Mars 29 2024 13:24:51
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Navigation
Omröstning
Har du fått felaktig parkeringsbot någon gång ?

Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
Ja har fått många felparkeringsböter och alla har varit felaktiga.
17% [3 Röster]

Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
Ja har fått ett par stycken felparkeringsböter, och 1 eller 2 har varit felaktiga.
28% [5 Röster]

Nej har aldrig fått parkeringsböter.
Nej har aldrig fått parkeringsböter.
28% [5 Röster]

Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
Ja har fått parkeringsböter men då har jag också parkerat fel.
17% [3 Röster]

Annat alternativ än dem ovanstående
Annat alternativ än dem ovanstående
11% [2 Röster]

Röster: 18
Du måste vara inloggad för att rösta.
Påbörjad: 01.03.23

Omröstningsarkiv
Mest kommenterade
Manualer/Guider
· koppling och elschem... 10
· Kopplingsscheman och... 6
· Koppla och ansluta e... 5
· Byte av hallgivare i... 5
· Laga rosthÃ¥l i trö... 4
· Byte till CD spelare... 4
· Byta vattenpump Volv... 4
· Kopplingsscheman och... 3
· Kopplingsscheman och... 3
· Kamremsbyte Volvo 740 3
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 3
· Stort tack till 1000... 1
· Besök Bettan Volvo ... 1
· Volvo 740 och 940 by... 1
· Projektet "Vita Padd... 1
· Videoguide BlÃ¥ inst... 1
· Lösning pÃ¥ lysande... 1
Mest populära
Manualer/Guider
· Felkoder Volvo 740 12925
· koppling och elschem... 12182
· Luftmassemätare 7494
· Komplett felsökning... 6929
· Rengöring av spjäl... 6713
· Volvo 740 armatur sa... 6157
· Felsökning av gener... 6146
· Byte av mittenbälte... 5656
· Byta vattenpump Volv... 5377
· Volvo v70 instruktio... 5325
Nyheter
· TrÃ¥dar, poster, Vol... 42846
· Alla Ã¥tdragningsmom... 18683
· NY GUIDE Omklädsel ... 15771
· SÃ¥ här byter du va... 12567
· Byta kamrem pÃ¥ volv... 12507
· Besök Volvoswedens ... 9914
· Guide pÃ¥ hur man po... 9808
· Vill du starta en pr... 9398
· Spola rent kylsystem... 9356
· Nollställa service ... 8906
Tråd skapare: robbanvolvo2
Tråd ID: 1093
Den här tråden är låst
Du kan inte svara i denna tråd men det finns bifogade filer.
Visa ämne
Volvosweden Volvoforum » Felsökningar, Medlemmarnas reparations guider » Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m
Inloggad just nu: 2 gäst(er)
 Skriv ut ämne
MOTORN SKAKAR IBLAND TILL REJÄLT EFTER AVSTÄNGNING PÅ VOLVO S60 2.0T 2011 - GLÖDTÄNDNING? - LÖST
robbanvolvo2
För drygt 3 veckor sen den 20 Augusti så skakade motorn så kraftigt vid avstängning i ca 5 sekunder att hela bilen skakade, vilket gav mig en smärre chock och fick mig att tro att motorn havererat, och då hade jag bara ägt bilen i 4 dagar...

Efter det har den börjat skaka halvkraftigt nån gång då och då och småskakar som i videon annars.

Innan dess var det bara en minimal skakning när man stängde av den på mellan tummen och pekfingret max hälften av det i videon som man knappt tänkte på.

Nån dag innan den riktigt kraftiga skakningen då hela bilen skakade så hade den börjat skaka lite mer vid avstängning, men det trodde jag bara var nåt temporärt som kanske berodde på dåligt bränsle eller annan bränslekvalite som motorstyrsystemet behövde anpassa sig till, för olika kedjor har olika raffinaderier och oljekällor, fast nu vet jag att det var starten på dessa problem.

Men oftast skakar den inte mer än så här numera, så detta är nya best case scenariot som sker varenda gång sedan det började, och nån gång då och då halvkraftigt, men vem vet när det blir en riktigt rejäl igen?

Detta kanske inte är normalt (inte ens småruskandet) och eftersom det kan bero något som är löst eller trasigt, t.ex. trasig/skadad motorkudde eller motorfäste i kombination med dåliga tändstift som blir så varma att de glöder efter avstängning eller igensotning, och läckande spridare eller något som är kasst i motorstyrsystem så har jag låtit en volvoverkstad kolla igenom motorn 2 gånger under de senaste veckorna utan att de hittar nåt som är fel.

