Mars 28 2024 18:37:38
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42844
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· SÃ¥ här byter du va... 12563
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide pÃ¥ hur man po... 9806
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9354
· Nollställa service ... 8901
Tråd skapare: jimmie
Tråd ID: 378
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
bluddrar när laddtrycket kommer -LÖST
jimmie
tja,har ett problem med min 940 turbo,när man gasar ordentligt så bluddrar han när laddtrycket kommer.Kör man normal körning å inte tokgasar så funkar han hur bra som helst Har nyligt bytt fördelarlock å rotor,dock ej tändstiften. Kan gamla tändstift/felaktiga ge dessa symptom?? Annars förslag på detta önskas
Redigerat av Sladdaren den 27-06-2016 02:09
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
jimmie skrev:

tja,har ett problem med min 940 turbo,när man gasar ordentligt så bluddrar han när laddtrycket kommer.Kör man normal körning å inte tokgasar så funkar han hur bra som helst Har nyligt bytt fördelarlock å rotor,dock ej tändstiften. Kan gamla tändstift/felaktiga ge dessa symptom?? Annars förslag på detta önskas

Hej välkommen till forumetGreetings

Jo tändstiften kan ha orsak till detta och om det är fel gap på dem. Skulle även prova att byta soppa filtret.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
jimmie
jaha då var det dags igen,denna gången börja han bluddra för att tillslut dö helt.
nu startar han inte alls,luktar bensin när man kört på starten. Efter lite kollande så tror vi att fördelarlocket kan vara boven.Han får gnista å soppa,men tänder inte,står bara å tuggar.tändspolen har vi kollat å den funkar.tändmodulen funkar den med,kan det vara locket eller luftmassemätaren som sagt upp sig??

soppafiltret är inte bytt men ska köpa ett å byta
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
jimmie skrev:

jaha då var det dags igen,denna gången börja han bluddra för att tillslut dö helt.
nu startar han inte alls,luktar bensin när man kört på starten. Efter lite kollande så tror vi att fördelarlocket kan vara boven.Han får gnista å soppa,men tänder inte,står bara å tuggar.tändspolen har vi kollat å den funkar.tändmodulen funkar den med,kan det vara locket eller luftmassemätaren som sagt upp sig??

soppafiltret är inte bytt men ska köpa ett å byta

Ifall luftmassemätaren pajat så brukar det generera en felkod, så denna kan du juh lägga kanske sist på listan att prova. Sen brukar Luftmassemätaren om pajat gå in i ett läge där man ändå skulle kunna köra bilen, Linka-hem-läge. Fördelarlocket och rotorn kan man juh i värsta fall skrapa bort lite oxidering och avlagringar på kontaktytorna. Spraya lite oxidspray och låt det verka i 10 min innan du börjar skrapa och göra rent.

Edit: kom på att när luftmassemätaren gått sönder så får bilen den effekten att det bluddrar och rycker och känns kraftlösunsure. Kan juh vara så oxå att ditt felkodssystem inte registrerar felkoder. När du startar bilen nästa gång så koppla ur kontakten ur luftmassemätaren och kolla om den går sämre eller är samma känsla. Går bilen sämre, jah då är juh LMM ok. Du kan juh oxå prova och se om bilen registrerat en felkod att LMM inte är ikopplad..
Redigerat av Sladdaren den 23-09-2014 22:00
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
jimmie
Hej igen efter en del testande å provande av fördelarlock å tändmodul å spole så kan vi konstatera att felet ej låg där.Idag prövade jag å starta igen å då ser jag att varvräknaren ej rör sig alls,vilket indikerar kass vevaxelgivare(hallgivare).
Bättre beggad sådan är beställd ifrån en skrot så nu får han stå tills vi byter den till veckan.Återkommer med resultat när det är monterat.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Jaha ok, den där hallgivaren är juh elände att kablarna till den ploppar ut ganska lätt.
Vore fint på forumet att komma på en lösning på detta problem. Ser fram emot att se om det löser sig med ny Hallgivare thumpsup
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
jimmie
jaha en snabb update igen då.Efter byte av hallgivaren,så vägrar han fortfarande att starta.Så nästa grej att byta blir väl isåfall det berömda sopparelät.Återkommer med resultat när det är gjort.Men kan det stinka soppa när man försöker starta även om relät skulle vara paj??
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
jimmie skrev:

jaha en snabb update igen då.Efter byte av hallgivaren,så vägrar han fortfarande att starta.Så nästa grej att byta blir väl isåfall det berömda sopparelät.Återkommer med resultat när det är gjort.Men kan det stinka soppa när man försöker starta även om relät skulle vara paj??

