat till pumpen och spolat rent värmepaketet. Luftade så som ni tipsade om men fortfarande ingen värme i bilen. Blir lite värme när man gasar på ungefär till 2500 varv. Men det försvinner när den går tillbaka till tomgång.

Kan det vara så att värmeelementet är dåligt? Kom ju ut vatten när jag spolade men jag vet inte om jag kan säga att det var någon högre fart på det.

Eller vad kan det annars vara?

Det är möjligt att det är stopp eller sitter en propp nånstans eftersom du inte har nån högre fart på vattnet när du spolade ur.
Ett annat fel kan vara att värmekranen inte sköter flödet till värmepaketet ordentligt. Hade du AC på din Volvo ? Isåfall ska denna värmekran vara vakuum styrd och sitta i motorrummet.
Jag vet inte hur detta med kylarrensning fungerar thinking, har inte testat detta själv. Men det har visst hjälpt bra för dem som drabbats av stopp eller proppar i systemet.

Förresten Du ska eller helst ska ta bort termostaten före du spolar!..Montera termostathuset utan termostat alltså..Det gör så att du får bästa tryck genom hela systemet..


Har ingen AC i bilen och jag har kollat att kranen öppnar när man drar i reglaget. Testade med kylar rengöring för ett tag sedan, dock satt termostaten kvar då och blev igen satt. Det ledde till att topplockspacking gick och jag fixade i ordning motorn. Så jag vet inte om jag vågar prova igen.

Jag har sett att det ligger gamla avlagringar under parketet också så det kanske har läckt tidigare.

Om man nu ska byta värmeelementet hur lång tid tar det och hur mycket behöver man plocka därn? Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hade hoppats forumet haft en guide på detta, det hade varit trevligt. Tyvärr har jag inte haft nöjet ännu att byta värmepaket på nån av min 700 jag haft. Det är en del att skruva loss japp. Största problemet är att det trångt där bakom.
Sikta in skruvmejseln i mitten panelen vid stereon ungefär och sen så skruvar du bort så mycket du vågar och orkar Cool. Mitten panelerna där man har knäna ska bort. Vill man ha bra synfält och extra utrymme vid värmepaketet så ska helst hela instrumentbrädan tas loss.
Dem som gjort detta ett par gånger byter detta på ca 3-4 timmar.

Lånar ett par bilder så man ser ungefär vad som behövs för att komma åt värmepaketet på Volvo 740 och 940.

s25.postimg.cc/y9u953rwv/varmepaket_volvo_740_bild1.jpg

s25.postimg.cc/icvh8dzin/varmepaket_volvo_740_bild2.jpg

s25.postimg.cc/viazehte7/varmepaket_volvo_740_bild3.jpg
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 18:39
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Nedstedt740
Sladdaren skrev:

Hade hoppats forumet haft en guide på detta, det hade varit trevligt. Tyvärr har jag inte haft nöjet ännu att byta värmepaket på nån av min 700 jag haft. Det är en del att skruva loss japp. Största problemet är att det trångt där bakom.
Sikta in skruvmejseln i mitten panelen vid stereon ungefär och sen så skruvar du bort så mycket du vågar och orkar Cool. Mitten panelerna där man har knäna ska bort. Vill man ha bra synfält och extra utrymme vid värmepaketet så ska helst hela instrumentbrädan tas loss.
Dem som gjort detta ett par gånger byter detta på ca 3-4 timmar.

Lånar ett par bilder så man ser ungefär vad som behövs för att komma åt värmepaketet på Volvo 740 och 940.

s25.postimg.cc/y9u953rwv/varmepaket_volvo_740_bild1.jpg

s25.postimg.cc/icvh8dzin/varmepaket_volvo_740_bild2.jpg

s25.postimg.cc/viazehte7/varmepaket_volvo_740_bild3.jpg


jag letade runt lite och hittade att det var lite olika på hur man byter elementet i en bil med AC jämfört med en utan. i en Utan ska det tydligen vara enklare. "man behöver inte plocka ner halva bilen" det man behöver göra är att lossa panelen under ratten så som du sa. men sen kunde man få ut elementet genom att plocka ner gaspedalen och sedan dra ut elementet, efter någon skruv Smile

ska inhandla ett nytt element och se om jag kan fixa en guide/video på det hela när jag ändå håller på japp

Tack för hjälpen Tummen upp hoppas att detta löser problemet. annars är det ju en bra underhålls grej att göra. återkommer med resultat Cool
Redigerat av Sladdaren den 19-04-2018 18:38
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Ser vi fram emot thumpsup..Lycka till !!!
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Nedstedt740
Hej igen, nu är värmepaketet bytt och värmen bara sprutar ut Tummen upp Tack för all hjälp! thumpsup har tagit en massa bilder så guide kommer snart! Wink
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Tummen upp jaha det var värmepaketet som var boven. Riktigt fint när vi får veta lösningar på problemen. En guide på detta vore grymt att kunna se, det ser vi fram emot. Du kan lägga upp guiden som en vanligt tråd i denna kategori http://volvosweden.se/forum/viewforum...orum_id=33 Medlemmarnas Reperation Och Underhålls Manualer

Grymt jobbat Nedstedt och fint när man slipper frysa rö--n av sig också Grin
Redigerat av Sladdaren den 14-02-2017 20:43
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Volvo S70 felkod Felkod P1671 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 13 15-03-2024 10:20
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 7

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,101,910 unika besök