Kort video på av det som numera är best case scenariot vid avstängning på 47 sekunder:

https://youtu.be/3zcUSpijtG8

Video på rysk S60 med samma motor som min som stannar hur mjukt och fint som helst till och med efter en hård provrunda, vilket ni kan se vid ca 1:50 och 6:50 i nedan video. Jag tycker min motor borde bete sig lika snällt och det kanske den borde också?

https://youtu.be/AtL2CnA0H40

På bilar med elektronisk bränsleinsprutning där spridarna stängs av direkt kan glödtändning visst bara orsakas av en läckande/deffekt spridare om det är glödtändning som orsakar mina symptom.

https://www.answers.com/Q/Why_does_yo...e_ignition

Sen var ett av svaren turbo timern om den är en turbo, men tror inte alla turbobilar har en turbo timer utan bara högprestandabilar?

https://www.rallysportdirect.com/part...mer-type-0


Är mina skakningar rätt normala för min motor?

Jag har varit till en Volvo verkstad 2 gånger angående detta som sagt att detta (best case scenariot i min video) är ett rätt normal beteende för min motor eftersom den saknar balansaxalar och vissa motorer är mer balanserade än andra men ändå inom det normala.

De säger att best case scenariot som var det enda de lyckades återskapa både första och andra gången den inte är något farligt då bilen är bygg för att tåla det och mer än så.

Motorer skakar visst alltid lite från sida till sida, och när man stänger av motorn så saktas dessa skakningar ner så de inte lägre hinner ta ut varandra, och då blir svängningarna större och mer kännbara i en bil utan balansaxlar i motorn, viket min inte har.

Om detta kombineras med mjuka eller trasiga motorkuddar eller motorfästen så kan det säkert orsaka rätt kraftiga skakningar och de på min bil kanske är rätt mjuka och motorn inte perfekt balanserad men ändå inom det normala, för motorfästena var det inte heller fel på?

Antar att hur mycket en motor skakar naturligt på detta sätt vid avstängning kan skilja från motor till motor då ingen motor är exakt likadan som den andra.

Det kan med andra ord vara så att dessa skakningar är naturliga men tycker fortfarande det är väldigt suspekt att den ibland skakar betydligt mer och en gång riktigt rejält för jag kör oftast samma sträcka i normal motorvägsfart till och från jobbet så körsättet skiljer sig inte nämnvärt mellan gångerna.

Det är inte så att jag buskört med bilen de gånger den skakar kraftigare heller så det kan vara temperatur, luftfuktighet och väder som inverkar?

Jag har även låtit volvo verkstaden kolla upp bilen noggrant och spridarna fungerar som de ska, de hittar inga tecken på glödtändning och inga fel på kompressionen heller. De säger även att alla värden är inom programmerade toleranser för de olika givarna och sensorerna, och inga felkoder genereras.

Förklaringen är alltså då att det bara är min motors naturliga skakningar som förstärks vid avstängning, och då måste min motor vara lite mindre välbalanserad än den ryska S60'ns i videon som stannar hur mjukt och fint som helst.

Men varför de börjat märkas lite mer i normalfallet kan man undra... kanske är så att när bilen var ny var motorkuddarna också fastare/hårdare men nu har den gått så pass långt att dessa börjar bli lite för mjuka och dagarna innan den rejäla skakningen passerat någon sorts gräns för mjukhet?

Det kanske skulle lösa problemet om jag bytte till hårdare motorkuddar, t.ex. de för T5'an som kanske är hårdare och borde passa...?

Frågan är om för mjuka motorkuddar eller motorkuddar som blir utslitna i förtid borde räknas som fabrikationsfel?

https://www.answers.com/Q/Why_does_yo...urn_it_off


Beror de rejälare skakningarna vid avstängning som inträffar nån gång då och då på vatten/fukt i motorummet?

Volvo verkstaden nollställde också alla parametrar på bilen första gången den var in förförra veckan utifall att det blivit nåt fel på den adaptiv funktionen när de inte kunde hitta nån förklaring eller återskapa ens halvkraftiga skakningar och det hade inte heller varit någon sådan dagarna innan det besöket om jag minns rätt.

Efter det var det inga halvkraftiga skakningar på ytterligare en vecka från att ha varit 3-4 st mellan den rejäla som var på en måndag och första verkstadsbesöket som var på en fredag veckan efter, då det var deras första lediga tid.