Hör du ifall soppa pumpen startar nått?. Ska surra lite från pumpen när bilen försöker startas. Jo det kan juh lukta bensin även om reläet är trasigt, troligt finns ett litet tryck i systemet och bränsle brukar finnas kvar i filtret. Men man kan juh bygla reläet för att starta pumpen ändå utan relä. Nu vet jag inte vilka nummer just på ditt relä du ska bygla mellanthinking. Du måste kontrollera vilken utav stiften som går till bensinpumpen och vilken av stiften som är jord. På min Volvo är det stift 30 och 87 som gäller på bränslereläet!

Gör så här:
Tillverka en bygeltråd enligt bilderna.

s25.postimg.cc/kzs19phxr/bygling.jpg

Ta bort elkontakten vid bränslereläet. Anslut bygeltråden mellan stift 30 och 87 i elkontakten ( du får kontrollera vilka stift som gäller på din Modell!!). Slå på
tändningen. Pumparna ska nu starta. Går inte huvudpumpen, mät att 12V finns vid
pumpens anslutning. Finns ström till huvudpumpen, är pumpen sannolikt trasig. Saknas 12V så är det kabelbrott. Slå av tändningen och montera tillbaka bränslereläet. Går motorn inte att starta, trots att båda pumparna fungerar, kolla gnistprov. Finns gnista och pumparna fungerar med bygeltråd, så är troligen bränslereläet trasigt. OBS: BYGLA RÄTT!
Redigerat av Sladdaren den 21-04-2018 00:15
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
jimmie
oki,tackar för bra svar,dock så har jag en 95:a så jag har en pump bara,den i tanken.Jag har gnista också
å jag kan höra ett litet surrande bakifrån tanken när jag slår på tändningen.Men däremot så funderar jag om man inte ska kunna höra relät när man aktiverar tändningen,dvs det ska väl klicka till ha ja för mig.Hör ingenting när ja vrider om nyckeln.

oktober 20 2014 21:30:34:
jahopp,nytt bränslerelä+spridarrelä å ett soppafilter införskaffat.Tror inte filtret är bytt på flera år.Återkommer med update om detta hjälpte eller inte

oktober 29 2014 20:55:00:
jaha,tid för en update igen då.Efter byte av spridarrelä+sopparelät så vill han gå igång men står ändå å tuggar.Skruvade upp locket på ventilkåpan för å kolla om det luktar soppa om oljan,men det luktar bara olja.Så det verkar som om den inte får sås.Soppafilter skall bytas på fredag.Vi tror det är stopp i filtret.Stinker soppa där,men det verkar som om det inte kommer fram helt enkelt,pumpen funkar.
Så vi får se om det är filtret som e boven,verkar så iallafall,återkommer med resultat.I annat fall så är det kanske ändå pumpen som är på upphällningen å helt enkelt inte orkar bygga nå tryck i systemet.

november 03 2014 17:59:50:
jahopp,en snabb resume av vad som blev resultatet av byte av båda reläerna+ soppafiltret.Startar fortfarande inteSad Efter att fått hjälp med å lyssna bak medans ngn försöker starta,så konstateras att pumpen inte vill vara med.Allt den gör är å klickar till.Så där har vi felet!! Död soppapump.Återkommer med ett avslut på detta efter att den har blivit bytt.

november 24 2014 01:52:08:
Jaha,då avslutar vi denna tråd då bilen skall säljas.Efter bytet av soppapumpen så startar han fortfarande inte.Jag själv har inte tid å felsöka ytterligare varför jag nu låter ngn annan jobba vidare med å hitta felet.Tråkigt men ibland så blir det så här.
Redigerat av jimmie den 24-11-2014 01:52
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Det var tråkigt att den inte vill starta. Skulle vara roligt att få veta vad felet ligger nånstans. Sad. Tack för att du uppdaterat tråden iaf Jimmie. Låter tråden vara öppen ett tag till ifall det skulle dyka upp nått fler tips eller om du själv får höra av nya ägaren om han kommer på..Detta var knepigtSad
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
jimmie
Kan efter kontakt med den nya ägaren berätta att det va det sk insprutningsrelät som va felet,vilket vi redan bytt en gång tidigare.Så nu vet alla vad som gjorde att den inte ville starta.Bilen är numer såld å rullar iallafall.



Tack för lösningen jimmie. Då låser vi tråden
//admin

Redigerat av Sladdaren den 13-01-2015 21:13
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Arbete kommer ske på servern - start fredag 25 november 2016 ca kl. 23:00 Funktioner, nyheter och uppdateringar 2 27-11-2016 15:00
Forumets Faq kommer uppdateras Funktioner, nyheter och uppdateringar 1 06-12-2015 14:52
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 17

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,101,493 unika besök