Mars 28 2024 09:47:50
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42838
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18674
· NY GUIDE Omklädsel ... 15763
· SÃ¥ här byter du va... 12556
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12499
· Besök Volvoswedens ... 9906
· Guide pÃ¥ hur man po... 9802
· Vill du starta en pr... 9391
· Spola rent kylsystem... 9350
· Nollställa service ... 8891
Tråd skapare: Skojjare
Tråd ID: 1207
Tråd Info
Det är 7 svar i den här tråden, och den har visats 14658 gånger.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » BilvÃ¥rd, Styling, Motor, Vätskor, Elektronik. » Billjud Belysning Multimedia Elektronik
Inloggad just nu: 1 gäst(er)
 Skriv ut ämne
Inget ljud efter omstart
Skojjare
Hej allihoppa!

Detta är mitt första inlägg så jag ber om ursäkt om det är något jag saknar.


Jag installerade billjud i min Volvo 740 1988 (744) idag och jag var så himla glad till en början då jag äntligen hade ett ordentligt ljud. Jag bytte stereon igår men det enda jag gjorde var att ta ut den som fanns och sedan satt jag dit ISO kabeln och kopplade in stereon, det såg nämligen ut som att någon redan hade bytt stereo en gång i tiden.

Men nu iaf till mitt problem.

Efter att jag stängt av bilen så tog jag en vända runt och satt fast högtalargallren på högtalarna och sedan när jag skulle starta bilen så hade jag inget ljud alls. När jag vrider om nyckeln och stereon startar upp så hör jag ett "pop". Efter när jag väl startar bilen så hör jag ett till "pop" men inget ljud någonstans. Jag fabriksåterställde stereon utifall att det hängde på något av inställningarna som gjorts. Jag har även testat att koppla ur alla förutom en högtalare för att se vad som händer men fortfarande ingenting.

Är det någon här som stött på samma problem förut?

Tack på förhand!
//Skojjare
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Hej välkommen Greetings

Jag skulle kontrollera kontakterna till iso och stereons kontakter. Kan vara att den gamla stereon du hade inte alls är byggd att 12v och 12v tändning är på samma ställe. Kan också vara så att nån förra ägare kopplat om kablar så det inte riktigt stämmer nu med den nya stereon. Enklaste är att testa med 12v kabeln och jord och se så stereon bara startar.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
InTheWhite
Välkommen hit!Greetings

Tyvärr är jag skitkass när det kommer till elektronik och billjud, men hoppas kunna hjälpa dig framöver om det gäller andra saker.Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Skojjare
Sladdaren skrev:

Hej välkommen Greetings

Jag skulle kontrollera kontakterna till iso och stereons kontakter. Kan vara att den gamla stereon du hade inte alls är byggd att 12v och 12v tändning är på samma ställe. Kan också vara så att nån förra ägare kopplat om kablar så det inte riktigt stämmer nu med den nya stereon. Enklaste är att testa med 12v kabeln och jord och se så stereon bara startar.


Tack så mycket!

Kan ljudet ha fungerat först och sedan sluta om kablarna sitter fel? Jag tänker för jag kunde höra musik först och sen när jag startade upp bilen igen så fungerade det inte. Känns som att det inte borde ha fungerat från första början om det var fel på kablarna. Eller så kanske den kände att det blev för mycket och att den inte klarar av det igen.

Så konstigt problem då det fungerade perfekt först.

Tack för svaret!
Redigerat av Skojjare den 20-10-2019 12:44
Dela den här posten:
Facebook
 
Skojjare
InTheWhite skrev:

Välkommen hit!Greetings

Tyvärr är jag skitkass när det kommer till elektronik och billjud, men hoppas kunna hjälpa dig framöver om det gäller andra saker.Smile


Tack så mycket! Haha det är ingen fara och tack på förhand! Smile
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Skojjare skrev:

Sladdaren skrev:

Hej välkommen Greetings

Jag skulle kontrollera kontakterna till iso och stereons kontakter. Kan vara att den gamla stereon du hade inte alls är byggd att 12v och 12v tändning är på samma ställe. Kan också vara så att nån förra ägare kopplat om kablar så det inte riktigt stämmer nu med den nya stereon. Enklaste är att testa med 12v kabeln och jord och se så stereon bara startar.


Tack så mycket!

Kan ljudet ha fungerat först och sedan sluta om kablarna sitter fel? Jag tänker för jag kunde höra musik först och sen när jag startade upp bilen igen så fungerade det inte. Känns som att det inte borde ha fungerat från första början om det var fel på kablarna. Eller så kanske den kände att det blev för mycket och att den inte klarar av det igen.