Sen gick jag och tvättade bilen i en automattvätt med underspolning i lördags veckan efter första verstadsbesöket...

Senare den kvällen när jag kom hem blev det en halvkraftig avstängning igen då den skakar ungefär 2 ggr längre och lite kraftigare mot i min video, och ytterligare en sån dan efter.

Sen har det inte varit fler sådana på ett par dagar nu så kan det tyda på nån sorts känslighet för vatten som hamnar på fel ställen vid automattvätt med underspolning, eller är det bara en tillfällighet?

Nån elektrisk komponent eller kontakt som har blivit dålig och känslig för fukt kanske, men inte nog dålig för att ge en felkod?

I vilket fall var jag förbi verkstaden i onsdags 3 dagar efter senaste halvkraftiga igen, men inga fel hittades och endast best case scenariot uppstod trots många avstängningar, så ett gäckande fel.

Jag hade varit och tvättat bilen 2 dagar innan den rejäla skakningen vid avstängning med och tror det var samma dag som den började småruska mer vid normal avstängning, och tror det var ytterligare 2 tvättar mellan den och första verkstad besöket nästan 2 veckor senare, så kan vatten i motorrummet orsaka detta?

Sen är mitt motorrum nog aldrig tvättat och är lite skitigt, och smuts som blir blöt/fuktig leder ström och kan orsaka överslag och krypströmmar, men varför det i såna fall inte genererar felkoder kan man undra?


Mest troligt inte vatten utan något annat som är orsaken

I söndags fick jag en halvkraftig skakning vid avstängning igen som jag börjat kalla nivå 3 glödtändning, och har inte tvättat bilen med underspolning sen i lördags förra veckan, och det har inte regnat idag heller. Jag tycker faktiskt ljudet låter på pricken som glödtändning och inte naturliga skakningar, så konstig det inte syns i bildiagnosen.

Är det som sladdaren säger att en dålig tändhatt kan orsaka detta och det inte behöver synas i bildiagnos eller ge felkod så kanske det vore värt att testa byta tändspolarna och stiften om detta problem blir oftare förekommande än ca 1 ggn i veckan.

En annan lustig sak är att motorn de senaste dagarna ibland har stannat snällare än i video och mer som innan då det bara är en lätt skakning på ungefär hälften av det i videon. Detta har jag nu börjat kalla för nivå 1 avstängning och dessa reagerade jag inte alls på innan den riktigt rejäla nivå 4 avstängningen för ca 4 veckor sedan.

I måndags morse gjorde jag ett experiment och körde lite hårdare än normal då jag ligger med farthållaren på i normal motorvägsfart, och gjorde mycket omkörningar och så för att se om det skulle orsaka kraftigare glödtändningsymptom när jag stängde av bilen... Men det gjorde det inte utan i stället stängde den av relativt snällt på ungefär hälften av det i videon som jag kallar nivå 1 avstängning.

Idag på Onsdag så regnade det när jag for till jobbet på morgonen som jag har 4 mil till, och när jag stängde av bilen på jobbet så gjorde den en snäll nivå 1 avstängning så det verkar inte ha samband med vatten.

Men egentligen borde den som den ryska S60'n inte skaka alls och göra nivå 0 avstängningar.

Eftersom Volvoverkstaden säger att detta inte är farligt för motorn så kanske jag inte ska lägga mer tid på detta förrän en definitiv orsak kunnat diagnosticeras, för bilen går bra annars.


Är dessa glödtändningssymptom verkligen så ofarliga som min verkstad säger?

Läste denna forumtråd där en kille drabbats av totalt motorhaveri p.g.a glödtändning så hur ofarliga är egentligen den sorts riktigt rejäla glödtändningar där hela bilen skakar som jag drabbats av en gång?

Var i.o.f. en rallybil som körts riktigt hårt på tävlingar och det verkar vara under körning han fått dessa spikningar så det kanske inte är samma sak och innebär en betydligt hårdare påfrestning för motorn, men börjar man få spikningar/glödtändningssymptom under drift på en modern bil med elektronisk bränsleinsprutning så ska man nog börja oroa sig... och inte köra en meter till förrän en verkstad polerat bort koksavlagringarna från förbränningsrum och kolvar och kanske bytt spridare.

Den lättare glödtändning den uppvisar vid normal avstängning är nog inte farlig och inte den moderata heller, den rejäla har bara inträffat en gång under senaste månaden och ska bilen också kunna ta, så det är kanske mer ett estetiskt problem och lite irriterande antar jag?

