Mars 28 2024 21:08:20
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42844
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18682
· NY GUIDE Omklädsel ... 15768
· SÃ¥ här byter du va... 12564
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12505
· Besök Volvoswedens ... 9911
· Guide pÃ¥ hur man po... 9807
· Vill du starta en pr... 9396
· Spola rent kylsystem... 9355
· Nollställa service ... 8902
Tråd skapare: Vanheden
Tråd ID: 1439
Tråd Info
Det är 6 svar i den här tråden, och den har visats 6414 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Allmänt, Nyheter, Presentation, Länkar » Allmänt / Off topic
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Köpråd S80 06-08
Vanheden
Hej!

Är ute efter en nu bruksbil för pendling till jobb och utflykter på helger. Har en budget på 65000 ish och har tittat lite på S80s. Är sugen på en 2.5T med manuell låda. Har gjort lite egen research på motor/drivlina och verkar vara en bra bil förutsatt att servicen har följts.

Tänkte höra om ni tycker jag gör ett bra val med tanke på prisklassen och om det är något annat jag ska vara uppmärksam på vad gäller skick utöver kamrem, hjullager, ac-kompressorn, bärarmsbussningar?

Är medveten om att betydligt bränslesnålare bilar kan hittas i denna prisklass, men vill ha en bil i S80s storlek som är säker och har lite effekt i sig som inte gör körningen tråkig.

Sen har jag dålig koll på de olika utrustningspaketen som fanns som tillval och hade behövt hjälp med vad de innehåller.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
S80 i dessa årsmodeller 06 till 08 är riktigt fina japp. Det som är vanligt som ibland strular på dessa är att instrumentpanelen börjar glappa. Även strulet med gasspjällen som var på dem tidigare årsmodellerna har åtgärdats. Annars är det faktiskt dåligt med felsökningstrådar i forumet på årsmodellerna du nämner thumpsup.
Det lättaste sättet att hitta lite utrustnings specifikationer är att kolla Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80/Volvo_S80
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Vanheden
Får hålla utkik efter glappande instrumentpaneler då. Är det en dyr och komplicerad historia att åtgärda?

Utbudet på blocket är ganska litet just nu men har kikat på två olika bilar:

https://www.blocket.se/annons/varmlan.../102299071

https://www.blocket.se/annons/gotebor.../100329277

Bil nummer ett är intressant. Kamrem och vattenpump är redan bytta, dock för 4000 mil sen. Vet inte vad man kan räkna för normal livslängd på kamremmen men vattenpumpen bör ju var god för många mil till. Bra utrustning också. Ser att den har fått ombesiktning två gånger tidigare, får begära ut historiken och kolla anledningarna till detta.

Nu har jag inte ringt till bilhandlaren för bil nummer 2 än, men tycker att priset verkar lite lurt. Förutsatt att det inte är några större fel på bilen utan enbart en skitig interiör så tycker jag priset är lågt. Vad tycker ni?
Redigerat av Sladdaren den 17-08-2022 14:20
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Kamremmen ska bytas cirka varje 15000 mil och vart 10:e år där i närheten. Detta ska gälla alla årsmodeller. Det är svårt att köpa bilar genom att titta på bilderna, dem är riktigt fina bägge japp. Men det är lite lotto att köpa begagnade bilar + att några garantier följer aldrig med. Det är bäst att inspektera bilen på plats. Kolla olja, känna på bromsarna (provkörning) lyssna efter konstiga ljud mm. Kom ihåg också att bilfirmor brukar vara experter på rekonda bilarna så dem ser ut som sprillans nya.

Sen har du dem olika utrustningsnivåerna. Jag lånar lite info från google på detta.

På utrustningsnivå Kinetic finns komforthöjande tillval som fjärrstyrt larm (Volvo Guard), rattknappar och läderklädd växelspaksknopp. Momentum höjer komfort och säkerheten ytterligare med bland annat Bi-Xenon strålkastare och elmanövrerad förarstol med minne.

Den kräsne bilentusiasten får sitt lystmäte tillgodosett med Summum. Den högsta utrustningsnivån innehåller läderklädsel, High Performance-ljudanläggningen med cd-växlare, 17-tums aluminiumhjul samt parkeringshjälp bak.

Om jag fick välja så hade jag nog valt Volvon med Summun utrustningen. Men tror inte det var dragkrok med denna, vilket jag alltid alltid saknar. Men i stora hela så skulle man kunna köra ole, dole, doff här. Smile
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Vanheden
Absolut håller helt med, klart det får bli ett besök hos handlaren innan man köper någon bil.

Luskade rätt i att de båda ombesiktningarna handlade om dålig bromsverkan på handbromsen och ett dåligt hjullager, så inget skrämmande.

Tack för infon kring utrustningspaketen, vill helt klart ha Summum!

Synd den silvriga är utan drag det är nästan ett måste får jag säga också. Sen är den beigea interiören ful som stryk och måste ha lätt för att bli smutsig. Är ute efter svart läder på interiören men det verkar dåligt med det just nu på beg.marknaden.
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Vanheden skrev:

Absolut håller helt med, klart det får bli ett besök hos handlaren innan man köper någon bil.

Luskade rätt i att de båda ombesiktningarna handlade om dålig bromsverkan på handbromsen och ett dåligt hjullager, så inget skrämmande.

Tack för infon kring utrustningspaketen, vill helt klart ha Summum!

Synd den silvriga är utan drag det är nästan ett måste får jag säga också. Sen är den beigea interiören ful som stryk och måste ha lätt för att bli smutsig. Är ute efter svart läder på interiören men det verkar dåligt med det just nu på beg.marknaden.

Jag gillar skarpt den beigea färgen Grin. Men det får inte se smutsigt eller skitit ut för då är det inte så trevligt, varken för förare eller passagerare. Har ljus inredning i min S80 men som började bli lite sliten och smutsig. Jag provade köpa Biltemas lädervårds kit Artnr. 36-05 och använde detta på stolarna shops. Detta luktar grymt gott ( som en ny bil ). Dessutom tycker jag att stolarna blev renare. Men det viktigaste att materialet i stolarna är skyddade och undviker sprickor.
Gjorde en video på detta när jag rengjorde stolarna (som inte postats ännu på Youtube kanalen !). Men den videon dyker nog upp så småningom japp. Men det är som du säger att svarta stolar kamouflerar sig bättre i smutsen Grin.

i.postimg.cc/k49Jbf11/Artnr-biltema-36-05.jpg

Vet inte om du ser sprickorna på bilderna ?. Men det är dessa sprickor man vill undvika att få. Men tycker nog att Biltemas lädervårdskit och impregnerings oljan i paketet känns som att det återfuktar materialet. thumpsup
Redigerat av Sladdaren den 18-08-2022 12:51
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 13

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,104,932 unika besök