Så konstigt problem då det fungerade perfekt först.

Tack för svaret!

Jaha det fungerade först säger duthinking. Har varit med om en liknande grej. När jag började riva och kontrollera alla kablar därinne till stereon så hittade jag på en glassäkring som var kopplad till stereon. Det var en tunn tunn säkring (tror den var på endast 1 ampere eller nått sånt. ) Ett tips är att kontrollera så det inte är samma för dig.

Det brukar vanligtvis vara en sanslös röra bland kablarna till stereon. strömtjuvar överallt !!stupid. Kan ha varit 10 andra ägare före dig som kopplat om saker därinne. Om nu inte stereon har gått sönder, men det brukar inte vara så vanligt att dem gör. Sitter ju oftast en säkring på själva stereon också som ska skydda mot överbelastning.
Kan även vara kablar som går emot varann och kortsluter. Använd multimeter och mäta upp kablarna som ger spänning till stereon.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
Skojjare
Sladdaren skrev:

Skojjare skrev:

Sladdaren skrev:

Hej välkommen Greetings

Jag skulle kontrollera kontakterna till iso och stereons kontakter. Kan vara att den gamla stereon du hade inte alls är byggd att 12v och 12v tändning är på samma ställe. Kan också vara så att nån förra ägare kopplat om kablar så det inte riktigt stämmer nu med den nya stereon. Enklaste är att testa med 12v kabeln och jord och se så stereon bara startar.


Tack så mycket!

Kan ljudet ha fungerat först och sedan sluta om kablarna sitter fel? Jag tänker för jag kunde höra musik först och sen när jag startade upp bilen igen så fungerade det inte. Känns som att det inte borde ha fungerat från första början om det var fel på kablarna. Eller så kanske den kände att det blev för mycket och att den inte klarar av det igen.

Så konstigt problem då det fungerade perfekt först.

Tack för svaret!

Jaha det fungerade först säger duthinking. Har varit med om en liknande grej. När jag började riva och kontrollera alla kablar därinne till stereon så hittade jag på en glassäkring som var kopplad till stereon. Det var en tunn tunn säkring (tror den var på endast 1 ampere eller nått sånt. ) Ett tips är att kontrollera så det inte är samma för dig.

Det brukar vanligtvis vara en sanslös röra bland kablarna till stereon. strömtjuvar överallt !!stupid. Kan ha varit 10 andra ägare före dig som kopplat om saker därinne. Om nu inte stereon har gått sönder, men det brukar inte vara så vanligt att dem gör. Sitter ju oftast en säkring på själva stereon också som ska skydda mot överbelastning.
Kan även vara kablar som går emot varann och kortsluter. Använd multimeter och mäta upp kablarna som ger spänning till stereon.



Okej ska ut och kika på bilen nu direkt.

Ja det är ju omöjligt att veta vad dom andra ägarna har gjort men det såg faktiskt förvånansvärt bra ut. Såg ut precis som jag hade sett på bilder folk tagit när dom bytt stereo. Men man kan aldrig vara helt säker. Jag ska ta en vända med multimeter och mäta det så att man iaf får svart på vitt vad som är vad.

Tacksam för de snabba svaret! Ha en trevlig söndag!



EDIT: Så där nu har jag kollat på det och fixat det. Jag kunde inte se något fel på stereon så jag skruvade ner den sista högtalaren och sedan satt jag in dom gamla och det fungerade men dom är mycket mindre. När jag sedan kopplade in dom nya högtalarna fast inte satt fast dom eller något så fungerade det bra så då fick jag tipset om att det kunde vara en kortslutning så jag lindade in alla kontakter i el tejp och sedan satt fast allt. Då fungerade det klockrent! Det är säkert inte det rätta men jag har kört krympslang på dom ställen där det går och sedan har jag kört el tejp på dom ställen där kontakterna är synliga och krympslangen inte nådde.

Tack för all hjälp med det här! Uppskattar det verkligen!
Redigerat av Skojjare den 20-10-2019 16:41
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Konstiga tecken och krumelurer efter uppdatering Rapportera Buggar, länkar som inte fungerar m.m 2 14-12-2023 00:08
Startmotor Volvo 240 går ej igång efter startkontaktsbyte Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 2 01-09-2023 10:22
SRS efter krock - vad måste bytas? Felsökning Volvo 240, 740 och Volvo 940 2 29-11-2022 06:26
Volvo V70 bältet låst sig efter fällt baksäte - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 1 08-06-2022 09:06
Volvo V60 vinande ljud från motorn. - Löst Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 7 04-01-2022 12:38
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 17

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,085,705 unika besök