Min verkstad har gjort bildiagnos två gånger så man kanske borde göra lite gammal hederlig felsökning i stället som inspektera tändstiften eller t.o.m. byta dem då det inte kostar mycket, inspektera cylindrarna och toppar/ventiler med titthålskamera bara för säkerhets skull, kolla så det inte läcker in oljedimma i cylindrarna via trasig packning fast hur?, spraya vatten på tändspolarna/hattarna med en blomspruta i ett mörkt garage för att se om gnista hoppar mellan tändhatt och motorblock, provtrycka spridarna manuellt, ta manuellt kompprov, manuellt inspektera och söka efter skadade kontakter som kan ta in fukt o.s.v i stället.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic....mp;t=91534

I vilket fall tror jag det är mindre glödtändningsproblem min bil har för de tidigare två ägarna har mest kört kortare sträckor i stan, men jag ligger och dagspendlar 4 mil enkel resa varje dag så det kan mycket väl hända detta kommer försvinna av sig självt om ett par hundra mil, och den har under senaste veckan börjat stanna snällare igen ibland så... Är det nån sensor, spridare eller tändspole som är dålig kommer nog det också visa sig om ett par hundra mil när den blivit så dålig att den inte ligger inom programmerade toleranser längre och ger en felkod, och sånt går att åtgärda för en mindre peng.


Borde jag prova tanka 98 i stället för 95 oktan?

En annan sak jag tänker prova när det börjar närma sig tom tank igen är att tanka 98 oktan i stället för 95 och se om det hjälper, och om det hjälper vad kan man dra för slutsats av det då min motor ska gå bra att köra på 95 oktan? Att det är mindre glödtändningsproblem skulle jag tro.


Är det värt att testa STP Complete System Cleaner eller RedLine SI-1 mot glödtändning?

Jag tror efter att ha sett en video på Youtube att STP, Redline och likande cleaners kanske kan användas i förebyggande syfte för de verkar kunna ta bort nyare koksavlagringar som inte blivit gamla och hårda än, så en flaska STP eller Readline var 10:e tank kan möjligen var bra för er som köpt ny bil.

https://youtu.be/5SoZnymBSC8

Sen spekulerar Chris i video 2 kring om det kanske krävs en flaska cleaner 10-15 tankar i rad för att få bort hårda och gamla koksavlagringar. Det kanske är värt att testa om det blir billigare än att låta en verkstad ta isär motorn och manuellt polera bort avlagringarna, ifall ni har problem med glödtändning som verkstaden konstaterat beror på koksavlagringar och inte annat.

Det borde gå att konstatera genom att utesluta de andra möjliga orsakerna som dåliga stift, tändkablar/hattar, överslag p.g.a skitig motor och sedan provtryck av spridarna och inspektion med titthålskamera i cylindrarna.

Hur man ska kunna konstatera en bugg i motorstyrningsprogramvaran på moderna bilar vete tusan, men om ingen normal orsak hittas så kanske man kan dra den slutsatsen...

En sak som gör mig misstänksam mot injection/system cleaners när det gäller koksavlagringar är att den cylinder som blivit helt ren efter första flaskan blivit smutsig efter andra, så det kan hända att dessa tillsatser inte har någon effekt alls på riktigt hårda koksavlagringar och att det krävs betydligt starkare saker som kanske inte är så hälsosamma för motorns övriga delar.

T.ex. Seafoam som jag inte ens tror finns att köpa i Sverige för den anser Chris tar bort koksavlagringar. Seafoam är en sk. induction cleaner som man sprutar in via insuget och dessa brinner visst väldigt hett och kan därför ta bort koksavlagringar, MEN på en bil med turbo ska man ABSOLUT INTE använda dem för hettan kan skada turbon eller till och med få den att skära.

https://youtu.be/u6UeJXkzDW8

Däremot klarar dessa medel möjligen av att rengöra själva spridarna till viss del så länge de inte är för igensatta enligt STP... så det kan vara värt att prova ifall det får en kärvande spridare att sluta läcka eller stänga direkt, för en flaska kostar inte mer än ca 200 kr

https://youtu.be/pxOqoVBBXso

Eller så kan man få dem professionellt rengjorda...

https://youtu.be/H8NDPNwIE3c

En motor som glödtänder p.g.a koksavlagringar borde även göra det relativt konsekvent och mer ju hårdare körd den varit eller? Men det förutsätter förstås att spridaren är konsekvent i sitt läckande eller lite för långsamma stängande.


Bildiagnos och dataloggning med Android appen Torque Pro och en äkta ELM327 OBD2 läsare från Teknikmagasinet

*Måste börja med att varna er för det finns äkta ELM327 läsare som fungerar bra och piratversioner som inte gör det och genererar en massa överföringsfel och konstiga värden. Kjell.com säljer en blå genomskinlig som heter ELM327 Mini som visst är en piratversion som inte fungerar så bra, men Teknikmagasinet säljer den äkta som är en fullstor svart sak och för mig har fungerat felfritt under de två veckor jag använt den. Kjell.com säljer även en fullstor svart wifi version för IPhone som ser ut som min bluetooth version för Android, så den kanske också är äkta...

Har använt mig av datalogger funktionen i android appen Torque Pro som loggar parametrar jag väljer till en komma separerad csv fil (valde en sekunds intervall på dessa två första loggningar), och lyckats fånga både en "normal" avstängning då den bara småskakar lite och en där den skakar betydligt mer. Det jag kunnat se är att timing advance ger utslag efter avstängning både vid normal avstängning och då det skakar till rätt kraftigt.

Skillnaden mellan dessa två avstängningar är att vid normal avstängning tände den 22,5 grader före dödpunkten och vid den kraftiga skakningen 6 grader efter dödpunkten.

Dessa värden loggades av Torque Pro vid ca 450 varv på motorn vilket måste vara ca 1-2 sekunder efter jag tryckt på stopp, så det kanske inte är glödtändning som orsakar det utan att motorstyrsystemet faktiskt tänder efter avstängning och orsakar ett glödtändningsliknande symptom, och det ska det väl ändå inte göra?

Kolla in de 15-20 sista raderna i de två bifogade excelfilerna (trackLog-2018-sep.-09_16-09-31 (Glödtändning...).xls och trackLog-2018-sep.-09_20-16-10 (Normal avstängning)) så ser ni skillnaden.

Har nu även gjort en mer detaljerad loggning av en körcykel på ca 15 minuter med 1/2 sekunds loggningsintervall som ger bättre koll på vad som händer. Bifogat Torque Pro loggfilen (trackLog-2018-sep.-12_19-49-23 - Kopia.xls) för er som vill grotta ner er i detaljer.

Har försökt hitta mer värden att logga och tagit bort dem som inte gav några värden alls i de två första loggningarna.

Jag gjorde denna dataloggning med Torque Pro i onsdagskväll efter andra verkstadsbesöket och valde loggningsintervall på 1/2 sekund för att få bättre koll på vad som händer vid kallstart och avstängning och vi tar avstängningen först som var en "normal" avstängning där den småskakar lite.

Dessa värden hittar ni på raderna 2225 till 2228 i Excelfilen och ett par lustiga saker i den:

- Timing Advance ger utslag på alla dessa rader till och med när varvtalet på rad 2228 är nere på 0.
- Fuel trim bank short term 1 och Engine Load ger utslag på rad 2225 när den redan är är avstängd.
- Mass Air Flow Rate ger utslag på raderna 2225 och 2226.
- Throttle Position hoppar upp från 10 till 17% på raderna 2226 till 2228.
- Intake Mainfold Preassure är fortfarande 4 psi på raderna 2225 och 2226 innan det blir atmosfärsikt på 14 psi.
- Vakumet är fortfarande -10 på raderna 2225 och 2226.

För mig som lekman inom bildiagnos verkar detta starkt tyda på att tändsystem och bränslesystem faktiskt inte stänger av direkt utan jobbar på som vanligt ett kort tag efter avstängning, vilket kanske förklarar skakningarna?

Kan nån med erfarenhet av bildiagnos kolla på dessa rader och förklara för mig varför det ser ut så här?

Timing advance kan möjligen reagera på vevaxelgivaren som nog lever så länge motorn snurrar om det bara är det som påverkar det värdet, men de övriga värdena, beror de också på att de lever så länge motorn snurrar och inte kan tolkas som nåt?

Verkstaden kunde i varje fall inte upptäcka något avvikande vid sin diagnos och säger att relevanta felkoder hade lagrats om värdena hade avvikit utanför programmerade toleranser.


O2 Sensor 2 misslyckas på ett av testerna

I Torque Pro finns även en funktion för att köra de tester på sensorerna som ECU'n stödjer, och bland annat O2 sensorerna på min motor. O2 sensor 2 som är den som ligger bakom katten tror jag misslyckas på testet som gäller svarstid så den är inte helt frisk, men den genererar heller ingen felkod så det ligger uppenbarligen inom programmerade toleranser att tolerera viss felaktighet hos sensorer.

https://torque-bhp.com/wiki/Vehicle_T...icle_Tests


Pipandet vid kallstart

Pipandet vid kallstart som är ett annat problem jag har lyssnade den som var kvar när jag hämtad bilen på eftersom den hunnit kallna då, och han trodde det kunde vara nån ventil (ej insugs eller utblås utan utanför motor) som läckte så det kommer de fundera vidare på.

Kort video på pipandet vid kallstart men 3 morgnar senaste veckorna har det pipit mycket högre än i videon så man har hört det dubbelt så högt som i videon, med motorhuven stängd dessutom.

https://youtu.be/-R2noTU00vE

Kallstarten i excelfilen är kanske inte så intressant men har rödmarkerat rad 142 där trycket går ner till 642 Psi i Fuel Railen och pipandet alltid upphör, sen tar det en liten stund innan varvtalet går ner till under tusen efter att kallstartsfunktionen slagit av som ni kan se på rad 177

De morgnar den pipit högt så har bränsletrycket i fuel railen legat på ca 1380 Psi och de morgnar den bara piper lite svagt brukar det ligga på ca 890 Psi vid kallstart, så bränsletrycket i fuel railen och hur högt det piper är direkt relaterade till varandra.


Svagt metalliskt resonansljud från motorn

Som avslutning kan jag även säga att jag har ett svagt metalliskt resonansljud från motorn som hörs bäst under belastning när man kör på 1:an mellan 1000-2000 varv, antagligen för att vägbuller och motorljud inte är så högt då. Vet ej om detta är normalt men började uppmärksamma det efter den rejäla skakningen då jag trodde motorn gick sönder och det kan mycket väl vara ett helt normalt ljud.


Kort statusrapport efter allt felsökande och utredande

Jag har konstruerat en lite godtycklig glödtändningsskala från nivå 0 till 4 där gränserna nog är lite flytande, och inga skakningar alls som det var på den ryska S60n med samma motor som min som jag hittade en ägarvideo av på Youtube kallar jag nivå 0.

Min bil har aldrig stängts av så skakfritt utan när jag köpte och provkörde den låg den på vad jag kallar nivå 1 som jag trodde var minsta möjliga för just denna motor och inte ens reflekterade över.

1. Bilen har bara glödtänt kraftigt på nivå 4 en enda gång vilket nu är ca 4 1/2 veckor sedan på en måndag.
2. Under den tiden hann den även göra nivå 3 avstängningar tror det var tre gånger under första veckan efter det, men inte på 2-3 dagar innan första bildiagnosen Fredag veckan efter.
3. Sen dröjde det till veckan efter första bildiagnosen då den gjorde en nivå 3 på lördag och en på söndag, därefter dröjde det en vecka till och den gjorde en i söndags så det verkar gå åt rätt håll.
4. I ca 3 1/2 veckor efter det blev nivå 2 det nya normala med nån enstaka nivå 1 avstängning, men bilen har börjat pendla mellan nivå 1 och nivå 2 avstängningar i de flesta fall på senaste tiden (sen i torsdags) så även det går åt rätt håll.

Jag tror denna bil har lite problem med glödtändning och kanske beroende på att det blivit lite koksavlagringar om de föregående ägarna mest kört kortare sträckor i stan, men jag ligger ju och dagspendlar på motorväg 4 mil enkel resa varje dag så sakta men säkert kanske det håller på löser upp den koks som bildats, för jag tror inte det är så mycket då bilen inte gått så mycket.

Sen kanske någon av spridarna är lite smutsig och igensatt så den stänger av någon eller några millisekunder för långsamt, för mer behövs inte för att det ska komma in tillräcklig med bränsle för att glödtända.

Vad gäller just det kan det mycket väl vara så att alla spridare ligger inom programmerade tolleranser för det är så små mängder som behövs, så det räcker nog.

För att komma tillrätta med det tänker jag göra ett experiment och de närmaste 3 tankningarna i stället för att tanka 95 oktanig snikbensin tanka 98 oktan milesplus premiumbensin som innehåller en massa rengörande additiv.

Sen tänker jag även hälla i en flaska STP Complete System Cleaner eller kanske RedLine SI-1 vid varje tankning för det kan vara så att det bara är lite lättare igensotning som det hjälper mot.

Hur det kommer utfalla vet jag först om 3 veckor eftersom jag tankar ungefär en gång i veckan, men eftersom det redan börjar bli lite bättre har jag goda förhoppningar.

Förutom detta och kallstartspipet så går bilen som en klocka.

Är det dubbelmassesvänghjulet till kopplingen som blivit glappt?

Var förbi en annan volvoverkstad som är erkänt duktiga och inte knuten till den jag köpte bilen av och när jag förklarade symptomen för verkmästaren och sa att de inte hittat några fel på den vid bildiagnos gjorde han en sökning i volvos databas efter likande symptom och hittade en felrapport där dubbelmassesvänghjulet orsakat det, så han sa att det kan vara dubbelmassesvänghjulet som blivit dåligt och glappar vid avstängning.

När de kom ut och lyssnade på ljudet vid avstängning och klämde och kände lite och skakade bilen fram och tillbaka med en växel i så sa de sen att det nog inte är det utan tror också precis som jag gjorde från början att det är glödtändning.

Sen berättade jag om mitt experiment och att det blivit lite bättre under de två veckor jag kört på 98 oktan med system cleaner i tanken och gasat lite extra vid varje acceleration för att bygga upp turbotrycket (ca halv gas), och då sa mekanikern att om jag gillar att gasa så kommer nog sotavlagringarna sakta men säkert försvinna av sig själv, men spridaren som är dålig kommer inte laga sig själv.
robbanvolvo2 bifogade följande bild:filer:

Redigerat av Sladdaren den 18-10-2020 14:40
Dela den här posten:
Facebook
 
Sladdaren
Tjena robbanvolvo2 Greetings

Tack för dessa grymt fina detaljerade om hur du upplever felet thumpsup. En sak som jag direkt törs gissa på är det pipandet som man hör efter avstängning på videon. Gissar på att det är ett relä eller givare till elfläkten som låter. Den ska känna motorns värme ett tag efter avstängning så det är troligt det.
På kompisens Volvo S80 är det exakt samma pipande man hör efter avstängning och det kommer från fläkten.

Om skakningarna så är det svårt att veta vad detta beror på. Dessutom har nog verkstan kollat alla felkoder och att motorkuddarna är ok. Jag skulle vilja prova om nya tändstift och tändkablar skulle hjälpathinking. Om det finns en liten spricka i en tändhatt som går till nått tändstift så kan det bli att gnistan hittar en alternativ väg att gå vid avstängning.

Det är inte alls säkert att bilen ger ifrån sig en felkod eller att det blir driftstörningar när man kör om man har en tändhatt som är sprucken eller skadad. Oftast gör verkstan en längre diagnos på bilen och kan se om det är nån strömpik som går fel nånstans men detta kanske dem redan gjort på din Volvo thinking

Det är klart att nya tändhattar och tändstift inte är det billigaste att bara testa. Men du kan kanske ändå höra med den verkstad du använder ifall dem gjort en diagnos på bilen under gång.
Ja detta fel är klart intressant, hoppas du meddelar här i tråden om du kommit längre eller får andra tips.
Righty-tighty, Lefty-loosey.......Eller hur va det nu ??!!thinking
volvosweden.se/articles.php - Volvo guider och manualer
http://volvosweden.se/forum/viewthrea...ad_id=1258 - Min projekt tråd Volvo S80
https://www.youtube.com/user/Volvosla...sladdaren/ Videoguider, styling m.m
Dela den här posten:
Facebook
 
www.volvosweden.se
robbanvolvo2
Tack för svaret som jag tycker kan vara värt att prova om problemet förvärras (och förhoppningsvis genererar en felkod) för det verkar vara en logisk förklaring. Tummen upp

Har mailat min verkstad för att fråga dem om saken och ifall de tror det är en bra ide att prova byta tändstift och kablar, för om det är det så stämmer det även med min vattenteori för det skulle antagligen förvärra problemet.

De svarade så här: Vi kan självklart byta tändstift och tändspolar på test men jag är ganska säker på att det ej kommer dämpa symptomen. Det borde som sagt ha märkts i övrigt på motorns gång. Om du vill testa byta alla tändspolar samt stift så kostar det ca 4000kr totalt.

PS! Har lagt till ett avsnitt med information om tre loggningar av parametrar jag gjort med android programmet Torque Pro och en ELM327 OBD2 adapter i mitt huvudinlägg och bifogar loggfiler på loggningarna jag gjorde som jag gjort excelfiler av för alla som gillar att grotta ner sig i detaljer. Grin

Sladdaren skrev:

Tjena robbanvolvo2 Greetings

Tack för dessa grymt fina detaljerade om hur du upplever felet thumpsup. En sak som jag direkt törs gissa på är det pipandet som man hör efter avstängning på videon. Gissar på att det är ett relä eller givare till elfläkten som låter. Den ska känna motorns värme ett tag efter avstängning så det är troligt det.
På kompisens Volvo S80 är det exakt samma pipande man hör efter avstängning och det kommer från fläkten.

Om skakningarna så är det svårt att veta vad detta beror på. Dessutom har nog verkstan kollat alla felkoder och att motorkuddarna är ok. Jag skulle vilja prova om nya tändstift och tändkablar skulle hjälpathinking. Om det finns en liten spricka i en tändhatt som går till nått tändstift så kan det bli att gnistan hittar en alternativ väg att gå vid avstängning.

Det är inte alls säkert att bilen ger ifrån sig en felkod eller att det blir driftstörningar när man kör om man har en tändhatt som är sprucken eller skadad. Oftast gör verkstan en längre diagnos på bilen och kan se om det är nån strömpik som går fel nånstans men detta kanske dem redan gjort på din Volvo thinking

Det är klart att nya tändhattar och tändstift inte är det billigaste att bara testa. Men du kan kanske ändå höra med den verkstad du använder ifall dem gjort en diagnos på bilen under gång.
Ja detta fel är klart intressant, hoppas du meddelar här i tråden om du kommit längre eller får andra tips.

Redigerat av robbanvolvo2 den 14-09-2018 14:58
Dela den här posten:
Facebook
 

Dela den här tråden
Social Sharing: Facebook
URL:
BBcode:
HTML:
Facebook Like:


GÃ¥ direkt till forum:

Liknande trådar
Ämne Forum Svar Senaste inlägg
Volvo XC90 2,5t AWD 7-sits.. -04 Projekt 35 27-03-2024 19:37
Felkod P0420 eller DTC4201 Volvo V70-2006 Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 6 25-03-2024 23:43
V70 2011 startar ej Felsökning Volvo SVXC 850 V70 S80 S60 m.m 10 22-03-2024 11:33
Volvo V70n - 2006 "Alien grey" Dekalerna förstörda Projekt 16 20-03-2024 11:18
Vilka har Volvosweden på sin Volvo? Foton och Filmer 21 17-03-2024 10:16
Translate panel
Profilbilder
248 Användare (3.79%)
Har redan en avatar.
Klotterplank
Du måste logga in för att posta ett meddelande.

18-03-2024 18:08
dekal trimningen blev inte alls bra Thumpsdown. Kolla projekt tråden Alien grey

10-03-2024 16:42
Ny video på gång igen Smile. En lite enklare guide nu innan vi går på felkod P0420 videon

06-03-2024 22:05
Ska göra en koll på bromsarna på min förra V70 som grabben har nu, fick en 2a på BP Smile

06-03-2024 13:16
Öppnade upp strömställaren och hittade felet och orsaken till att den slutat fungera http://www.volvosw
eden.se/readarticl
e...cle_id=614

28-02-2024 12:24
thumpsup tack för tips. Vet inte om användaren har nån lysande service lampa i samband med denna kod, men vi får se om han läser detta.

27-02-2024 22:45
Code 44, är nog "dax för service" om jag fattade det rätt.

20-02-2024 12:22
Felkod 44 på en Volvo S80 årsmodell -00. Intressant vad detta kan betyda. Verkar inte finnas nån info globalt heller om detta. thinking

Inloggade användare
· Besökare: 15

· Inloggade användare: 0

· Registrerade användare: 6,570
· Senast registrerade användare: Sweetlarsson
Besök oss även här




Senaste Blogg inlägg
Senast i Betygsätt Volvon
Volvo V70N -04 Röd 209 hk
Senaste downloads
· Byte generator och spän...
· Byte av spolarvätskebeh...
· Byta geartronic växelsp...
· Replace ignition coils V...
· Rengöring av vevhusvent...
· Lösning pÃ¥ automatväx...
· Styrväxelns delar och f...
· Byta inre och yttre styr...
· Hur man byter handskfack...
· Översikt av startspärr...
Senaste videoklipp
66,129,398 unika besök